Säljes: minnesmynt under nominellt värde!

Startat av Micromax, torsdag 20, December 2018, 18:03:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Micromax

Enl. rubrik så säljes riksbankens minnesmynt 100:- och 200:- i poster med totalt nominellt värde 5000:- för 4500:- inkl rekfrakt 10% under nominellt värde i mån av tillgång.

Mynten är till största del i mycket bra skick / nyskick med originaletuier (riksbankens genomskinliga plastetuier) och har flertalet av dem förvarats i bankfack sedan utgivningen.

Också gott om 10kr 1972 samt några 5kr 1935 samt några st. 50kr 1975/76 för resp 64:- samt 110:-/st + frakt 100:- upp till 2kg

mrSju

Går det inte lösa in minnesmynt till nominellt värde hos riksbanken?

Micromax

Det går oftast som privatperson bra att lösa in minnesmynt och ogiltiga sedlar hos Riksbanken som privatperson men det är inte helt utan risk, Riksbanken kan - om de misstänker penningtvätt eller annan brottslig verksamhet - behålla mynt och sedlar och strunta i att betala. Minnesmynten är de mindre hårda med och har man aldrig skickat tidigare så brukar de åtminstone inte bråka första gången.

För oss som är registrerade mynthandlare (och betalar skatt, egenavgifter, moms mm på de affärer vi gör) - drar Riksbanken åt tumskruvarna ännu hårdare och har från tidigare förbjudit att skicka in gamla sedlar, hittills går det bra med minnesmynt men det är en jäkla byråkrati med pappersarbete som jag lackat ur på och undrar hur länge vi kommer att ges den möjligheten innan det blir stopp även där. Och då är jag ändå noga med inköpskvitto och har 100% koll på vart jag köpt mynten.

Av någon märklig anledning är det bara här i Sverige + ev något annat land som Riksbanken har bestämt sig för att jäklas till det yttersta - iofs säkert med direktiv uppifrån men ändå.

Jag saknar den gamla goda tiden när det bara var till att knalla in på banken och lösa in minnesmynten, som det fortfarande går att göra i andra länder. Ja e int bitter..: ;)

Micromax

För info så har jag nu haft ett samtal med Riksbanken och fått lite utförligare förklaring om reglerna.

Vad gäller minnesmynt och ogiltiga sedlar så finns det en stor skillnad och det är att minnesmynten är giltiga betalningsmedel medans ogiltiga sedlar inte är det. I praktiken så innebär det att om man skickar minnesmynt vid ett enstaka tillfälle så bör en förklaring varifrån mynten kommer räcka om det inte handlar om allt för stora belopp. Om man skickar löpande så ska det ska räcka att man kan visa kvitto på varifrån mynten kommer.

Ogiltiga sedlar är kraven betydligt större då de inte längre är giltiga betalningsmedel, här gäller (vad jag förstår) att en rimlig förklaring räcker för mindre belopp men större belopp eller om man skickar löpande så krävs dokumentation på varifrån pengarna kommer och varför de inte lösts in innan de blev ogiltiga. Det gör att det i princip blir omöjligt att lösa in sedlar till större belopp som typ "hittats i en gammal byrå" tex. Möjligheten att skicka sedlar för företagare som i sin verksamhet kommit över ogiltiga sedlar är som sagt också stängd.

Trots allt har jag kommit på att det är onödigt att sälja mynt under dess riktiga värde så jag har bestämt mig för att ta det administrativa arbetet och skicka till Riksbanken. Drar därför tillbaka erbjudandet om 5 poster minnesmynt 10% under nominellt värde.
Jag har en förfrågan från igår som jag kommer att leverera på, utöver det så kan jag vara intresserad av att sälja enstaka mynt i mån av tillgång med 10% rabatt på nominalen om någon är intresserad.

P.S. Om någon nu får för sig att det kan vara en affärside att "dammsuga" marknaden (tex tradera) på minnesmynt för att skicka till Riksbanken så är det nog lämpligt att höra med dem först om det är ok!

Varför skicka till Riksbanken ?
Gå in på ett Nordea-kontor som fortfarande hanterar kontanter, och be att få sätta in minnesmynten på ditt bankkonto.
Har jag gjort vid ett flertal tillfällen, utan att behöva betala nån avgift.
Som mest satte jag in starx över 8000 kronor i minnesmynt, nästan uteslutande 200-kronor.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane