Dags köpa en double eagle

Startat av Seb, lördag 08, September 2018, 09:26:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Seb

Saint Gaudens alltså.

Jag kände på en för några år sedan, dreglade lite, men tänkte att jag väntar till jag kan få en under 10k  ::)

Till frågan:
När jag då läste på och gjorde lite efterforskningar så hittade jag en sida, som i detalj gick igenom hur mynten förändrades över årgångarna.
Jag vill minnas att det efter ett visst årtal blev grynigare/mattare (?) mynt, och att det var en smaksak vilka man gillade bäst.
Det var även andra skillnader som jag ej kommer ihåg, vilket gjorde att jag då kände mig lite osäker vilka år jag skulle satsa på.

Nu har jag googlat och googlat och jag kan inte hitta denna informativa sida/köpguide.
Det enda som dyker upp (nästan) är ju massa graderingssidor och hur många 100 miljarder myntet är värt om det är exakt rätt årtal och rätt gradering o.s.v. o.s.v.

Någon som kan tipsa om sidan jag letar efter?
Så jag kan ha lite koll på vilket/vilka årtal som borde passa mig bäst, när jag ska till mynthandel och kika.

Vill bara ha ett snyggt mynt som är värt sin vikt i guld, det räcker för en nybörjare med guldfeber  ;D
Enklast kanske bara är att gå och kika på ett gäng och köpa det man tycker är finast?
Det är ju ändå bara guldvärdet det handlar om i detta fall...
Men vore ändå kul med tips på någon buyers guide för dessa mynt, vad man ska kika efter o.s.v.

Seb

Jo där har jag ju kikat, men inte den info jag letade efter riktigt.

Men jag kan ju be om hjälp av mynthandlare.

Blir dock lite nervös av alla förfalskningar som verkar finnas.
Tool marks är tydligen något man ska kika efter, men hur vet man om det är ett tool mark och inte en vanlig skada/repa myntet fått?
Double eagles är ju knappast i nyskick, utan de är lite slitna och har sina märken...

EDIT: Är ju bara att kolla på denna video, där han plockar upp myntet i närbild efter ~1:30.
Det är fullt med både repor, gropar, och även lite små blobbar som verkar sticka upp nånstans.
Sitter experterna med mikroskop och letar i timmar och "aha, den här 118:e gropen på myntet, den ser misstänkt ut"  :o

https://www.youtube.com/watch?v=Dll8dDc6ye8

Seb

Bäst kanske är att besöka butiken när det är tomt med folk och man kan få 5-10 minuter att tillsammans kika igenom myntet innan köp, och lära sig lite på kuppen :)
Tror inte seriösa mynthandlare är ute efter att kränga falska mynt till lättlurade kunder, även om de såklart skulle kunna lyckas med det ett tag...

I_am_mine

Har du närhet till Tavex är det ju lätt gjort att gå in för ett besök

Jag bestämde mig för att köpa en resistivitetstestare för att stilla min oro när guldköpen blev tillräckligt många för att motivera kostnaden.

Det behövs egentligen inte om du inte köper dyra premium mynt som är värda att förfalska i guld eftersom vikt och dimensioner avslöjar de flesta fakes

Seb

Jag kör nog på en riktig mynthandlare istället.
Känns som Tavex mest köper och säljer massa bullions, och kanske inte har samma kunskap i att värdera allehanda historiska mynt?
Och kanske inte heller personal som kan vara behjälplig vid köp, prata årgångar och förfalskningar och annat, utan vill mest ha snabb affär av guldtackor för 100k/köp?  ;D

Jag har ingen aning, utan bara vädrar mina fördomar  ;D

august

Citat från: Seb skrivet lördag 08, September 2018, 19:04:14
Känns som Tavex mest köper och säljer massa bullions, och kanske inte har samma kunskap i att värdera allehanda historiska mynt?
Och kanske inte heller personal som kan vara behjälplig vid köp, prata årgångar och förfalskningar och annat, utan vill mest ha snabb affär av guldtackor för 100k/köp?  ;D

Jag har ingen aning, utan bara vädrar mina fördomar  ;D
Dina fördomar stämmer i princip. Men därmed inte sagt att Tavex är dåliga, utan bara att Tavex och "riktig mynthandlare" fyller olika nischer.

Sedan tror jag inte att du bör ha alltför höga förhoppningar om diskussion med mynthandlare om årtal och värdering av historiska mynt heller. De flesta historiska guldmynt säljs för spot+en viss premie oavsett år. Det skall vara rätt speciellt för att årtal skall påverka priset. I princip alla "historiska guldmynt" som diskuteras här (double eagles, sovereigns, olika 20 francs, etc) är i grund och botten bullion, fast präglade för länge sedan.

Det betyder att hur kul det än är att samla årtal, kungar och andra varianter så är det i första hand just kul, inte någonting med en oerhörd påverkan på värdet.

Seb

Citat från: august skrivet Söndag 09, September 2018, 13:03:13
Dina fördomar stämmer i princip. Men därmed inte sagt att Tavex är dåliga, utan bara att Tavex och "riktig mynthandlare" fyller olika nischer.

Sedan tror jag inte att du bör ha alltför höga förhoppningar om diskussion med mynthandlare om årtal och värdering av historiska mynt heller. De flesta historiska guldmynt säljs för spot+en viss premie oavsett år. Det skall vara rätt speciellt för att årtal skall påverka priset. I princip alla "historiska guldmynt" som diskuteras här (double eagles, sovereigns, olika 20 francs, etc) är i grund och botten bullion, fast präglade för länge sedan.

Det betyder att hur kul det än är att samla årtal, kungar och andra varianter så är det i första hand just kul, inte någonting med en oerhörd påverkan på värdet.

Nej precis, jag tänkte bara att det kunde vara kul att gå igenom myntet med handlare, och lära sig lite på kuppen.
Och känna sig 99% säker på att myntet man köpt är äkta!

Seb

Har blivit lovad lite extra hjälp vid köp hos Selins Mynthandel :)
De tyckte bara det var roligt att jag är intresserad av myntet, och inte enbart av guldet.
Det är väl en av fördelarna jämfört med Tavex kanske, men kunderna tillhör nog normalt sett två helt olika grupper också så...

sff123

Citat från: Seb skrivet Söndag 09, September 2018, 22:38:17
De tyckte bara det var roligt att jag är intresserad av myntet, och inte enbart av guldet.
Det är väl en av fördelarna jämfört med Tavex kanske, men kunderna tillhör nog normalt sett två helt olika grupper också så...
Kliv in rak i ryggen och säg att du vill ha en 1933 ;)

Seb

Citat från: sff123 skrivet Måndag 10, September 2018, 19:48:32
Citat från: Seb skrivet Söndag 09, September 2018, 22:38:17
Kliv in rak i ryggen och säg att du vill ha en 1933 ;)

Hehe ja då kommer väl SÄPO, eller FBI, och fängslar mig direkt - är väl de som är superolagliga  :-X :o

sff123

Nä inte olagliga men du kan ju byta det mot villa med sjöutsikt,
och ha pengar kvar till en Porsche eller två :)

Seb

Ska nog främst leta efter 1914 från Denver eller San Francisco.
De verkar hålla fin kvalitet och vara hyfsat billiga.
Men man får väl rätta sig efter vad som finns i butik också, men 1914 verkar höra till de vanligare så...

https://www.ngccoin.com/news/article/2710/Saint-Gaudens-Double-Eagles-1907-1933/

sff123

kolla här på forumet finns säkert någon med ett bra startmynt,
till ett hyffsat pris :)
kolla med micromax

Seb

Citat från: sff123 skrivet tisdag 11, September 2018, 20:03:40
kolla här på forumet finns säkert någon med ett bra startmynt,
till ett hyffsat pris :)
kolla med micromax
Jag köper i butik för det är enda sättet för mig att vara säker på att det är äkta.
99% säker i alla fall...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane