Guldtacka Valcambi 10g

Startat av Ebenezer, lördag 12, Maj 2012, 15:29:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Ebenezer

Hej, jag skulle uppskatta era åsikter om:
http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_155813924

Verkar vara en bra tacka att starta min guldsamling med. Verkar vara ett rimligt pris? Någon som handlat från säljaren tidigare?
Tack på förhand

kristensson

Har kollat in den med.
Kommer inte trissa priset på den, jag passar

MrLibertad

Det är ju 4 dagar kvar på auktionen, innan dess är det omöjligt att säga om slutpriset blir rimligt eller inte.

Säljaren är för övrigt medlem här på forumet.

Ebenezer

Inser att det är 4 dagar kvar. Var mer allmänt intresserad av era åsikter angående pris och om man kunde lita på försäljaren.
Är säljaren medlem här så antar jag att han är att lita på  ;)

Tack för infon

kristensson

Hade kanske varit trevligt om den hamnat hät först

Sarek

kristensson

Citat från: Sarek skrivet lördag 12, Maj 2012, 16:37:26
Jag tror att den var det också.

Som bytesobjekt

Ja du har helt rätt, den låg som ett lite ofördelaktigt byte mot silver

SilverSven

Jag tycker att det är väldigt märkligt att den där tackan redan ligger på 3700kr med 4 dagar kvar på annonsen.

Dels för att man kan köpa en likadan från Tavex ocirkulerad för bara 100kr mer, och sen för att både spotpriset och prispremien hos exempelvis Tavex och LS kan sjunka i början på nästa vecka och hamna på samma nivå som auktionen ligger på nu..

Varför bjuder folk som tokar på Tradera?

mega_n

Citat från: Laserkavaj skrivet lördag 12, Maj 2012, 20:48:10

Varför bjuder folk som tokar på Tradera?

Jag tror det beror på okunskap och att de kanske inte känner till var man köper till bästa pris och vad som gäller. Jag var på en vanlig auktion och där gick skrotguldssmycken 18K ibland för över spotpris !?

Min första silveraffär för många år sedan visade sig inte optimal då jag gick till en mynthandlare och köpte gamla svenska silvermynt till spotpris. (Nu blev det ju ändå en mycket bra affär då silvret stigit mycket, men hade jag då känt till att de gick billigare på Tradera eller vid köp från privatpersoner hade jag köpt där istället...) Vilket jag gjorde senare. Man lär sig...

/H

Bergstrollet

Som alltid när det är auktioner, förlorar vissa fokus på sakers rätta värde.
Jag gillar sovereigns och jag har köpt dem på Tradera under spotpris, men jag har även sett dem gå för över 15% över spot.
Det svåra är att kunna ha is i magen och släppa objekt som går för dyrt, ta det lugnt och rätt var det är har du tagit en auktion som andra missat.

Lycka till!

SilverSven

Citat från: mega_n skrivet lördag 12, Maj 2012, 20:55:20
Min första silveraffär för många år sedan visade sig inte optimal då jag gick till en mynthandlare och köpte gamla svenska silvermynt till spotpris. (Nu blev det ju ändå en mycket bra affär då silvret stigit mycket, men hade jag då känt till att de gick billigare på Tradera eller vid köp från privatpersoner hade jag köpt där istället...) Vilket jag gjorde senare. Man lär sig...

/H

Det är väl ingen dum idé att köpa svenska 80%-90% för spotpris?
Eller var det 40% du köpte?

På Tradera så går svenska 80% och 90% ofta över spotpris även om dom är i halvtaskigt skick  :o
Folk bjuder som dårar även där...
Jag försöker att hålla mina bud på en nivå så att jag vid vunnen auktion får mynten till spotpris inkl frakt, men det alltid folk som bjuder över...

Det är lite synd för jag gillar verkligen svenska 2kr (80%) och jubileumsfemkronan från 1935 (90%).. Riktigt kul att hålla ett gäng i handen :)

Hade gärna klickat hem någon mindre guldtacka också, men när det är lika dyrt som att handla från LS så handlar jag hellre där..

mega_n

Citat från: Laserkavaj skrivet lördag 12, Maj 2012, 22:44:27
Citat från: mega_n skrivet lördag 12, Maj 2012, 20:55:20

/H

Det är väl ingen dum idé att köpa svenska 80%-90% för spotpris?
Eller var det 40% du köpte?

Jo. Det var stora silvermynt(80%+) 50kr/5kr 1935/2kr Oskar mm...
Men på Tradera kunde man då ofta köpa svenska gamla silvermynt för runt 60-75% av spot. Jag ser att konkurrensen har ökat på Tradera och att fler budar upp silvret nuförtiden...

/H

SilverSven

Nu ligger auktionen på 3750kr med 9 timmar kvar..  :o

Tavex och LS tog igår 3650kr som lägst för 10g tackor, och i skrivande stund tar de 3688kr. Folk är idioter.  :D

Bergstrollet

Citat från: Laserkavaj skrivet onsdag 16, Maj 2012, 07:03:45
Nu ligger auktionen på 3750kr med 9 timmar kvar..  :o

Tavex och LS tog igår 3650kr som lägst för 10g tackor, och i skrivande stund tar de 3688kr. Folk är idioter.  :D

Ha ha! Folk är ofta idioter på Tradera, det är precis som på byauktionerna där gummorna slåss om att vinna gamla trasmattor för dubbla nypriset!

Silverräven

Ska man handla guldtackor (och andra objekt) på Tradera bör man ta hänsyn till följande:

• Skick på varan
  • Priset
  • Motpartsrisk
  • Fraktkostnad
Hur man kan betala mer för en guldtacka på Tradera än från en fristående kommersiell aktör (med lägre motpartsrisk) är för mig besynnerligt. Troligen bygger detta på okunskap/idioti, eller så är prestigen att vinna auktionen större än vettet :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane