Larsa äntrar scenen

Startat av larsa, onsdag 09, Maj 2012, 18:34:38

Föregående ämne - Nästa ämne

larsa

Hej alla trevliga investerare!

Jag är en ung kille som för tre minuter sedan köpte min första guldtacka, 100 gram. Nu försöker jag även få tag på lite silvermynt men har lite problem vilket förde mig hit. För övrigt studerar jag och försöker lägga undan 1000 kr i månaden för att köpa guld och silver.

Tack och hej
/Larsa

Silver

Kul att du hittat hit, välkommen Larsa!

Bergstrollet

Imponerande att börja med en 100grammare! Men det är rätt tid nu!
Vad söker du för silver?

Välkommen till forumet, ska jag också säga!

larsa

Citat från: Bergstrollet skrivet onsdag 09, Maj 2012, 18:37:58
Imponerande att börja med en 100grammare! Men det är rätt tid nu!
Vad söker du för silver?

Välkommen till forumet, ska jag också säga!

Wow vilket bemötande! Verkligen en fantastisk funktion (nya medlemmar-tråden) och trevligt av er att ta vara på den!

Jag har inte riktigt "börjat" med en 100-grammare eftersom jag tidigare köpt lite ETFer men det räknas kanske inte. Vad jag förstått är det onödig prispremie på mindre mängd guld (rätta mig gärna om det är fel), och mer pengar har jag inte om jag ska köpa silver också.

Jag försöker köpa canadians från Tyskland men alla sidor har slut på sin exportkvot.  :-\ Jag gick främst med i forumet för att hitta till trådarna som behandlar detta men med tanke på denna gemytliga start kanske jag stannar av helt andra anledningar!

Silverräven

Välkommen hit larsa!

Kul med en så stark start på samlandet, och att du hittade hit! Såg även ditt PM nyss, men läs lite trådar och kommentera så är du snart inne i medlemsforumet :)

larsa

Intressant att ni tycker att 100 gram är imponerande/stark start. Jag trodde att det var kutym att börja med det som är billigast per gram, men jag verkar ju ha fel. Vad börjar man vanligtvis med? Kan tilläggas att jag inte köper för att samla på mig fina mynt (än...  ;)) utan enbart för att investera.

Baltikinkasso

Rejäl start, jag började också med en 100-grammare - kändes enklast så.

MrLibertad

Tjena Larsa och välkommen till forumet.

Kristoffer

Välkommen! Angående starten så handlar nog mycket om ens ekonomi,  tror även att många vill "känna sig för" lite innan dom drar igång. Så fungerar jag iaf :)

larsa

POW!

Nu har jag äntligen löst silverbeställningen också. Blev 2 kg mynt (52 st maple och 10 st eagle). Gick på 16900 kr från PhilaBerlin. Recension kommer så fort affären är klar.

larsa

Woops menar 62 maples och 10 eagles.

walkingliberty

Citat från: larsa skrivet onsdag 09, Maj 2012, 21:45:17
Woops menar 62 maples och 10 eagles.
Välkommen hit :)
Bra val du gjorde angående silvermynten Maples och Eagles är de välkändaste och så är de snygga för att vara bullionmynt.

larsa

Tack, precis min åsikt! Jag ska betala nu, har swedbank och de frågar om betalarens ID. Vet inte om jag ska skriva mitt kundnr eller ordernr, vad hade ni gjort? Tack för hjälpen och uppmuntran!

Silverräven

Citat från: larsa skrivet onsdag 09, Maj 2012, 21:53:50
Tack, precis min åsikt! Jag ska betala nu, har swedbank och de frågar om betalarens ID. Vet inte om jag ska skriva mitt kundnr eller ordernr, vad hade ni gjort? Tack för hjälpen och uppmuntran!

Senast jag beställde från Tyskland så fanns 4 eller 5 meddelandefält. Jag skrev mitt kundnummer i det första och ordernummer i det andra. Hittills inga problem :)

MrLibertad

Citat från: larsa skrivet onsdag 09, Maj 2012, 21:53:50

Tänk på att du ska göra en SEPA betalning också, kan finnas olika val där också.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane