Guld & Silverpriser finns nu på forumet.

Startat av MrLibertad, onsdag 18, April 2012, 21:31:23

Föregående ämne - Nästa ämne

kibo

hasse_A

Något är skumt med algoritmen för att räkna ut ändringen i guldpriset. Just nu har vi en uppgång med +0.0002% och en nedgång med -0.353 kr. Måste vara ett avrundningsfel någonstans.
/Hasse

zes

MrLibertad

Det är något som vi får kolla upp, kommer säkerligen att åtgärdas när tid finnes.

Kristoffer

Angående en uppgång i % med en nedgång i kronor så beror det på valutaomvandlingen. Priserna levereras i USD, och vi gör om dom till SEK med Googles API för valutaomvandling. Därför kan t.ex guldpriset ha gått upp, medan dollarn blivit billigare osv... Lösningen är väl att köra fast valutakurs under hela dagen, eller helt enkelt visa priserna i USD :)

MrLibertad

Oki, trodde det var något sådant. Då visar ju widgeten vad den ska visa.

Kristoffer

Japp! Men jag kan hålla med om att det blir lite missvisande när valutakursen hoppar sådär.

Silver

Jag är helt för USD/oz.  Blir aningen förvirrat just nu. Samt uppdaterinsfrekvensen om den kan ökas.

MrLibertad

Citat från: Silver skrivet fredag 20, April 2012, 14:57:29
Jag är helt för USD/oz.  Blir aningen förvirrat just nu. Samt uppdaterinsfrekvensen om den kan ökas.

Vad silvret egentligen är värt i SEK är i mitt tycke kanon.

Prova länken nedan (eller klicka länken silverpris) för silverpriset i USD/oz + plus ett par andra valutor.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?action=ezportal;sa=page;p=7

Det är än så länge en snabblösning för att visa priset i olika valutor.

Sarek

Citat från: Kristoffer skrivet fredag 20, April 2012, 14:36:19
Angående en uppgång i % med en nedgång i kronor så beror det på valutaomvandlingen. Priserna levereras i USD, och vi gör om dom till SEK med Googles API för valutaomvandling. Därför kan t.ex guldpriset ha gått upp, medan dollarn blivit billigare osv... Lösningen är väl att köra fast valutakurs under hela dagen, eller helt enkelt visa priserna i USD :)

En bra lösning tycker jag är att helt ta bort ändringen i kronor. Det räcker gott med den procentuella ändringen.
Då skulle man dessutom få allt på en rad och det skulle enligt min mening se snyggare ut:

Guld/gram  SEK 353.66    -0.051%

MrLibertad

Citat från: Sarek skrivet fredag 20, April 2012, 20:34:56

En bra lösning tycker jag är att helt ta bort ändringen i kronor. Det räcker gott med den procentuella ändringen.
Då skulle man dessutom få allt på en rad och det skulle enligt min mening se snyggare ut:

Det kan ju vara en lösning, då skulle vi kanske kunna klämma in USD priser i widgeten också.

Frågan annars är om widgeten ska visa priset för 1 ounce istället för gram?

Kan det vara något som går att ordna Kristoffer? :-D

Kristoffer

Citat från: MrLibertad skrivet fredag 20, April 2012, 20:38:52
Citat från: Sarek skrivet fredag 20, April 2012, 20:34:56

Det kan ju vara en lösning, då skulle vi kanske kunna klämma in USD priser i widgeten också.

Frågan annars är om widgeten ska visa priset för 1 ounce istället för gram?

Kan det vara något som går att ordna Kristoffer? :-D

Det är inga problem att fixa, jag skickar ett mail till dig!

I början tyckte jag att gram var the shit, men nu när jag har börjat fatta oz så funkar det för mig. Det är väl trots allt "standarden"?

Silverräven

Själv tycker jag grampris har minst lika stor betydelse som oz, och att SEK är mer relevant än USD, men det är bara jag :) Tanken är att ha flertalet sorters prisvisningar på undersidan uppe i menyn, där man kan se allt ifrån USD till SEK, gram till oz osv.

MrLibertad

Citat från: Silverräven skrivet lördag 21, April 2012, 11:11:34
Själv tycker jag grampris har minst lika stor betydelse som oz, och att SEK är mer relevant än USD, men det är bara jag :) Tanken är att ha flertalet sorters prisvisningar på undersidan uppe i menyn, där man kan se allt ifrån USD till SEK, gram till oz osv.

Nu är widgeten uppdaterad (lite småfix kvar) med oz, USD och SEK, och så får det bli :-)

Övriga vikter, valutor osv kommer att ligga under länken guld & silverpriser

Sarek

CitatNu är widgeten uppdaterad (lite småfix kvar) med oz, USD och SEK, och så får det bli :-)

Nä, det blev inte bra.

När det är SEK så tycker jag att det skall vara i gram (förkortat till gr).
Annars är det bra.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane