Sjunker kronan eller är det euron som stiger?

Startat av Birka, tisdag 01, Maj 2018, 13:55:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Kronan ligger ju ganska stabil mot dollarn så det borde ju löna sig att handla i dollar.
Kan ju vara svårt att hitta en Europeisk webshop som handlar i dollar. Jag har bara hittat en och jag har inte räknat på priserna om det verkligen är så.

https://suissegold.com/product/1-ounce-silver-bar-type-of-our-choice?cat=0&page=1

Rödlöga

Dollarn har ju blivit ca 10 öre dyrare bara idag.
Det är väl inte speciellt stabilt ?

Birka

Enligt min uträkning så tjänar man 174,70 SEK på att handla en Fortuna 1 oz tacka i dollar istället för i euro på denna sida.
Finns det fler Europeiska shoppar som handlar i dollar?

Brageson

Dollarn har gått upp med ca 1 krona sedan i januari, det är över 10% på några månader, ganska så ostabilt ;)

Birka

Citat från: Rödlöga skrivet tisdag 01, Maj 2018, 14:03:06
Dollarn har ju blivit ca 10 öre dyrare bara idag.
Det är väl inte speciellt stabilt ?

Allt är relativt.

Birka

Coininvest handlar med dollar och man tjänar drygt 50 spänn på en guldsvan om man handlar med dollar istället för euro.

Micromax

Kronan sjunker mot alla större valutor, fallet i år är ca 8%.
Beror på minusräntan och osäkerheten på bostadsmarknaden, andra valutor som tex dollarn avkastar just nu 3% på tio-åringen så det som sker är inte konstigt på något vis.

I_am_mine

Citat från: Micromax skrivet tisdag 01, Maj 2018, 15:29:59
Kronan sjunker mot alla större valutor, fallet i år är ca 8%.
Beror på minusräntan och osäkerheten på bostadsmarknaden, andra valutor som tex dollarn avkastar just nu 3% på tio-åringen så det som sker är inte konstigt på något vis.

Kommer bara bli värre om riksbanken fortsätter att skjuta på räntehöjningarna. Deras ständiga ändring av prognosen för räntebanan är ju rent ut sagt löjlig...

Birka

Citat från: Brageson skrivet tisdag 01, Maj 2018, 14:10:49
Dollarn har gått upp med ca 1 krona sedan i januari, det är över 10% på några månader, ganska så ostabilt ;)

Jag får väl erkänna att jag inte haft så mycket koll på dollarn sedan det tråkade till sig med BTC. Jag minns att dollarn låg på runt 8,50 i höstas och nu ligger den på 8,69 så det var väl därför att jag tyckte den var hyfsat stabil.

Och höjer Riksbanken räntan så ökar alla bolånetorskars, och övriga låntagares, räntekostnader.
Och det betyder att dessa låntagare (Svenska folket är tydligen en av de mest belånade privatpersonerna i världen ?) får mindre pengar att spendera i butiker och på krogen.
Och det i sin tur leder till ökad arbetslöshet, och det är självklart dem med sämsta utbildningen och sämst språkkunskaper som kommer drabbas hårdast.
Jag tror faktiskt att Sverige sitter riktigt med "skägget i brevlådan" nu. :'(

Unmanipulatable

Räntorna på bolånen kommer troligen sticka iväg även om riksbanken försöker hålla ned räntorna eller kanske i synnerhet då.... eftersom utländska investerare i bostadsobligationer kommer att kräva kompensation för den ökade risken som det innebär att investera i det vanskötta Sverige.... i en omvärld som den globala bankmaffian i och för sig också har saboterat. Sverige är i hög grad beroende av de utländska långivarna. Vi har också en stor extern skuld i förhållande till många andra länder.   Den som är satt i skuld är icke fri. Långivarna styr..Inte Stefan Ingves. 

PennyLane

Får man öppna ett bankkonto i annat EU land om man vill spara pengar i Euro istället för SEK?

Bosse68

Jag har för mig att det funkar, åtminstånde i de flesta länder
Jag har konto på Malta själv
Även Norge funkar om du bara har Norsk personnummer

HF

Citat från: PennyLane skrivet fredag 04, Maj 2018, 19:54:26
Får man öppna ett bankkonto i annat EU land om man vill spara pengar i Euro istället för SEK?

Annars finns valutakonto i Nordnet ...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane