1 oz 2018 Silver svan

Startat av Stitch, onsdag 25, April 2018, 20:16:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Stitch

Tips: Nu finns 1 oz silver svan 2018 från Perth mint att köpa för 36 euro på goldsilver.be. Rejäl premium, men ett vackert mynt. Slog trots priset till på ett.

Ritva

Jag fick också tag på ett och priset kommer nog ticka upp 10€ till innan helgen. Bra mynt som hade varit värt GULD med rätt kontakter som inte begränsades av ett mynt policyn

Birka

Och nu kostar Svanen 38,50 € på GS.be.  :o

Ritva

Citat från: Birka skrivet torsdag 26, April 2018, 11:10:41

Heh, galet. Får se om det kommer vara såhär ett tag framöver med nya band mellan tillverkare och återförsäljare och hur marknaden kommer spela efter de reglerna. Tycker att man går lite långt när apmex kommer ut med graderade mynt vid släpp. Det har även diskuterats om återförsäljarna får bättre reusltat än privatpersoner vilket vore trist då privatpersoner och flippare på hobbynivå lätt kan tappa intresse.

august

Citat från: Ritva skrivet torsdag 26, April 2018, 12:43:19
Heh, galet.
Ett nypräglat mynt med en upplaga på 25.000 som i originaltransaktionen går för spot+180%!

Helt befängt om någon frågar mig (vilket sällan sker).

Det tog mig nära fem år av mynt innan jag lyckades övertyga mig att bryta min regel om max spot+100% och då var det för ett mynt från ett land som inte längre existerar, ett mynt som bara präglades under ett år (1897) och där merparten av exemplaren är nedsmälta.

Jag påstår inte att att dessa svanar inte kommer att stiga i pris, ffa initialt. Men ni inser att det är hög risk att gå så långt över spot på ett nypräglat mynt där det saknas data om hur samlarintresset kommer att vara på längre sikt?

Ritva

Citat från: august skrivet torsdag 26, April 2018, 16:52:36
Citat från: Ritva skrivet torsdag 26, April 2018, 12:43:19
Heh, galet.
Ett nypräglat mynt med en upplaga på 25.000 som i originaltransaktionen går för spot+180%!

Helt befängt om någon frågar mig (vilket sällan sker).

Det tog mig nära fem år av mynt innan jag lyckades övertyga mig att bryta min regel om max spot+100% och då var det för ett mynt från ett land som inte längre existerar, ett mynt som bara präglades under ett år (1897) och där merparten av exemplaren är nedsmälta.

Jag påstår inte att att dessa svanar inte kommer att stiga i pris, ffa initialt. Men ni inser att det är hög risk att gå så långt över spot på ett nypräglat mynt där det saknas data om hur samlarintresset kommer att vara på längre sikt?

Ja det är ett relativt nytt mynt och jag tror definitivt att värdet är hypat. Det är just den där tillfälliga premien som lockar och så fort jag får myntet så går det till grading och direkt upp för försäljning. Trygghet är en viktig faktor för mig och det kan verka galet att betala 30€ som jag fick det för, liksom att jag har pyntat upp en hel del för mina Proof nauticals. Jag känner dock trygghet att minst få tillbaka priset av dessa på kort sikt och inget jag tänker sitta på länge.

Just nu accepterar jag att graderade mynt som hypas på nätet kan ge avkastning på kort sikt utan att veta varför riktigt men samtidigt att jag bör tänka över vilka mynt som kan ge avkastning på lite längre sikt.

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 27, April 2018, 19:44:34
Svanen 2018 som proofversion.

https://aurinum.de/1-Unze-Silber-Schwan-2018-Australien-Proof-in-Box?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Aurinum+Newsletter+27.04.2018

Jag fattar inte riktigt det här med proof...
Hur rättfärdigar man ett pris +100USD för...Vadå? Lite bättre strike? Lite mer noggrannhet?
Jag köper inte den hypen, jag står fast vid min teori att inom 20 år så hamnar dessa proof i smälten...

Jag köper att historiska mynt i gott skick kan rättfärdiga ett visst samlarvärde men att moderna mynt med begränsad upplaga skulle göra detsamma är ploj

De som handlar med dessa räknar med att innan tiden för hypen är ute sälja till "the greater fool"

Ritva

Du har förmodligen rätt i det du säger och det är så jag ser på det. Det finns dock mynt som jag verkligen tycker är estetisk attraktiva och som berättar något som jag skulle kunna  betala en hög premie på om. Mynt med djur på är jag mindre intresserad av för egen del men det finns uppenbarligen folk som gillar djur på sitt silver och är redo att betala för det :)

Birka

Och nu kostar svanen 42€ på GS.be.
Rejäl ökning med 12€ på ett par veckor.
Ska bli intressant att se hur det går i fortsättningen.
Svanen 2017 ligger ju på över 64€ nu.

Ritva

Jag tror att den kommer bräcka gammelsvanen. Tyvärr så betalade jag in någon dag för sent på GS och sen tog de slut så jag tror inte att jag kommer få någon, i alla fall inte till det priset som jag köpte den för.

Birka

Du kan ju kolla i order history.

Ritva

Ja och där borde den stå som "customer safe" men bara "payment received" . Alla mina andra ordrar står som undanlagda förutom svanen och ett par nautical proofs som inte finns inne. Får se vad de säger när jag trycker på skicka allt-kommandot.

Birka

Att det inte står "customer safe" beror på att de har ju inte mynten hemma och kan ju därför inte lägga dem i safet ännu.

Citat från: Ritva skrivet lördag 05, Maj 2018, 10:31:19
Du har förmodligen rätt i det du säger och det är så jag ser på det. Det finns dock mynt som jag verkligen tycker är estetisk attraktiva och som berättar något som jag skulle kunna  betala en hög premie på om. Mynt med djur på är jag mindre intresserad av för egen del men det finns uppenbarligen folk som gillar djur på sitt silver och är redo att betala för det :)
Ritva !
Din avatar är ju ett silvermynt med ett lejon ? ;D

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane