Värde på ms70

Startat av CryptoBrythe, torsdag 12, April 2018, 18:04:05

Föregående ämne - Nästa ämne

CryptoBrythe

Hej,

Jag har börjat lite smått av att köpa mynt, jag är rätt ny på detta och vill ha lite mer kött på benen så jag inte gör mer misstag om detta nu är ett misstag.

Jag har gått med på en sida som jag snubblade in på för ett tag sen när jag började med crypto valutor.

Man får hemskickade slumpmässiga NGC/PCGS ms70 mynt av ett värde av 127$. Och detta kan ju kännas lite udda att få slumpmässiga mynt.
Poängen med sidan är att man har en egen shop där man ska rekrytera andra människor som är intresserade av detta och samla poäng för att sedan omvandlas dessa poäng till dollar och man kan få in en del pengar om man nu lyckas få med en del. Därav den slumpmässiga urvalen.
Man behöver ej ha detta igång om man ni inte vill, man kan även köpa andra mynt från sin egen shop. De lägger upp lite nya och udda mynt lite då och då, som verkar vara rätt intressant. Man kan köpa silver, guld mynt/bullion.

Jag gick med för att göra en långtidsinvestering på ca 20år eller mer.

Så nu kommer mina frågor, hur mycket kan dessa tänka stiga med åren? Är priserna övervärderade för dessa mynt?
För min del..  är de värda samma som jag köpte dom för om 20år eller om de så klart stiger lite i värde så blir det bara plus så blir jag nöjd.

Har bifogat bild på de 6st mynten jag har fått hem.

Tack på förhand!

Hälsningar
Brythe

I_am_mine

Det låter lite halvkonstigt faktiskt men ändå lite roligt.

Hur blir det med tullavgifter och moms om man beställer ifrån USA?

127USD låter som ett bra pris för dessa mynt graderade i MS70 kvalitet.

Panda och koala tror jag är ett rätt säkert köp på lång sikt däremot skulle jag vara försiktig med serier av olika slag då det kommer nya hela tiden och ligger lite i nutidens intresse.

Skicka gärna en länk så jag kan kolla upp sidan

CryptoBrythe

Tull avgifter förekommer bara om värdet överstiger 1500kr enligt tullverkets hemsida. Så dessa mynten klarar sig då.

Man kan även få Marvel mynt hemskickade som jag tyvärr inte har fått än som jag hade velat eftersom jag själv gillar Marvel filmerna, vet ej vad värde är för dessa och om de är värda det köppriset.

Men här är länken till sidan.

http://www.MintBuilder.com Inga Afflänkar i forumet tack, MrL.

Här är även en video som förklara det lite bättre än jag gjorde, hur sidan fungerar med poäng osv.
http://www.mintbuilder.com/comp-video.asp

I_am_mine

Marvel är ett sånt mynt som jag inte tror kommer göra några stordåd på längre sikt utan vara väl bortglömt om 10 år

Jag blir direkt avskräckt från sidan av deras sales pitch och medlemsavgifter mm

Hur ser det ut med frakt?

CryptoBrythe

Frakten har kommit i tid varje gång, ca 1 - 2 veckor.

Ja jag förstår det, det är inte många som gillar den modellen. Jag fick det lite billigare då jag gick med precis i uppstarten.

Bosse68

Tyvärr så har du betalat aldeles för mycket för pandorna
Dagspriset på dessa är ca:75-90$/st
Koalorna kan jag inte säga något om, då jag inte har koll på dessa
Det är väldigt få MS70 från de senaste åren som kommer upp i mer än 60-70$
Panda MS70 standard går att få för mellan 45-50$ utan problem

CryptoBrythe

Kanske ska avsluta månads köpet då och bara köpa de udda och intressanta mynten de lägger upp istället.

Tack för era svar :)

Bosse68

Ska du samla på NGC MS70 pandor så gäller det att ha bra koll
https://www.ngccoin.com/price-guide/chinese-modern-coin-prices.aspx?lang=en-US&ChineseCategoryID=1&subcat=silver-panda-coin-prices
Där kan du kolla alla från 1983-2016 för att få en priside, ta dom dock inte för allvarigt då det kan skilja en hel del
https://www.ngccoin.com/census/world/china-panda-series/sc-367/s10y/
Här kan du se hur många från olika år som har fått MS70, detta påverkar givetvis priset
Jag skulle säga att om man vill tjäna pengar på pandor gäller bara 2010 och tidigare
http://pandacollector.com/
Drivs av den stora pandakännaren Peter Anthony
Köp gärna hans bok, ovärdelig för pandasamlare
Titta gärna in på min sida också, www.agpanda.se

I_am_mine

Jag har nog missuppfattat, tyckte det var bra pris för 6st.
Fattade aldrig att det var styckpris :D

dyraste silvermynt 1oz jag köpt var 26 euro och det var egentligen över min smärtgräns så jag ger mig nog aldrig på dessa samlarmynt

drgrillo

Mintbuilders affärsidé är ju inte att få folk investera i PM utan det är en klassisk multilevelmarketing scheme där få procent av deltagare tjäner bra med pengar ( kräver dock typ heltidsarbete) och de allra flesta förlorar pengar. Är du verkligen intresserat att börja investera i PM skulle jag rekommendera att du avslutar ditt medlemskap hos dem. Om du bara försöka fiska nya medlemmar här på forumet tror jag inte att du kommer lyckas särskild bra....

CryptoBrythe

Nej, jag är inte här för att fiska medlemmar. Jag är här och söker information och jag sa redan innan, om någon frågar så ger jag länk. Och länken jag gav var till min sida ja, men det var bara för att man ska kunna komma åt shoppen för att kolla mynten.

Ska ej göra det igen.

Jag gav aldrig någon länk i mina två första inlägg.

Ja, det tar heltidsarbete med sånna affärer och jag är inte en av dem, ville mer få råd och se om det är lönt eller inte  :)

Jag var bara ute efter en långtidsinvestering och det verkar detta inte vara när man tar de slumpmässiga månads mynten.

I_am_mine

Citat från: CryptoBrythe skrivet torsdag 12, April 2018, 20:17:41
Nej, jag är inte här för att fiska medlemmar. Jag är här och söker information och jag sa redan innan, om någon frågar så ger jag länk. Och länken jag gav var till min sida ja, men det var bara för att man ska kunna komma åt shoppen för att kolla mynten.

Ska ej göra det igen.

Jag gav aldrig någon länk i mina två första inlägg.

Ja, det tar heltidsarbete med sånna affärer och jag är inte en av dem, ville mer få råd och se om det är lönt eller inte  :)

Jag var bara ute efter en långtidsinvestering och det verkar detta inte vara när man tar de slumpmässiga månads mynten.

Jag har svårt att se Guld och Silver som en investering, det är ett sparande och ett skydd mot ekonomisk turbulens.

Jag vet att det finns vissa här som har imponerande samlingar av tex pandor och kookaburror som har ökat i värde men det rör sig ofta om helt vanliga mynt som inte kostade skjortan att köpa till att börja med

Bästa långsiktiga köp enligt mig är billig silver bullion och att köpa cirkulerat guld av typen sovereigns eller liknande, köp så nära spot som möjligt.
Mixa det med lite Panda och kookaburra/koala för eventuellt samlarvärde men håll dig till bulliontypen och skit i proofmynt.

På kort/medellång sikt kan man göra förtjänst genom att spekulera i lite olika serier som Queens beast eller Lunar i det fall det skulle komme en Lunar serie III. Det gäller bara att sälja dessa när dom är hajpade förutom det du har för avsikt att spara i din egen samling.

Bästa sättet att tjäna pengar på ädelmetaller är nog som Kruger brukar säga, skapa ett stort nätvärk och köp och sälj privat men det krävs ett enormt engagemang.

august

Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 12, April 2018, 19:33:40
dyraste silvermynt 1oz jag köpt var 26 euro och det var egentligen över min smärtgräns så jag ger mig nog aldrig på dessa samlarmynt
Vi som var med 2010-2011 har betalt betydligt mer än så för 1oz silver. Det är fascinerande att se hur lätt den egna smärtgränsen kan flytta på sig när man vill ha någonting.

Jag hade länge som absolut regel att aldrig betala mer än spot+10% för ett guldmynt. Det höll rätt länge, men sedan blev gränsen spot+30%. Den föll också med tiden. Den superhårda regeln "aldrig, aldrig någonsin under några omständigheter" betala mer än spot+100%  var en lyckad regel som höll i ett par år.

Men regler... är tydligen till för att brytas och tidigare i april betalade jag spot+130% för första gången. Förhoppningsvis även enda gången, men f-n trot.

Oavsett vilka regler man ger sig själv för hur mycket det är ok att betala så kommer man att kunna tänka ut ursäkter för att det är rätt att just här-och-nu kringgå dem. Detta gör att jag har helt andra regler som är till för att begränsa hur mycket pengar jag får leka med.

PS. Resten ger jag till hustrun som placerar dem mycket mer konservativt och undviker risker. Bara en massa trista aktiefonder :-)

Birka

Spot+130%. Måste ha varit en mycket sällsynt sov eller nåt. :)

Smaug

Spot +130% skulle jag aldrig betala för guld om det så var självaste Tutankhamons mask :p

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane