Diversifiering av ädelmetaller samt andra investeringar

Startat av Skägget, torsdag 12, April 2012, 23:08:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Skägget

Tänkte fråga hur ni andra tänker i dessa banor, själv har jag ca 35% av mina tillgångar i fysiska ädelmetaller. Fördelningen däremellan är ca 1/3 silver 2/3 guld. 50% är investerat i PM bolag och övriga 15% är väl en spridd skur av diverse placeringar.
Just nu lutar det åt att den större delen av framtida nya friska pengar kommer investeras i fysisk metall, något lågrisk alternativ är svårt att hitta.

kristensson

Ja, nu talade du ut ur skägget.
Dålig vits kanske men ja bjur på den idag

Tror det är fysiskt som man själv rår över som är lågrisk/högvinst alternativet nu när hela sydeuropa håller på att rämna. Det som står i media är nog bara det vi tillåts veta. Det mesta och största görs nog upp i tystghet av storbanker regeringar centralbanker ecb mfl mfl

Papper är papper och förblir papper.

Silverräven

Jag är lite för skraj för att våga investera i värdepapper idag. Det känns som att så som läget ser ut är värdepapper ingen bra idé, även om det säkert kan löna sig att placera om man är strategisk. Dock skulle jag i så fall knappast investera för goda tider...

Skägget

Citat från: Silverräven skrivet fredag 13, April 2012, 00:08:34
Jag är lite för skraj för att våga investera i värdepapper idag. Det känns som att så som läget ser ut är värdepapper ingen bra idé, även om det säkert kan löna sig att placera om man är strategisk. Dock skulle jag i så fall knappast investera för goda tider...

Värdepapper i stort är inget jag förespråkar, men enligt mig finns det en hel del guldbolag, och få silverbolag, som är värda att investera i. Tror man på långsiktigt stigande PM priser så kommer dessa bolag få sina dagar i solskenet, det är jag övertygad om. Förutsatt att metallpriserna stiger vidare så kommer vissa utav bolagen ha ett kassaflöde som vida överstiger dagens marknadsvärde, men det gäller att göra sin DD väl.
I övrigt skulle jag aldrig exponera mig mot guld via ETFer etc, då är det absolut det fysiska som gäller.

En annan fundering jag har är hur ni andra förvara era metaller. Kanske det ska tas upp i en annan tråd/kategori?

mfm

Att köpa aktier i gruvbolag är ju ännu riskablare än att köpa pappersguld eller papperssilver.

Bolagen kan ju gå i konkurs, bli nationaliserade, skattas ihjäl eller helt enkelt bara gå dåligt. Ökande energikostnader kommer kräva ett mycket högre metallpris eller så kommer företagen att gå i konkurs.

Skägget

Visst har du rätt i det du skriver, men skulle bolag gå i konkurs pga ökande energikostnader så skulle ju även utbudet minska och priserna på underliggande råvara stiga. Så vågar man och gör sin DD väl så tror jag det kan ge bra utväxling.
Men det är en svår investering för den utan kunskap och tid...

MrLibertad

I dagsläget ligger jag nog runt 80% i fysiskt med fördelningen guld/silver 10/90. Resterande ligger i lite råvarufonder och kontanter.

Känns helt ok då jag har ett väldigt lågt snittpris på silvret.

kristensson

Sandstorm gold - silver wheaton är sk streamimg bolag som alltså tidigt gått in med kapital i miningbolag och därmed köper guld-silver till fast pris oavsett miningkostnaden.

Tror silver wheaton betalar $4/oz silver och sandstorm kring $400/oz guld. Ofta för LOM, life of mine.

Ska man titta på att köpa "mining bolag" så borde denna typ av bolag ingå i en DD

kristensson

ligger idag i princip all in.
Ratio är silver/guld 22:1 i vikt

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane