Ny medlem..Krippa

Startat av Krippa, Måndag 05, Februari 2018, 16:10:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Krippa

Hej alla ädelfantaster,

Nyligen registrerat mig på detta forumet. Är väl en passiv stackars som började spara silver redan som ung på glada 70-talet. På den tiden kunde man finna mycket silver som fortfarande cirkulerade i handeln. Tex på ett rör med 50 enkronor kunde man hitta 2-3 silver enkronor. Samtidigt kunde man hitta kanske 5 tioöringar i varje rör 10-öringar. Allt detta var ju gratis manna från himlen.

Samlade som sagt på hög fram till en bit in på 80-talet. Anledningen till att jag slutade var att allt silver i handeln försvann och mitt nördiga samlande slutade. En andra anledning var att silverpriset exploderade fram till 1980, med en topp på ca 50 $/ounce för att sedan crasha radikalt.

Ur artikel

The worst crash in the history of silver prices happened on Tuesday, March 27, 1980. That was when the U.S. silver price plunged 64% in one day. It's now infamously known as "Silver Tuesday," because it was an unprecedented event in the precious metals sector.
The culprits behind the silver price crash were brothers Nelson and William Hunt. The two attempted to corner the silver market by buying both physical silver and silver futures with loaned money. But they ended up defaulting on their loans, which crashed the entire silver market and started a bear market that lasted until 1993.

Hade jag sålts silvret 1980 och satsat på börsen som säkert minst gått 2000% sedan dess så hade jag haft stora belopp idag. Istället grävde jag ner "skiten" eller lät en del ligga i bankfack som en påminnelse om dåliga affärer.

När jag var ung var detta allt kapital jag hade och silvret blev väl nästan värdelöst, samtidigt har jag haft detta som en reserv om något oförutsett i världen skulle hända snarare än investering.

Så silvret har väl legat orört sedan början på 80-talet. Skall hämta hem det och se hur mycket det är. Men många kilo är det nog i form av mynt, tusentals av de små liven. Hade även någon enstaka guldplakett på 5 och 10 gram men tyckte det var besvärligt att köpa och sälja på den tiden, så sålde det lilla guld jag hade.

Nu är väl frågan vad jag skall göra framåt, silver tar stor plats och guld  har stora belopp som man inte vill ha hemma. Kanske jag kommer handla lite guld eller lite silver.

Samtidigt undrar jag om de nya "förvaringställen" som man kan deponera guld på utomlands. Är de gratis och är det säkra. Kan någon hänvisa till info som jag kan läsa på om detta.

Har följt detta forum och Liberty silver i några år, men aldrig kommit till skott att handla. Följer väl annars börser och aktier då det mesta trots allt ligger i aktier även om det är öken just idag på börsen.

Har alltid gillat krugerrand, men de kostar en del styck som jag kan få många silverkronor för :).

Har redan många dyra nöjen så vet inte om jag har råd med ett till.

/krippa

Birka

PM är nöjenas nöje :-)
Välkommen!

Saiifo

Blåkrona

Bosse68

I_am_mine

LeGo

sff123

toblov

guldbob

jumu

Välkommen! Kul med en till som var med på den tiden. Minns vid nåt tillfälle det var ont om cash och man handlade med knugen/silvia 50:- mynt på konsum...

9darter

Mange

Repairman

Krippa

Tackar för välkomnadet !

Citat från: jumu skrivet Måndag 05, Februari 2018, 21:15:30
Välkommen! Kul med en till som var med på den tiden. Minns vid nåt tillfälle det var ont om cash och man handlade med knugen/silvia 50:- mynt på konsum...

Jo jag fick tag i några kungen/Silvia på grund av personer som dig....har väl ca 10 stycken som jag betalade 50 kronor för runt 1980. Inte så bra utveckling om dom nu är värda ca 100 kr styck idag. Värre var väl att jag har några 200 kr och 100 kr som enbart är värda nominellt värde ännu idag.....200 kronor 1980 är de värda ca 200 kr idag antar jag. Avkastning noll 38 år.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane