Perth Mint lanserar sitt första tackmynt

Startat av toblov, Måndag 05, Februari 2018, 10:17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Och Perth Mint vädligt lockande Swan i guld har en upplaga på 5000. Kostar ca 1180 EUR mot draken för 1110 EUR. En låda med silverdrakar är ju inget att fundera på däremot. Tvättäkta I-landsproblem...

Stitch

Mintage 25 000 gäller guld. För silver är max mintage 500 000 (samma som kookaburran) så man behöver nog inte ha jättebråttom att köpa det. Bra pris för ett snyggt mynt dock.

I_am_mine

Citat från: Stitch skrivet onsdag 14, Mars 2018, 16:25:06
Mintage 25 000 gäller guld. För silver är max mintage 500 000 (samma som kookaburran) så man behöver nog inte ha jättebråttom att köpa det. Bra pris för ett snyggt mynt dock.

Nä ingen risk att silverdrakarna tar slut direkt, dom är lite dyra för bullion men som sagt hyfsat coola

Birka

Vet inte vad som kom först men här är en annan mynttacka från Perth Mint.

https://goldsilver.be/en/perth-mint/1696-chinese-wedding-2018-1oz-silver-proof-coin.html

Väldigt fin tycker jag men kostar ju betydligt mer än draken.

De har en till med en löjlig katt på.

hundringen

Birka

Kostar ju ungefär som andra Perth mint proofmynt.
Har märkt att sådana mynt stiger bra i pris och tar slut ganska fort pga små upplagor.

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 16, Mars 2018, 18:50:15
Kostar ju ungefär som andra Perth mint proofmynt.
Har märkt att sådana mynt stiger bra i pris och tar slut ganska fort pga små upplagor.

Proofmynt som i regel går till smält sen när intresset svalnat

Birka

Har du ursprungskällan till det påståendet?
Jag blir nyfiken.  :)

I_am_mine

Det gäller naturligtvis inte alla mynt, vissa kan bli hur populära som helst men risken är hög och svalnar intresset för vad det nu än må vara så är det inte värt mer än metallen.

Ska leta reda på en video från en brittisk kille som smälter sina egna bars, återkommer strax

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 16, Mars 2018, 19:04:45
Har du ursprungskällan till det påståendet?
Jag blir nyfiken.  :)

Här kommer videon
! No longer available

I slutändan så handlar det om tillgång och efterfrågan och jag brukar jämföra det med vad värdet på en frimärkssamling var en gång i tiden gentemot idag.

Mynten i videon är från 60 talet kanske och kan därför förklara varför ingen vill ha dom. Men det är häri sanningen ligger för mig, jag är inte per definition en samlare och njuter därför inte av mynten på det sättet.
Trots det köper jag silver till ett premium för att jag gillar dom men det handlar om bullion mynt och inte proof mynt så risken är mindre

Som exempel har jag köpt det nya Ciwoo Cheonwang myntet för 29euro, absolut dyraste myntet jag köpt någonsin. Jag tyckte det var coolt och har en vän från Sydkorea så jag köpte ett till honom och ett till mig själv

Köper man ett mynt som har mening för en själv så är vad man betalar egentligen oväsentligt, köper man det som en investering/värdebevarare så är det lite mer riskabelt

Birka

Jag gav 25,90€ för mitt Chiwoo  :)
Det som räknas för mig är att jag tycker myntet är snyggt och att de finns en chans att det kan stiga i värde.
Små , dock inte för små, upplagor brukar ju med tiden ge värdeökning. Jag köpte 4 st 1/2 oz Råtta för ett par år sedan. Jag gav ca 1100:-/st. Idag kostar de över 1700:-/st på GS.be.
Det är ju myket tur med i spelet så man får ju chansa lite ibland.
Jag har utöver mitt månatliga guldinköp infört en ny inköpskategori för mig själv. För de spending Money som blir över varje månad köper jag snygga silvermynt med lägre upplaga och ett pris på under 30€/st.

Birka

Iammine.
Du får nog posta länken till videon.

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 16, Mars 2018, 20:42:49
Iammine.
Du får nog posta länken till videon.

Konstigt, funkar att spela upp härifrån..
https://www.youtube.com/watch?v=-hRpWV0Vuxo
här har du den iaf

Birka

Det var inte många proof i den stora högen. 8-9 st.
Alla okända för mig.
Jag tror att ett proofmynt från Perth Mint klarar sig betydligt bättre.
Speciellt om de är baserade på välkända årslånga serier typ Lunar, Koala, Kookaburra mm.

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 16, Mars 2018, 22:01:26
Det var inte många proof i den stora högen. 8-9 st.
Alla okända för mig.
Jag tror att ett proofmynt från Perth Mint klarar sig betydligt bättre.
Speciellt om de är baserade på välkända årslånga serier typ Lunar, Koala, Kookaburra mm.

Tror absolut du har rätt, de närmaste 15-20 åren iaf för vem vet sen.. Silver är det fortfarande iaf

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane