Guld 10kr

Startat av I_am_mine, lördag 27, Januari 2018, 21:31:45

Föregående ämne - Nästa ämne

I_am_mine

Hej Allihopa

Jag har precis köpt mina första guldmynt och hoppas att få åtnjuta lite av forumets visdom :D
Det blev 3st guldtior från 1873 och 1874. Skicket är bra men cirkulerat.

Dessa har jag hört har klarat sig bra från förfalskningar, så jag oroar mig inte så mycket för det.

Efter vägning så får jag ut att de väger ca 0.02 gram för lite, inget konstigt med lite slitage väl?

Mätningen visar 18.1mm. Enligt den fakta jag hittat ska de vara 18mm och därav passar de inte i en direct fit kapsel som jag köpt för just dessa.

Med förstoringsglas så häpnar jag lite över detaljrikedomen på dessa mynt, inget jag tänkt på innan när jag bara sett den på bild men allt verkar stämma överens, enligt min begränsade kunskap.

Jag tänkte bygga en fotobox här någon dag, blir det ett lyckat projekt kan jag eventuellt lägga upp en vettig bild också.

Men vad tror ni om storleken och mitt kapselproblem?

mrSju

Man får gratulera till fina mynt. Ser fram emot fina foton.
Hade inte oroat mej angående måtten eller vikten. Högst troligt att dina mätinstrument felar lite.

Vad köpte du för kapslar?

Knöka ner en vetja.   8)

I_am_mine

Tackar :D

Kunde inte släppa projektet så fotoboxen är klar :) betydligt skarpare bilder än innan men dock fortfarande begränsade pga mobilkamera. Ska försöka lägga upp bild under morgondagen

Jag köpte 18mm Direct Fit Airtites. skjutmåttet får innerdiameter 18mm på kapseln om jag våldar lite och 18.1 på myntet så jag vet ej men om mätinstrumentet är fel så är även kapseln det..

Jag tänkte tanken på att knöka ner den men då kommer den aldrig ut igen :)

sff123

Undrar varför du måse ha kapsel till dom är ju cirkulerade,
och mår ju inte dåligt av att pilla på har väl ett dussin dom bor i en liten ask :)
Dom lär inte fara illa eller minska/öka i värde av frisk luft.
Njut av dom istället :)

I_am_mine

Citat från: sff123 skrivet Söndag 28, Januari 2018, 09:35:47
och mår ju inte dåligt av att pilla på har väl ett dussin dom bor i en liten ask :)
Njut av dom istället :)

Jag har inget emot att njuta av dom i kapsel :)

I_am_mine

Här är bilderna, som jag skrev så är mobilkameran den begränsande faktorn. Har man väl fått fokus så är det banne mig omöjligt att hålla kameran still när man väl ska ta fotot :D

Tycker ändå resultatet blev ok med tanke på hur små mynten faktiskt är

I_am_mine

Och den sista

kristensson

Stoppa myntet i frysen innan du knör ned det, det lär minska ca. 0,2mm

I_am_mine

Citat från: kristensson skrivet tisdag 30, Januari 2018, 15:00:03

Gillar din lösningsorientering :D
Har fått kapslar som passar nu, Bosse var vänlig att förse mig med ett par Airtites med skumgummiring istället

Brageson

Citat från: I_am_mine skrivet tisdag 30, Januari 2018, 17:25:32

Gillar din lösningsorientering :D
Har fått kapslar som passar nu, Bosse var vänlig att förse mig med ett par Airtites med skumgummiring istället

Bra där, det är dessutom snyggare. Jag kör med svart ring till mina guldmynt.

august

Citat från: sff123 skrivet Söndag 28, Januari 2018, 09:35:47
Detta är någonting jag har funderat lite på när jag varit i samma situation (köpt ett eller flera cirkulerade guldmynt, som levererats utan kapsel). Visst, de är cirkulerade och det numismatiska värdet är närmast noll. Men å andra sidan så har det varit problem med att tex Tavex pratat ner inbytespriset på mynt med repor och "rim nicks". Även om guld (ffa legerat) är hårdare än många tror så är det alltid ganska enkelt att repa ett mynt med ett annat likadant mynt.

För min del har jag kommit fram till att när det minsta mynt som finns (här räknar jag inte 1/20oz  som mynt) fortfarande kostar mer än 1000 kr och en kapsel ca en femma så är det värt den den halva procenten. Så jag låter som regel alltid guldmynt bo i kapsel, både i bankfack, på havsbotten (de som gått förlorade i en tidigare båtolycka) och när de är på hembesök. Och vill man gulla med guldet ("feeding your inner Smaug, vilket är nog så viktigt) så är det ju trivialt att öppna kapseln (och det gör ju ingenting, till skillnad mot att lufta och gulla med silvermynt).

I_am_mine

Tack för input August!

Du verkar ha mer erfarenhet än mig, detta är ju trots allt mina första guldmynt :D
Vad tror du om mitt kapselproblem? Har du erfarenhet med guldtior?

Jag tänker väl att med tanke på åldern (nästan 150 år) på dessa mynt så var dom kanske inte så exakta i måtten vid tillverkning och att 1/10 mm var godkänd tolerans?
Sen är det klart att mitt skjutmått också har en viss tolerans men faktum kvarstår ju att dom inte passade i 18mm kapseln som skjutmåttet iof tyckte var i trångaste laget.

Jag känner mig inte speciellt orolig över äktheten men är ändå nyfiken på andras erfarenheter med just dessa guldtior

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 27, Januari 2018, 21:31:45

Mätningen visar 18.1mm. Enligt den fakta jag hittat ska de vara 18mm och därav passar de inte i en direct fit kapsel som jag köpt för just dessa.

pezon

Bra ide, men det blir tyvärr bara ca en hundra-dels mm mindre... om man kyler från +20 till -20  :)

Skämt och sido vad är tolerans för äldre mynt, sen så är ett skjutmått inte helt optimalt för att mäta nått som är lite orunt, tex mäter en "lik-tjocking" samma mått när man mäter med ett skjutmått trots rättså grav o-rundhet

Borde ju finnas någon som har studerat det statisktiskt.

Vill minnas att jag gjorde en statistik-labb en gång i tiden då jag vägde mynt.
Meningslöst sa läraren, alla mynt är ju lika....

Vägde på en våg med 5 decimaler på grammet, då blir det en del skillnad på vikt pga slitage mm.
men mått har jag inte kollat på . 

Tror inte det är förfalskningar, borde inte vara värt att göra såna för dessa mynt inte me den där detaljnogranheten i alla fall, hur som helst fina mynt.

august

Citat från: I_am_mine skrivet onsdag 31, Januari 2018, 08:54:41
Du verkar ha mer erfarenhet än mig, detta är ju trots allt mina första guldmynt :D
Vad tror du om mitt kapselproblem? Har du erfarenhet med guldtior?

Jag tänker väl att med tanke på åldern (nästan 150 år) på dessa mynt så var dom kanske inte så exakta i måtten vid tillverkning och att 1/10 mm var godkänd tolerans?
Sen är det klart att mitt skjutmått också har en viss tolerans men faktum kvarstår ju att dom inte passade i 18mm kapseln som skjutmåttet iof tyckte var i trångaste laget.
Jag har inte några guldtior (har haft, men sålt dem). Däremot så kan jag direkt säga att jag inte tror på din teori om dålig tolerans. Oavsett vad diametern är så är fingrarna otroligt bra på att känna skillnad i storlek. Dvs har du några mynt som skall ha samma diameter och något är aningen annorlunda så känns det direkt. Och av alla gånger jag gjort detta med egna eller andras mynt och hos mynthandlare så är det totalt noll gånger jag har upplevt någon skillnad. Guld är alltid dyrt och därför är man väldigt noggrann vid tillverkningen. Du måste tillbaka åtminstone till 1700-talet innan du börjar få tillverkningsskillnader mellan individuella mynt.

Så om informationen du har säger 18mm men du mäter 18.1 så är det antingen felaktig information, ett mätfel i din ände eller ett falskt mynt. Jag gissar på mätfel.

Dessutom så är det ju så att om ditt mynt är 18.1mm så betyder det att det är ca 1.1% för stort. En guldtia skall väga 4.03/0.9 = 4.48g. 1.1% för stort skulle väga 4.53g, dvs 0.05g för mycket. Men dina väger istället 0.02g för lite. Jag håller med om att det är rimligt med en aning slitage, men om diametern är för stor samtidigt som vikten är för låg så är det trots allt en varningssignal.

Jag skulle ta mynten till en mynthandlare och be att få jämföra med ett av hans mynt genom att hålla dem tillsammans.

mrSju

Jag tror kapslarna är fejk. fejkkapslar. 8)

Jag har en hel påse med kapslar som inte håller tillfredställande passform, trots att jag köpt exakt angivet mått, till respektive mynt. Men jag är jävligt kräsen.

Dessutom fegar du kanske lite när du mäter diametern för att inte skada myntet. pressa lite så kommer du nog ner i 18,00mm.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane