Silvertackor - en börda om/när priset sticker på riktigt?

Startat av Ritva, fredag 05, Januari 2018, 17:18:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Ritva

Under de två senaste rusningarna 30 år tillbaka har silvret peakat runt 50oz. Även om det finns goda skäl att spekulera i att priset kan bli högre än så i framtiden så utgår jag här från att 50oz är det vi ur historien kan anta att silvret som minst kan stiga och får stå som riktlinje. När, hur och på vilket sätt är svårare att förutse och ska man följa marknaden är inte silverpriset optimalt att köpa just nu eftersom silvret tekniskt rör sig mot en stabilisering på en ännu lägre nivå än nuvarande spot. Jag antar att de flesta som investerar här gör det just för att den funktionella analysen drar andra slutsatser om silvrets framtid.

Säg nu att jag har 50st 50oz silvertackor och priset sticker om ett år till 50 oz igen p.g.a händelse X. Vem är då köpare i norden av en sådan tacka? Jag skulle absolut kunna se att eagles och andra investeringsmynt av investerare skulle kunna ses som lika självklart som en krugerrand att äga. Men just nu struntar vi i mynten och tänker oss att priset har dragit iväg och jag sitter på tackor. Här blir det svårt för mig att jämfört med guld hitta köpare i norden, särskilt om vi tänker oss att syftet är att sälja silvret som under ett par månader toppar och målet är att anskaffa guld istället när priset dalar på silver och Gulds som vi vet följt varandra.

Vem vänder jag mig till med mina tackor på så kort tid? Min spontana tanke är att det är nere på kontinenten som det finns flera möjligheter att se silvret som något annat än en "klump" som jag inte kommer få ut nära spot för. I norden borde intresset vara relativt lågt om det inte blir bristvara i silver som industrimetall. Dessutom gör jag antagandet att smidesbranschen inte skulle ha något problem att förhandla ned priset ganska rejält, eftersom det rimligen skulle bli minskad efterfrågan på smycken i en sådan tid.

Scenariot är högst plausibelt och liknande scenario med guld eller silvermynt känner jag mig tryggare med men vad är rimligt att anta när det kommer till silvertackor inom våra landsgränser? Finns det erfarenheter från den senaste finanskrisen som någon erfarit?

Birka

Jag anser att det inte finns någon anledning till att köpa silvertackor. Har ofta högre moms. Jag sålde mina sista enkilostackor för något år sedan.
Personligen köper jag bara silvermynt med nominellt värde i olika viktklasser hädanefter.
Forumet är en bra marknad om man vill sälja eller köpa.
Annars kan man vända sig till Liberty silver eller Tavex.

glimbert

Jag håller med om att mynt med nominellt värde är en bättre investering i de allra bästa fall tack vare momsfriheten. Däremot gillar jag rounds bättre. 1 oz = 1 oz och jag tycker det är irriterande med onödiga dollarnummer som ändå inte representerar något värde samt Bettan på baksidan av varenda mynt. Det nominella värdet får gemene sheeple att tro att det representerar myntets värde, vilket är en nackdel om man skulle vilja nyttja myntets köpkraft i olika scenarion av byteshandel.

I_am_mine

Citat från: glimbert skrivet fredag 05, Januari 2018, 21:43:17
Jag håller med om att mynt med nominellt värde är en bättre investering i de allra bästa fall tack vare momsfriheten. Däremot gillar jag rounds bättre.

Jag bryr mig väl inte så mkt om nominellt värde men visst har rounds högre momssats i de flesta eu länder och är därför dyrare?

De rounds som många köper i USA är ju billigare där än tex en eagle men här är dom riktigt dyra.

Micromax

Varför betala moms om man inte måste? Jag köper/säljer silver utan moms påslag / utan premie.

Micromax

Tror inte jag nånsin köpt bullion silver över spot. Är av den uppfattningen att man inte behöver göra så.
(Detta och ovanstående inlägg redigerat då ett par meningar var onödigt plumpt formulerade. Besserwisser tonen får vara kvar..:)

Birka

Förstår att du bara gör "privata" affärer med äldre mynt och kanske lever på det. Själv har jag en hobbyaspekt på mitt samlande samt investeringssyfte. Därför är jag beredd att betala lite moms och premie.

I_am_mine

Citat från: Micromax skrivet fredag 05, Januari 2018, 23:38:15
Tror inte jag nånsin köpt bullion silver över spot. Är av den uppfattningen att man inte behöver göra så. Premien får andra betala.

Berätta gärna hemligheten om det nu är så enkelt, jag har själv aldrig haft möjlighet att köpa till spot

august

Citat från: Birka skrivet lördag 06, Januari 2018, 00:53:51
Förstår att du bara gör "privata" affärer med äldre mynt och kanske lever på det. Själv har jag en hobbyaspekt på mitt samlande samt investeringssyfte. Därför är jag beredd att betala lite moms och premie.
Jag kan inte se att vilja att betala premie beror på om det är en hobby eller mer affärsmässig placering. Jag tycker att det är självklart att man vill betala så lite som möjligt när man köper och därmed är eventuella premier bara en funktion av det objekt man är ute efter, inte i vilken roll man köper.

august

Citat från: Ritva skrivet fredag 05, Januari 2018, 17:18:16
Säg nu att jag har 50st 50oz silvertackor och priset sticker om ett år till 50 oz igen p.g.a händelse X. Vem är då köpare i norden av en sådan tacka? Jag skulle absolut kunna se att eagles och andra investeringsmynt av investerare skulle kunna ses som lika självklart som en krugerrand att äga. Men just nu struntar vi i mynten och tänker oss att priset har dragit iväg och jag sitter på tackor. Här blir det svårt för mig att jämfört med guld hitta köpare i norden, särskilt om vi tänker oss att syftet är att sälja silvret som under ett par månader toppar och målet är att anskaffa guld istället när priset dalar på silver och Gulds som vi vet följt varandra.

Vem vänder jag mig till med mina tackor på så kort tid? Min spontana tanke är att det är nere på kontinenten som det finns flera möjligheter att se silvret som något annat än en "klump" som jag inte kommer få ut nära spot för. I norden borde intresset vara relativt lågt om det inte blir bristvara i silver som industrimetall. Dessutom gör jag antagandet att smidesbranschen inte skulle ha något problem att förhandla ned priset ganska rejält, eftersom det rimligen skulle bli minskad efterfrågan på smycken i en sådan tid.
Det är lite oklart exakt vad det är du egentligen oroar dig för. Jag tror att det du säger är att en 50 oz tacka blir en för stor enhet om priset går upp till 50 USD/oz. I detta läge skulle din tacka vara värd ca 2500 USD, dvs motsvarande knappt två 1oz guldmynt idag, vilket skulle vara en för stor enhet för många privata köpare.

Å andra sidan så kan man ju anta att om silver stiger 200% så stiger nog guldet en bit också, låt oss lite konservativt anta 40%. Idag är spot guld drygt 1300 USD/oz, dvs spot guld blir då sådär 1850 USD. Min poäng är att om det är kostnaden för en "enhet" (50 oz silver) som blir för stor så är det samma storleksordning som vanliga 1oz guldmynt, vilket jag inte ser någon direkt oroa sig för att inte kunna sälja.

Jag tror säkert att du har en poäng i att efter en kraftig prisuppgång så kommer privatmarknaden att över tid skifta mot mindre enheter, pss som att man för fem år sedan köpte BTC i tiopack men idag snarare i bråkdelar. Ingenting konstigt med detta. Men det har ju isåfall ingenting att göra med med om det är en tacka eller ett mynt vi talar om.

Å andra sidan så går ju premien normalt ner om enheten blir större. Detta innebär ju att du har ett ganska enkelt val att göra: satsa på större enheter och få mer metall som stiger i värde eller mindre enheter och få mindre värdestegring i metallen men potentiellt enklare att sälja till privatpersoner.

Som alltid tror jag personligen på att inte satsa allt på ett kort så jag gillar både mynt och tackor, både stora och små enheter och både guld och silver.

Micromax

Citat från: Birka skrivet lördag 06, Januari 2018, 00:53:51

Kul om det det blir lite diskussion på forumet, det var väl lite meningen med inläggen från igår.
När jag väl skriver så är jag inte alltid så duktig på att uttrycka mig diplomatiskt så får väl be om ursäkt om det provocerar någon... ;)

Birka, här får jag väl rätta: min försäljning till privatpersoner utgör en bråkdel av min omsättning, med det sagt så uppskattar jag varje kund stor som liten.

Det du skriver om hobbyaspekt, helt ok enligt mig att betala premie för mynt man köper som hobby / samlande.
Myntet som jag nu har som avatar kostar en bra slant över spot kan jag garantera..:)
Det jag menar är att om man tror på ett status Quo eller sjunkande silverpris så kan det vara en god ide att köpa mynt med premie för samling tex. Tror man att silverpriset kommer att öka och vill göra en ren investering i metallen så är det bättre att köpa silver så nära spot som möjligt och utan momspåslag.

Det som Ritva frågar är högst relevant, vem köper silver med premie i ett läge där silverpriset har rusat till tex $50 /oz?
Har man silver som är inköpt till nära spot så är man i en betydligt bättre position för att sälja snabbt i ett sånt scenario.

august, kloka ord som alltid i dina inlägg.. :)

snus

Jag upplever det som svårt att hitta stora enheter i silver som är billigare än bullionmynten(kr/oz).

Micromax

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 06, Januari 2018, 10:39:41
Citat från: Micromax skrivet fredag 05, Januari 2018, 23:38:15
Tror inte jag nånsin köpt bullion silver över spot. Är av den uppfattningen att man inte behöver göra så. Premien får andra betala.

Berätta gärna hemligheten om det nu är så enkelt, jag har själv aldrig haft möjlighet att köpa till spot

Exempelvis samlarmynt i sterling silver säljs oftast för ca spot, tex  50kr 1975/76 och  10kr 1972 men det är inte begränsat till dessa det finns ett flertal utländska mynt också både reguljära och mnnesmynt.
Samlarhusets utgåvor dyker upp på tradera också lite då och då till bra priser, gäller bara att se upp så man inte köper nåt pläterat skit, de har ju tyvärr haft en del såna hyss för sig också..  ???

Micromax

Citat från: snus skrivet lördag 06, Januari 2018, 11:43:59
Jag upplever det som svårt att hitta stora enheter i silver som är billigare än bullionmynten(kr/oz).

Här har du en poäng och jag håller helt med. Är man ute efter större kvantitet och vill köpa snabbt så Kan man vara tvungen att betala mer än man annars normalt skulle göra, tillgång och efterfrågan helt enkelt.

I_am_mine

Citat från: Micromax skrivet lördag 06, Januari 2018, 11:58:06

Exempelvis samlarmynt i sterling silver säljs oftast för ca spot, tex  50kr 1975/76 och  10kr 1972 men det är inte begränsat till dessa det finns ett flertal utländska mynt också både reguljära och mnnesmynt.
Samlarhusets utgåvor dyker upp på tradera också lite då och då till bra priser, gäller bara att se upp så man inte köper nåt pläterat skit, de har ju tyvärr haft en del såna hyss för sig också..  ???

Jo dessa har jag sett säljas billigt då intresse är väldigt lågt. Kanske intressant att köpa som smältsilver om man vill likvidera snabbt.
Jag tycker nog som Birka däremot och betalar hellre premien för jag är övertygad om att jag får igen den på mynt med nominellt värde

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane