Year of the dragon 10oz - Vikt?

Startat av silver-kalle, tisdag 27, Mars 2012, 17:19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

silver-kalle

Hej! Kan vikten diffa på dessa? Har nämligen köpt ett mynt från en stor tysk återförsäljare och vikten visar 313.3 gram.  :o Har kontrollerat vågen och den verkar vara rätt på grammet. Visst ska myntet väga 311g? Har jag blivit blåst?

sisu

Sånt där är ruskigt svårt att veta så länge du inte har apparatur som kan mäta densiteten i myntet eller vill såga itu det och undersöka.

MrLibertad

2.3 gram låter lite mycket faktiskt, jag ska kolla runt lite och se om jag hittar något om diffande vikt.

Att det diffar, det vet jag men jag vet inte diffspannet så att säga.

10 oz Lunar II dragon ska väga 311.347 gram så det kan mycket väl vara så att vågen inte är helt kalibrerad när det kommer lite vikt på den. Min egen våg får lite fnatt när det kommer lite mer vikt än vanligt på den.

Kan du lägga upp ett kort när myntet ligger på vågen?

Arkivet

Jag tror MrLibertad är ute på rätt spår.
Hur mycket visar vågen om du staplar på 10 st 1 oz mynt (som väger 31,1 gram)?

Sarek

Jag undrar ifall du har tagit ur det från fabriken inkapslade myntet. Vid en försäljning av det så har det därigenom tappat i värde.

mfm

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 27, Mars 2012, 17:34:26
10 oz Lunar II dragon ska väga 311.347 gram så det kan mycket väl vara så att vågen inte är helt kalibrerad när det kommer lite vikt på den. Min egen våg får lite fnatt när det kommer lite mer vikt än vanligt på den.

Ja, kalibrerad är den ju inte innan man kalibrerat den! Sen att den bara klarar upp till tiondels gram gör att felmarginalen antagligen är rätt stor.

Annars håller jag med ovanstående talare, sluta ta ut era mynt ur kapslarna om ni tänkt sälja senare!

silver-kalle

Har inte kalibrerat vågen. Antagligen är det som ni säger, att vågen visar fel på större vikter.
Har en beställning på 10st 1oz mynt. Ska stapla upp och väga dem - och se om det är vågen som visar fel vid tyngre vikter.

Tack för tipsen!
Angående öppnade kapslar: Tack för tipset men första myntet måste man la få snusa lite på...

Återkommer vid nästa leverans...

Sarek

Nu när myntet är urtaget ur kapseln, så är det bara att lägga det tillbaka dit igen. Men sedan får du dessutom lägga det i en plastpåse. Annars är risken att silvret med tiden tar till sig av svavel, som alltid finns i små mängder i den omgivande luften, och missfärgar det. Det är visserligen enkelt att reducera det igen med aluminiummetoden, men det är enklare att isolera myntet från luft.

BullBar

Jag har endast köpt 1oz mynt hittills och har testvägt dessa på en köksvåg, staplat 10-25st och vägt. Och de har för mig varierat i vikt och väger alltid över. Jag har köpt ifrån 3 olika tyska handlare. alla ser lika dana ut och väger över osv.

Vad jag läst till mig är att tillverkarna har svårt att få exakta viktmått på mynten, de kan variera lite. Och för att köparen inte skall bli "lurad" så har man en felmarginal som gör att du kan få mer silver för pengarna så att säga. Jag har ingen aning om detta stämmer eller inte, men det är det jag läst mig till.

Min känsla som jag går efter är att, så länge mynten inte väger för lite är jag nöjd.

alang

Citat från: BullBar skrivet onsdag 28, Mars 2012, 09:40:47
Jag har endast köpt 1oz mynt hittills och har testvägt dessa på en köksvåg, staplat 10-25st och vägt. Och de har för mig varierat i vikt och väger alltid över. Jag har köpt ifrån 3 olika tyska handlare. alla ser lika dana ut och väger över osv.

Vad jag läst till mig är att tillverkarna har svårt att få exakta viktmått på mynten, de kan variera lite. Och för att köparen inte skall bli "lurad" så har man en felmarginal som gör att du kan få mer silver för pengarna så att säga. Jag har ingen aning om detta stämmer eller inte, men det är det jag läst mig till.

Min känsla som jag går efter är att, så länge mynten inte väger för lite är jag nöjd.

Detta tror jag att det kan ligga en hel del i, tror även att felmarginalen är större på silvermynt än på guldmynt. Kollar man t.ex på vad det står på en maple stård där "1 oz fine silver or pur", vilket ju låter exakt som vad du hört.

mfm

Citat från: BullBar skrivet onsdag 28, Mars 2012, 09:40:47
Jag har endast köpt 1oz mynt hittills och har testvägt dessa på en köksvåg, staplat 10-25st och vägt.

Om din köksvåg inte är kalibrerad eller om den inte klarar 100-dels gram är testet irrelevant.

BullBar

de köksvågar jag testat är båda digitala med 1gr känslighet och autokalibrerar. sen hur tillförlitlig den är kan jag inte svara på.
jag har testvägt två tuber (utan tuben) maples. den ena har vägt mellan 790-791 i alla gånger jag testmätt den(efter reset av våg) den andra tuben har vägt 788-789 alla gånger jag vägt den. det är minst 0.4g  för mycket silver i varje maple i mina exempel. Om det stämmer eller inte det vet jag ej, skulle vilja testväga med ett bättre verktyg.

apropå våg... var kan man köpa en hyfsat shysst våg för inte allt för mycket pengar. har hittat en på teknikmagasinet för 650 spänn med 0.1g känslighet. vilket kanske känns lite väl dyrt.

mfm

Citat från: BullBar skrivet onsdag 28, Mars 2012, 19:51:00
de köksvågar jag testat är båda digitala med 1gr känslighet och autokalibrerar. sen hur tillförlitlig den är kan jag inte svara på.
jag har testvägt två tuber (utan tuben) maples. den ena har vägt mellan 790-791 i alla gånger jag testmätt den(efter reset av våg) den andra tuben har vägt 788-789 alla gånger jag vägt den. det är minst 0.4g  för mycket silver i varje maple i mina exempel. Om det stämmer eller inte det vet jag ej, skulle vilja testväga med ett bättre verktyg.

apropå våg... var kan man köpa en hyfsat shysst våg för inte allt för mycket pengar. har hittat en på teknikmagasinet för 650 spänn med 0.1g känslighet. vilket kanske känns lite väl dyrt.

Bara för att upplösningen är 1 gram betyder det inte att felmarginalen är inom 1 gram. Det är den inte. Man kan inte autokalibrera, man sätter bara vikten till noll när man startar...

Köp t.ex. http://www.dealextreme.com/p/precision-digital-pocket-scale-100g-max-0-01g-resolution-15002 för $10 fraktat istället.

Du vill ha 0,01 grams upplösning.

För att kalibrera använder man en kalibreringsvikt: http://www.dealextreme.com/p/digital-scale-calibration-weight-100-grams-15761

silver-kalle

Mina nya mynt väger också över. Dock inte lika mycket.

Ska köpa en stark magnet och göra denna testmetod: How to Test Silver Coins with Rare Earth Magnets

Finns mycket fake-mynt som håller bra vikt om man kollar på youtube.

gardener

Det skall alltid väga över eftersom 10oz är finvikten och inte vikten av myntet. Med en renhet på .999 som lunarmynten har så får man nog räkna med en diff på 1g.
.999 eller .9999 (som maples har) vet jag inte om man skall lita på till decimalerna, jobbigt att få ut det sista skräpet :)

Oavsett så är trådstartarens diff lite för stor så testa en annan våg.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane