Hur gör dom på Pantbanken när dom ska kolla om Guldet är äkta?

Startat av sputnik, lördag 28, Oktober 2017, 16:25:36

Föregående ämne - Nästa ämne

sputnik

Tjena - hur gör dom - sett på Youtube med en utländsk pantbank som skrapa Guldet mot en sten platta och sedan hällde på något medel.
I detta fall var det bedragare som försökte panta en kedja där alla länkar inte va av guld.

1) Skadas inte då Guldkedjan eller Guldmyntet när dom testar Guldet på det sättet?

MVH

jumu

Hej Sputnik! Guld är en ädelmetall som är motståndskraftigt mot syror. Ju renare guld desto svårare är det att upplösa med syra. Man skrapar av lite på stenen, och helt enkelt droppar på syra. Man har olika koncentration på probersyrorna för att kunna bestämma karathalten. Helt enkelt om skrapmärket löses upp av den svagaste koncentrationen är det ej guld, eller låg karathalt. Om märket ej försvinner ökar man koncentrationen på syran tills man är säker på att finhalten är minst den som påstås. Andra metaller löses upp tidigt i proceduren. Visst blir det ett litet skavmärke i guldet men man brukar t ex vid smycken skrapa vid ett ställe som inte syns, och det är ytterst lite som behövs... Till silver finns en annan svagare probersyra.

Hälsn Jumu

sff123

många pantbanker har skaffat elektroniska instrument som kan annalysera metall, karat, och sammansättning,
som ett komplement till skrapandet men framför allt så är vikt vs volym en viktig faktor,
framför allt för finguld o finsilver.
dom som har jobbat några år kan fan lukta sig till bastarder :)

MrLibertad

Ett sätt att kolla t e x kronguld är att först skrapa på myntet med en kniv, mejsel eller liknande och sen för att vara på säkra sidan så borrar man dessutom hål i myntet!!!!

DOH, nu skämtar jag ju men tveklöst så är det någon som har gjort det på tian nedan. :(

jumu

Ha ha, instämmer i att de "gamla" kan näst intill lukta sig till att nåt är fel... Och har man lagt skrot på vågen i åratal vet man vad det bör bli i vikt.  Något överentusiastisk koll på tian, kniv, mejsel, dresserad bäver...

sputnik

Kanske man ska prova och göra ett experiment.

1) Man skulle kunna ta en Guld Panda 8g och fotografera myntet från alla vinklar sedan skicka det till Pantbanken.
2) Efter en månad löser man ut myntet och fotograferar myntet igen från alla vinklar, för att se om man kan upptäcka någon yttre påverkan.

Vad tror ni - är det så att dom inte bryr sig om att skrapa myntet mot sten för att kolla med vätska och enbart använder sig av andra mätmetoder.

MVH

Krugerangel

Som jag har föstått så vet inte så många om att det finns 24K guldmynt.
Speciellt inte den äldre generationen handlare/samlare på +55år.
Tackor gillar pantbanken att ta upp ur plast-inpackningen och göra densitets-test på.
Jag har också stött på flera moderna bullion som har blivit syretestade och är då egentligen förstörda även om guld är guld.
Min brorsons granne snubblade över en LOT med mynt och där låg det en Lunar II 2Oz tiger som han inte visste vad det var för något mynt.
Till trots för mycket klar och tydlig text på myntet och tillgång till informations teknologi aka IT också känt som internet så googlade han inte myntet.
Pantbanken i Göteborg syretestade tigern i pannan och visst var det 24K guld.
Bud fick dem på 15.000.- och dem blev mycket exhalterade och glada.
Dem(kvinnan ) stoppade den etsade och syretestade tigern i fickan, utan kapsel, och så  gick dem på puben med nervösa ben utan att veta helt vad dem skulle göra.
När dem skulle betala smällde hon tigern i bordet och undrade om hon kunde betala med guld med ett påföljande stort glatt skratt till en förvånad servitörs häpnad.
Så gick dem tillbaka till pantbanken och sålde den för 15.000.-
Så kan det också gå till  ;D

sputnik

CitatJag har också stött på flera moderna bullion som har blivit syretestade och är då egentligen förstörda även om guld är guld.

Hej vad menar du med blivit förstörda - betyder det att dom skrapar myntet så pass kraftigt mot stenplattan att det blir ett märkbart märke på myntet - måste dom göra det för få tillräckligt med guld så att medlet kan visa om det är 24K eller lägre - eller syftar du på något annat när du säger syretestade.

Vill veta för jag ska eventuellt panta en Panda för att see om det blir något märkbart/synbart ingrepp efter en vända hos pantbanken.
Tycker det är ett bra alternativ att belåna sin egen egendom om det skulle behövas, men om man förstör sitt guldinnehav så är det ju inge vidare.

Nu kommer en följdfråga, låt oss säga att det inte blir ett jack i myntet eller blir repigt utan en liten knapp synbar avmattad yta på sidan av myntet vid ett test.
Skulle det påverka en försäljning till Tavex eller Libertysilver när mynten anses som cirkulerade och att det kan förekomma slitage - tänker guld är guld.
Men kan föreställa mig att det är värre om man säljer till privat personer som eventuellt är lite petigare.

MVH

Krugerangel

Det är olika syror för att testa olika karat på metallen. Och det är inte alla som har syran som ska testa 24K.
De flesta har syran som är till 22K.
Och då blir ett litet syre-etsat märke på 24K om man använder fel syra.
Möjligt jag har lite fel om detta.
Det finns t.ex cirkulerat guld som tackor och välkända svenska 20KR som antagligen är bättre att pantsätta än nya fräscha samlar-pandor på 8g som ni skriver om.
Det hoppas jag att ni förstår själv  ;)
Så köp hellre något ni inte är så rädd om, om ni ska panta guldet.
Skicka in guld har jag aldrig gjort eftersom man får bättre betalt t.ex här på forumet, så det vet jag ingenting om.

jumu

De probersyror för guld jag jobbat med har varit samma syra men av olika koncentration. På guld brukar man aldrig droppa på föremålet utan enbart på ett skrapmärke på probersten. Det är starka grejer och kör man i "fel ordning" och skulle droppa t ex 18K prober direkt på 14K föremål så kan det bli en skavank men enbart på grund av för stark koncentration. 24K är det inte mycket som tar på, och absolut inte de svagare koncentrationerna för lägre karat. Den starkaste koncentrationen är inte så vanligt att man har hemma som Krugerangel säger, men förr (vissa även idag) hade guldsmederna alltid tillgång till koncentrerad salpeter och saltsyra osv för diverse ändamål. Det var läskigt som satan att hantera och spä ut till hanterbara nivåer då det knappast var laboratorie-ordning o reda på verkstan. Idag finns snällare alternativ för guldsmide. Silvertest finns det ju idag att droppa på föremålet direkt men det är inte samma grejs.
Jag skulle inte heller panta nåt som jag var rädd om, gamla smycken o slitna mynt kanske utan samlarvärde...

Krugerangel

Jo det stämmer Jumu.
Finns färdiga test-kit för olika karat. Under 1000-lappen på ebay bla.
De flesta som jobbar på pantbanken har ingen aning om vad moderna bullion är.
Ej heller har dem sett sådana mynt så att panta dem blir bara krångligt.

sputnik

Trevligt att se att tråden lever, börjar tveka om jag ska fullfölja mitt test.
Tala med pantbanken idag och han nämnde andra mätmetoder än skraptest med medel vilka verkar komma i sista hand för att avgöra guldhalten.
Tror dom är rätt proffsiga på pantbanken som sysslat med guld i 150 år.

Min största oro är skrap märket som eventuellt skulle uppstå på en Panda om man låter den ta en vända till pantbanken - behöver inte pengarna - utan gör det i annat syfte.
Tycker nämligen det är en trygghet att kunna belåna det man själv äger och tycker det här med pantbank är en trevligt koncept.

Så jag tänker upprepa en fundering jag nämnt ovan.
Låt oss säga att ett dussin Pandor får några vändor till pantbanken genom en 10 års period och får ett slitage jämfört med orört nyskick.
Är då guld mängden guld värt vad det är värt om du säljer dom till t.ex. Tavex - får jag samma betalning som pantade mynt eller orörda mynt.
Tanken är ju när man säljer mynten så anses dom vara cirkulerade.

MVH

Birka

Kan det verkligen löna sig?
Man får ju betala ränta även på pantlån.

Krugerangel

Citat från: sputnik skrivet Måndag 30, Oktober 2017, 20:35:50

Trevligt att se att tråden lever, börjar tveka om jag ska fullfölja mitt test.
Tala med pantbanken idag och han nämnde andra mätmetoder än skraptest med medel vilka verkar komma i sista hand för att avgöra guldhalten.
Tror dom är rätt proffsiga på pantbanken som sysslat med guld i 150 år.

Min största oro är skrap märket som eventuellt skulle uppstå på en Panda om man låter den ta en vända till pantbanken - behöver inte pengarna - utan gör det i annat syfte.
Tycker nämligen det är en trygghet att kunna belåna det man själv äger och tycker det här med pantbank är en trevligt koncept.

Så jag tänker upprepa en fundering jag nämnt ovan.
Låt oss säga att ett dussin Pandor får några vändor till pantbanken genom en 10 års period och får ett slitage jämfört med orört nyskick.
Är då guld mängden guld värt vad det är värt om du säljer dom till t.ex. Tavex - får jag samma betalning som pantade mynt eller orörda mynt.
Tanken är ju när man säljer mynten så anses dom vara cirkulerade.

MVH
Ett slitage jämfört med orört nyskick?

sputnik

Slitage på yta på mynt som använt vid test mot platta för göra guld test med medel
Orört nyskick är mynt man gullat med händerna och sedan lagt tillbaks dom i kapslarna

MVH

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane