Ny på marknaden och undrar om Guld är bra investering

Startat av vampyren, torsdag 19, Oktober 2017, 23:06:34

Föregående ämne - Nästa ämne

vampyren

Hej alla,

Jag skrev en lång post men sen så insåg jag att jag att jag inte kunde posta det innan mitt konto blir godkänd.
Så detta blir något kortare. Jag har nyligen fått upp intresset att handla guld tackla. Det blir min första gång jag gör detta. Har läst en hel del om det och kolla olika alternativ som tex bullionvault men kommit fram till att jag vill äga mitt guld.
Nu har jag redan hunnit skaffa en 100g PAMP som är jätte snygg. Jag undrar däremot om det är fler som ser guld som en investering där priset kan gå upp radikalt inom det närmaste?
Jag läser en hel del om att Kina och andra  länder samlar på sig guld och USA's ekonomi ser inte så friskt ut. Skulle US trasha som förra gången så tänker jag att guld priset borde åka upp en del. Rätt eller fel?

Jag har inte så mycket mer kapital just nu men kan tänka mig att låna pengar av mina föräldrar och köpa tex 3-4 tacklar på 100g som en investering. Jag tycker själv inte om att långa pengar men om priset går upp med 50% så tjänar man ändå bra på det. dumt?

Som sagt jag är nybörjare och skulle bli tacksam för era kloka råd och tips.

Jag kommer mest sannolikt att handla från libertysilver eller guldcentrum. De verkar ha bästa priset vad jag kan se.

jumu

Hej o välkommen! Jag är också ny på forumet. Jag satte upp lite reglementen för mig själv att inte köpa metaller om jag måste låna ihop pengar till det. Försöker köpa lite sånt som jag gillar och just nu är det mest silvermynt som hägrar och i den mån som resurserna räcker till. Lång sikt. Jag bläddrade runt i trådarna på forumet och fick många tips om ställen att handla ifrån, så kolla runt mer innan du slår till. Ha de gott!

I_am_mine

Välkommen till forumet!

Jag ser mer guld som en försäkring än en investering, för de allra flesta är det en förlustaffär om man bortser från spekulationer i prisökningar. Det kostar nämligen ett visst premium att köpa som man bara får igen om man hittar rätt köpare sen kostar i vissa fall förvaring så som bankfack eller införskaffande av kassaskåp.

Sist men inte minst skulle jag aldrig låna till att köpa guld, ta det lugnt och köp i din egen takt. Stressen du känner är normal i början när man får upp ögonen men guldet kommer inte springa ifrån dig

vampyren

Tack för dessa kloka råd och välkomnandet . Ju jag kan känna ibland att priset ska åka upp. Det är lite av en sjukdom när man köper cryptovaluta (investerar även i BTC och lite annat). Jag vill däremot sprida riskerna så därför tittade jag på guld.

Mynt har jag också tittat på lite, det är jätte mycket att lära sig. Verkar som vissa årtal är mer värdefulla än andra men har inte listat ut varför. Det är visserligen roligare med mynt. Det är ju snygga men osäker vad som är bäst om man vill investera. Får läsa mer om ämnet.

Och visst nu i början är det definitivt en förlustaffär, redan dag 1 så förlorar man ca 1500-2000kr (ca 6% spread) när man köper en 100g guld. Men jag tänker lite långsiktig som sagt. Måste säga att det är en härlig känsla att hålla i guldet dock. Var svårt att lämna ifrån mig det i bankfacket hehe

Karlsson766

Hej och välkommen. Jag är med ganska ny med att köpa guld och silver och kommer väl ihåg hur taggad man är i början på att handla eftersom mitt fortfarande sitter kvar lite smått. Men vad jag tror på är att sprida köpen med lite investeringssilver med som en bra grund. Och sen får jag tillägga att låna pengar alltid bör undvikas.

mrSju

Köp och sälj privat här via forumet, så slipper du spreaden.

Bosse68

mrSju

Angående att låna pengar av dina föräldrar för att köpa guld, tycker jag låter som en strålande idé.
Det är jag säkert ensam om.

Det är lättare att beta av ett lån än att spara samma summa varje månad. Dessutom är det lättare att hålla intresset uppe om du har en rejäl stack från början.

vampyren

Tack alla, detta verkar vara ett trevligt forum :)

@mrSju: visste inte man kunde köpa/sälja här. Nu har jag hittat till de andra trådarna. Tack för tipset.

Birka

Citat från: mrSju skrivet fredag 20, Oktober 2017, 09:53:27
Angående att låna pengar av dina föräldrar för att köpa guld, tycker jag låter som en strålande idé.
Det är jag säkert ensam om.

Det är lättare att beta av ett lån än att spara samma summa varje månad. Dessutom är det lättare att hålla intresset uppe om du har en rejäl stack från början.

Beror ju lite på vad de tar för ränta.
Välkommen hit!

Birka

Citat från: vampyren skrivet torsdag 19, Oktober 2017, 23:06:34
Hej alla,

Jag skrev en lång post men sen så insåg jag att jag att jag inte kunde posta det innan mitt konto blir godkänd.
Så detta blir något kortare. Jag har nyligen fått upp intresset att handla guld tackla. Det blir min första gång jag gör detta. Har läst en hel del om det och kolla olika alternativ som tex bullionvault men kommit fram till att jag vill äga mitt guld.
Nu har jag redan hunnit skaffa en 100g PAMP som är jätte snygg. Jag undrar däremot om det är fler som ser guld som en investering där priset kan gå upp radikalt inom det närmaste?
Jag läser en hel del om att Kina och andra  länder samlar på sig guld och USA's ekonomi ser inte så friskt ut. Skulle US trasha som förra gången så tänker jag att guld priset borde åka upp en del. Rätt eller fel?

Jag har inte så mycket mer kapital just nu men kan tänka mig att låna pengar av mina föräldrar och köpa tex 3-4 tacklar på 100g som en investering. Jag tycker själv inte om att långa pengar men om priset går upp med 50% så tjänar man ändå bra på det. dumt?

Som sagt jag är nybörjare och skulle bli tacksam för era kloka råd och tips.

Jag kommer mest sannolikt att handla från libertysilver eller guldcentrum. De verkar ha bästa priset vad jag kan se.

En sak som du kan tänka på är att det kan vara svårare att privat sälja en 100 grammare än en t ex 1 oz produkt. Blir ju lite mer i premier men det kan det vara värt.
Vad det gäller mynt finns det de som säger att man ska investera i "lagligt betalningsmedel, mynt med nominellt värde". De är ofta välkända och backas upp av statlig myndighet.

laban77

Vad betyder det rent praktiskt att de backas upp av en statlig myndighet?

Birka

En sak är att man var som helst i respektive land kan handla för myntet, om sen butiksägaren är informerad om det vet man ju aldrig.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane