Investeringsstrategi

Startat av Stitch, fredag 29, September 2017, 06:58:49

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: jerseph skrivet fredag 29, September 2017, 20:50:58
Som med alla investeringsstrategier får du bäst resultat om du diversifierar dig.

• Numismatiska mynt (kostar lite mer men behåller värdet bättre om spotpriset faller)
  • Skrotsilver (kan ofta köpas med rabatt mot spot)
Jag måste invända lite mot detta.

För det första så måste man börja med att definera "bäst resultat". Diversifiering är inte ett sätt att maximera avkastning utan att balansera risk. Vidare så står detta med numismatiska mynt normalt i strid med "lätt att avyttra". Visst, det ser ut som om värdet håller bättre än för ren bullion vid nedgång, men innan man hittat köparen som samlar på just den sortens hajar, hästar eller harar så är det en ren illusion. Och även om hajar och hästar är populära idag så innebär det ett risktagande att utgå ifrån att de är eftertraktade om ett antal år (se diskussionen om frimärkssamlingar för lite reality check).

Jag tycker (som sagts tidigare) att det enda rationella sättet att räkna på detta är att köpa billigaste bullion och aldrig tro att någonting går att sälja för mer än spot. Sedan köper man lite skojigare mynt för att det är skoj, inte för att men räknar med att få tillbaka den extra premien. Dvs man skriver av premien på samma konto som chips, öl och Netflix: viktigt för att livet skall vara behagligt, men absolut inte en investering.

I_am_mine

Citat från: august skrivet lördag 30, September 2017, 17:43:21
Som med alla investeringsstrategier får du bäst resultat om du diversifierar dig.

• Numismatiska mynt (kostar lite mer men behåller värdet bättre om spotpriset faller)

För det första så måste man börja med att definera "bäst resultat". Diversifiering är inte ett sätt att maximera avkastning utan att balansera risk. Vidare så står detta med numismatiska mynt normalt i strid med "lätt att avyttra". Visst, det ser ut som om värdet håller bättre än för ren bullion vid nedgång, men innan man hittat köparen som samlar på just den sortens hajar, hästar eller harar så är det en ren illusion. Och även om hajar och hästar är populära idag så innebär det ett risktagande att utgå ifrån att de är eftertraktade om ett antal år (se diskussionen om frimärkssamlingar för lite reality check).

Jag tycker (som sagts tidigare) att det enda rationella sättet att räkna på detta är att köpa billigaste bullion och aldrig tro att någonting går att sälja för mer än spot. Sedan köper man lite skojigare mynt för att det är skoj, inte för att men räknar med att få tillbaka den extra premien. Dvs man skriver av premien på samma konto som chips, öl och Netflix: viktigt för att livet skall vara behagligt, men absolut inte en investering.

Tycker det du skriver är vettigt, helt i linje med min egen tankegång

Jag gillar däremot en moderat risk och har nog lite samlardille. Jag köper mest bullion och har ett genomsnittligt anskaffningsvärde på 170kr/oz men då har jag några premium mynt som skulle kunna bli lite mera värda med tiden men man kan ju aldrig vara säker...

Som Birka skriver så borde Athenian owl vara överlägsen just för priset men jag ogillar den verkligen pga kvalitén och därför köper inte jag den. Kommer eventuellt testa igen när nästa års upplaga kommer ut och se om det blivit något bättre.

jerseph

Citat från: august skrivet lördag 30, September 2017, 17:43:21

Ja för mig är "bäst resultat" att med så liten risk som möjligt få så bra avkastning som möjligt. Du kanske har en annan definition.

För mig räcker det med att titta på Tradera för att se att numismatiska mynt är relativt lätta att avyttra en bra bit över spot (och då menar jag inga enorma kvantiteter på en gång såklart), jag har själv gjort det. Med lite tålamod kan man få bra betalt utan allt för mycket ansträngning.

Min poäng var i vilket fall i slutändan att poängtera för någon som var ny på detta att det är viktigt att diversifiera sig. Att enbart köpa en massa bullionmynt i silver utan att diversifiera sig överhuvudtaget är ganska korkat och ENORMT riskfyllt.

Birka

Jag tycker inte det är fel att köpa seminumismatiska mynt. Mer eller mindre alla webshopar har ju sådana mynt till salu för höga premier och hade de inte sålt av dem så hade de ju inte haft dessa i sortimentet. Alltså finns det kunder på denna marknad.
Det räcker ju också med att titta på Ebay för att se att det finns en stor marknad.
Det kommer alltid att finnas entusiastiska samlare som vill ha de där sista mynten som fattas i samlingen.
Själv köpte jag en Lunar 2 mus 10 oz för över 9000:- för ett tag sedan. Kalla mig gärna idiot men jag samlar med hjärtat.

Rödlöga

Citat från: Birka skrivet lördag 30, September 2017, 18:44:44
Jag tycker inte det är fel att köpa seminumismatiska mynt. Mer eller mindre alla webshopar har ju sådana mynt till salu för höga premier och hade de inte sålt av dem så hade de ju inte haft dessa i sortimentet. Alltså finns det kunder på denna marknad.
Det räcker ju också med att titta på Ebay för att se att det finns en stor marknad.
Det kommer alltid att finnas entusiastiska samlare som vill ha de där sista mynten som fattas i samlingen.
Själv köpte jag en Lunar 2 mus 10 oz för över 9000:- för ett tag sedan. Kalla mig gärna idiot men jag samlar med hjärtat.
Köpare på tradera är beredda att betala 3000 kronor för en 10oz silverhäst 2014, trots att den går att köpa för mellan 2100 kr och 2500 kr hos minst 15 handlare i Tyskland.
https://www.tradera.com/item/344289/290890072/silvermynt-10-oz-99-9-year-of-the-horse-2014-lunar-series-ii-perth-mint

Blåkrona

Citat från: Rödlöga skrivet lördag 30, September 2017, 19:36:15
Köpare på tradera är beredda att betala 3000 kronor för en 10oz silverhäst 2014, trots att den går att köpa för mellan 2100 kr och 2500 kr hos minst 15 handlare i Tyskland.
https://www.tradera.com/item/344289/290890072/silvermynt-10-oz-99-9-year-of-the-horse-2014-lunar-series-ii-perth-mint
Fast det är två mynt på sammanlagt 622 gram.
Mvh

Rödlöga

Citat från: Blåkrona skrivet lördag 30, September 2017, 19:43:58
Citat från: Rödlöga skrivet lördag 30, September 2017, 19:36:15
Fast det är två mynt på sammanlagt 622 gram.
Mvh
Gud va dåligt av mig att missa det.
Jag ber om ursäkt.

mrSju

Min poäng var i vilket fall i slutändan att poängtera för någon som var ny på detta att det är viktigt att diversifiera sig. Att enbart köpa en massa bullionmynt i silver utan att diversifiera sig överhuvudtaget är ganska korkat och ENORMT riskfyllt.

Tycker jag inte alls.

Köp investerings-ädelmetall i vilken form som helst.

Man är knappast en tryggare silverstacker för att man har 10 st mynt av alla som finns, än att hålla på några monsterboxar maples.

Silver som silver. Guld som guld.

jerseph

Citat från: mrSju skrivet lördag 30, September 2017, 20:41:21

Tycker jag inte alls.

Man är knappast en tryggare silverstacker för att man har 10 st mynt av alla som finns, än att hålla på några monsterboxar maples.

Läs mina tidigare inlägg. Poängterade att risken är väldigt mycket lägre om man äger t.ex guld och silver istället för att bara äga silver.

august

Tycker jag inte alls. Köp investerings-ädelmetall i vilken form som helst.

MrSju och jag tänker likadant. Grundantagandet för alla PM-köp är rimligen att man tror att metallpriset kommer att gå upp, eller åtminstone inte gå ner. Har man då köpt bullion nära spot så är risken givetvis mindre än om man köpt saker med högre premie som kräver att man hittar rätt köpare.

Och argumentet att det är enkelt att sälja enskilda högpremiemynt på Tradera eller eBay idag tycker jag också är ganska irrelevant. Att syssla med fysisk metall har hög hanteringskostnad. Det skall fraktas och lagras vilket gör att det inte går att agera på samma sätt som t ex med aktier. Man måste helt enkelt ha en ganska lång placeringshorisont om inte hanteringskostnaderna skall äta upp hela vinsten. Sitter du på ett speciellt seminumismatiskt mynt som är lättsålt idag är det riskabelt att extrapolera detta till att utgå ifrån att det kommer att vara lättsålt (till samma premie) om t ex fem år när det är helt ute med hajmynt.

Citat från: jerseph
Ja för mig är "bäst resultat" att med så liten risk som möjligt få så bra avkastning som möjligt. Du kanske har en annan definition.
Detta är ärligt talat nonsens, det är ju en ren truism, någonting som är sant utan att föra diskussionen vidare. Det finns alltid avvägningar: är jag villig att acceptera t ex 10% högre risk att förlora 20% av mitt kapital mot en 50% möjlighet att göra 100% vinst? Vissa kan inte accepera en förlust och svarar nej, andra skulle gladelige acceptera en ännu större potentiell risk mot möjlighet till än större vinst. Det går inte att bara säga "jag vill ha maximal vinst och minimal risk"...

Dessutom så är "resultatet" det du har efter det allt är klart, dvs då har allt tidsvärde i form av risk övergått i faktisk vinst (eller förlust). Du rör ihop "resultat" (vad du vill uppnå) med "strategi" (hur du skall göra).

mrSju

Citat från: jerseph skrivet lördag 30, September 2017, 20:57:05

Tycker jag inte alls.

Poängterade att risken är väldigt mycket lägre om man äger t.ex guld och silver istället för att bara äga silver.

Men risken ligger ändå enbart i spotpriset på guld respektive silver, och inte på i vilken sorts form eller prägling ens ädelmetall har.

jerseph

Citat från: august skrivet lördag 30, September 2017, 21:12:33
MrSju och jag tänker likadant. Grundantagandet för alla PM-köp är rimligen att man tror att metallpriset kommer att gå upp, eller åtminstone inte gå ner. Har man då köpt bullion nära spot så är risken givetvis mindre än om man köpt saker med högre premie som kräver att man hittar rätt köpare.

Det där är fel. Man kan ju anta precis vad man vill, det behöver knappast bli så. Risken är precis lika stor att priset går ner som att det går upp, om man inte sitter med en spåkula då kanske. Därför är risken givetvis HÖGRE om du bara sitter med bullion som enbart är värt spot, går priset till noll är din investering värd noll. Om du däremot i det läget även har investerat i seminumismatiska mynt eller liknande finns fortfarande det numismatiska värdet kvar och du blir därför inte helt luspank.

Citat från: august skrivet lördag 30, September 2017, 21:12:33
Detta är ärligt talat nonsens, det är ju en ren truism, någonting som är sant utan att föra diskussionen vidare. Det finns alltid avvägningar: är jag villig att acceptera t ex 10% högre risk att förlora 20% av mitt kapital mot en 50% möjlighet att göra 100% vinst? Vissa kan inte accepera en förlust och svarar nej, andra skulle gladelige acceptera en ännu större potentiell risk mot möjlighet till än större vinst. Det går inte att bara säga "jag vill ha maximal vinst och minimal risk"...

Dessutom så är "resultatet" det du har efter det allt är klart, dvs då har allt tidsvärde i form av risk övergått i faktisk vinst (eller förlust). Du rör ihop "resultat" (vad du vill uppnå) med "strategi" (hur du skall göra).

Ja man kan väl tycka att jag uttryckte mig klumpigt när jag skrev att just "resultatet" blir bättre, det förändrar inte det faktumet att det i de flesta fall är bättre att vara diversifierad i sina investeringar än att inte vara det. Det är lite som att köpa aktier i något förhoppningsbolag på börsen för alla sina pengar bara för att man "vet" att det kommer gå upp, det kan såklart både gå upp och gå åt skogen.

Stitch

Många bra inspel här  :)
Kommer att försöka vikta över mer mot ASE, och komplettera med Känguru och Philharmoniker som grund. Sedan fortsätter jag att krydda med semi-numismatiska.

Birka

Såg att det är bra pris på Mexican Libertad nu. Världens vackraste mynt enligt många :-)

https://goldsilver.be/en/1-oz-30-gr/1174-mexico-1-oz-silver-libertad-2017.html

ífing

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane