Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

granlundii

Dags att roa sig med att gissa priset igen :) USA-spektaklet fick inte lika positiv utveckling som jag gissade, därför höjer jag min lekmansprognos för PM en aning. Min gissning är nu att silverpriset hålls rätt stabilt under resten av året, mellan 21.50-23.00 USD. 2014 tror jag kan sluta på allt från 18.00-29.00 USD, men att sannolikheten är större att börsindex slutar på - och PM på + än tvärtom.

mithril_hunter

Med tanke på de snabba återhämtningarna de senaste nedkörningarna så funkar inte taktiken "shake the tree" längre. De kortsiktiga speckarna som blir skrämda och säljer på nergång har redan skrämts iväg. Nu är det mer starka investerare som ser silvret som underprisat och håller fast i sina positioner.

Marknaden funkar även som så att nedkörningen till viss del skrämmer bort speckare i papper men efterfrågan från investerare i fysiskt ökar. De skräms inte av lägre priser utan tvärt om. De vill köpa mer på "rea"

Så länge den trenden håller i sig att efterfrågan på fysiskt ökar så kommer till slut priserna bli tvungna att gå upp. Enda chansen till att spotpriset inte går upp på sikt är ifall vi får se en skilsmässa mellan spotpris och fysiskt pris. Dvs spot stannar på låg nivå/sjunker till noll medans fysiskt pris stiger mot skyarna.

Jag tror att den ökande efterfrågan efter fysiskt är här för att stanna och ju längre tid som spotpriset manipuleras och trycks ner ju högra/snabbare kommer priset på fysiskt sedan sticka iväg när det väl bär iväg.

Jag har ingen brådska och handlar gärna på "rea" några år till innan priset sticker. Som sagt ju längre vi är på dessa låga nivåer ju högre kommer förtjänsten bli i slutändan.

Nu pratar jag PM generellt men silver och guld skiljer sig en del från varandra. Silver har inte den monetära funktion som guld har och anses framförallt inte som samma typ av hedge mot ekonomisk oro som guld gör. Silver gynnas av en stark global ekonomi där en stor/ökande efterfrågan utav silver inom industrin driver priset uppåt. Detta ser vi tyvärr inte idag.

Personligen när jag började köpa PM så började jag med att gå all in i silver. Jag är dock inte lika säker på att silver är det bästa utav PM. Nu har jag bara köpt guld på siståne och min ratio är ca: 40/60 Guld/silver just nu.

Fundamenta säger att priset ska upp men när det sker, hur snabbt och hur mycket blir såklart rena gissningar.

Många trodde att vi skulle få se en kraftig uppgång i silverpriset nu i höst men så verkar det ju inte ske/skett.

Ett annat problem som jag ser med just fysiskt silver är också att det finns i många svaga händer. Dvs många average joes som sitter på några rör Maples osv.. Om vi får se en uppgång av silver så kommer dessa succesivt bli säljare som då dämpar uppgången. De drömmer om att kunna cascha ut och köpa sin drömbil, drömklocka, drömsommarstuga etc... när väl silverpriset har rusat upp lite.

Vad gäller guld så finns det gott om starka händer. "Giants" som sitter på enorma guldtillgångar och som inte har för avsikt att sälja sitt guld. Varför ska de sälja sitt guld vid en uppgång? de har redan lyxyachter, x-antal fastigheter, lyxbilar osv.. Ska de sälja sitt guld för att köpa nytt guld då eller?

FOFOA är lite extrem i detta hänseende och enligt freegold-teorin så kommer silver sjunka i värde medans guldet kommer 40-faldigas i värde.

På mig stämmer detta resonemang ganska bra. Ifall silverpriset sticker iväg så är min tanke att sälja. I alla fall det mesta. Om guldpriset sticker iväg så blir jag glad men kommer inte att sälja. Kanske lite grand men det mesta kommer jag behålla. Och det är nog många "svaga händer" som jag som resonerar lika.

machinshin

Skall jag vara ärlig så tror jag inte jag att det i nuläget kommer att behövas en högkonjungtur för att det skall öka. Ser man på hur snabbt reserverna minskar så kommer det inte att minska priset när det väl på allvar börjar ta slut i valven. Billig skitelektronik kommer alltid att tillverkas och till detta används mycket silver.

Men sen så håller jag med om att många vanliga människors försäljning vid upogång kommer att sälja och minskabuppgången.

Silver_Neo

Någon som har läst detta och vad är era tanker om det?

http://goldsilver.createsend4.com/t/ViewEmail/r/C4841008E0EFBE6F2540EF23F30FEDED/A201DE4653A8C6E8DCCB6820C4466A74

Har haft fullt upp så hinner aldrig hålla mig riktigt uppdaterad. Ska läsa igenom forumet i helgen för att se vad man har missat, händer ju alltid en hel del på korta tiden så går snabbt att hamna efter :/

mega_n

Citat från: Silver_Neo skrivet fredag 01, November 2013, 20:28:45
Någon som har läst detta och vad är era tanker om det?

http://goldsilver.createsend4.com/t/ViewEmail/r/C4841008E0EFBE6F2540EF23F30FEDED/A201DE4653A8C6E8DCCB6820C4466A74

Har haft fullt upp så hinner aldrig hålla mig riktigt uppdaterad. Ska läsa igenom forumet i helgen för att se vad man har missat, händer ju alltid en hel del på korta tiden så går snabbt att hamna efter :/

Förra året gjorde de samma sak. Därför blev januari därefter en superstark månad pga köptrycket. De som inte fick tag i silver i december köpte i januari...

/H

alang

Fyfan http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/10606

"Siktar på minst 15 usd/Oz"

Det verkar alltså inte spela den minsta roll hur mycket under cost of production priset hamnar, det finns ingen efterfrågan att tala om tydligen.

Silver är dessvärre den absolut sämsta investering jag någonsin gjort borträknat våren 2012 då priset sköt upp till 39 usd/oz.

machinshin

Om man struntar i vad alla analytiker säger och investerar i guld/silver just pga dess begränsade mängd samt användning, så tror jag att man kan säga att det är en logisk sak att göra. Man kan bara manipulera marknaden en viss tid.  Se bara ett praktexempel fast på livsmedelsfronten.

Mjölken kostar lika mycket nu som för 10 år sedan, även fast kostnaderna för framställning har ökat och kronan har tappat i värde (kan jämföras med manipulationen och brytningskostnaden för PM)  Än så länge så levererar bönderna möjlk till mer eller mindre +- 0 i utfall.

Men hur länge kommer det att hålla i sig ?   Det måste komma en dag då även dom envisaste helt enkelt slutar leverera.

Samma sak händer inom logistikbranchen. Hur länge kommer logistikbolagen kunna köra det racet dom gör med mer eller mindre enbart utländsk billig arbetskraft ?

Jag tycker att det ologiska i dessa systemen kan appliceras även på PM. 

Om priset på en vara inte är tillräcklig för att ett företag skall kunna gå med vinst/gå runt   så kommer slutligen företaget att gå i konkurs, vilket kommer minska utbudet och med det ökade priser som följd.

granlundii

Citat från: alang skrivet Söndag 17, November 2013, 12:22:53

Det verkar alltså inte spela den minsta roll hur mycket under cost of production priset hamnar, det finns ingen efterfrågan att tala om tydligen.

Silver är dessvärre den absolut sämsta investering jag någonsin gjort borträknat våren 2012 då priset sköt upp till 39 usd/oz.

Artikeln är kanske intressant om man handlar papperssilver på kort sikt. Inte annars. Men jo, för vissa kommer silver att vara en bra investering, för andra en dålig. Tråkigt om det har misslyckats för dig.

Fantom

Det beror på vilket sort silver mynt (tackor) du köpt våren 2012, om du har köpt Silver Kina Panda mynt, då du har inte tappat nå mycket i värde, kanske tvärtom. 1 oz Silver Kina Panda 2012 kostar nu 34-38 euro i Tyska butiker och 45-55$ / styck på eBay, och folk köper dom regelbundet.
Men om du köpt Silver Eagle (Maple, Philarmoniker) då är det kört, bara att vänta när priser går upp igen, och den ska stiga upp över 40 $/oz säkert någon gång i framtiden.  ;)

lordsinner

Samt ett två år klassas väl knappt som investering då du skall mer se på 5 års utveckling eller 10 års.  Men visst det har varit  spiral neråt senaste året...

alang

För att nyansera mig så låt mig säga att jag kanske medräknat att premierna gått upp sen dom gånger jag gjort mina huvudsakliga inköp och borträknat fraktkostnader (som ändå är minst motsvarande vanligt courtage om man handlat med papper utslaget på alla inköp) har ett snittköpspris på mellan 25 och 27 usd/Oz, då är det en riktigt usel investering...

Frederyck

Det är bara en dålig investering om du faktiskt säljer nu. Investerade du 2012 för att sälja redan efter 1-2 år så var kanske inte PM rätt satsning från början. Marknaden för guld och silver är extremt volatil på kort sikt, men stabil och värdebevarande på längre.

alang

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 18, November 2013, 12:02:38

Det är bara en dålig investering om du faktiskt säljer nu. Investerade du 2012 för att sälja redan efter 1-2 år så var kanske inte PM rätt satsning från början. Marknaden för guld och silver är extremt volatil på kort sikt, men stabil och värdebevarande på längre.

Givetvis har du rätt, jag har dock en tendens att vara gnällig och skulle min ovan postade artikel visa sig ha rätt så skulle det ändå innebära en väldigt stor tillbakagång i priset på PM, men av allt jag "kan" så känns det ytterst ologiskt att priset skulle hamna långt under 20 usd/oz, men en artikel som säger att 15 är ett troligt scenario känns inte särskilt rolig.

alang

Under 20 usd/Oz Igen, förjävligt. Kommer artikeln jag länkade att få rätt, dvs kommer vi nå 15 usd/Oz? Det ser oerhört dystert ut då som sagt det inte öht verkar finnas någon efterfrågan på silver som kan "skydda" priset från att gå i princip hur lågt som helst.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane