Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Bosse68

Citat från: JL_GBG skrivet tisdag 20, December 2022, 20:43:16
Citat från: laban77 skrivet tisdag 20, December 2022, 16:14:41
Är vi inte uppe och nosar på 10-årsbästa silverpris i SEK nu? Nog för att kronan är svag, men ändå.

Ganska nära, men inte riktigt där ännu.
Ge det någon dag till så får vi hoppas att vi kommer över de priser i SEK som gällde runt 8-9 mars i år.
Då var väl priset ca 8.400 kr/kg

Känns so toppen börjar när priset är uppe på 8.52714

Loka89

Topppriset för spot var 292,46 sek /oz 29 april 2011( stängning).
Sök på den mest trovärdiga källan. Goldprice.org. Byt till silver, sek och Max. Det intressanta är ju inte om vi slår detta, utan med hur mycket. För mig är det intressanta vad dollarn kommer kosta då. Skulle silver upp till 26,5 har vi slagit rekordet i Sek idag!

Silver följer guldpriset. Jag tror vi hamnar över 500 kr oz innan vi mjuklandar. Silver är troligen nästa nickel (förra årets short squeeze som massor av rabalder och stämningsansökningar pågår med just nu) om man ska tro på makroekonomiska förutsättningarna och(!) teknisk analys.

Med vänlig hälsning,
Loka89

silverhamstern

Citat från: Loka89 skrivet fredag 25, Augusti 2023, 21:57:49

Silver följer guldpriset. Jag tror vi hamnar över 500 kr oz innan vi mjuklandar. Silver är troligen nästa nickel (förra årets short squeeze som massor av rabalder och stämningsansökningar pågår med just nu) om man ska tro på makroekonomiska förutsättningarna och(!) teknisk analys.

500 kronor/OZ känns ändå jättebilligt för silver med tanke på att tillgången på silver "i lager ovan jord" sjunker varje år medans tillgången på guld ökar stabilt...
Med nuvarande takt kommer silver att ta slut(inte helt slut men bli bristvara) om nåt årtionde har jag för mig att nån graf visade :-[
Så ett betydligt högre pris än 50$/OZ är motiverat, enligt många borde det ligga på 300-500$/OZ och jag kan bara hålla med :D

Loka89

Förstår vad du menar.
Jag menar 500 oz inom 2 år.
När Zlatan köpte sitt hus på limhamnsvägen för 30 mil var det otroligt dyrt och dålig affär. Nu såldes det för 37 miljoner av Söderberg= troligen bra affär ( vet ej renoveringar etc)
Du har helt rätt. 500kroz är billigt med apple som nästan är lika stort som Frankrikes gdp.
Det är enligt mig en stor dislokation av
Äpplen och päron just nu. Det behövs en "flod" som sköljer rent det riktiga från det fiktiva. Och som W.buffet uttrycker det ( det är först när vattnet ebbar som man ser vem som är naken"".

Som jag ser det, vet folk från vaggan i princip inträngd i vårat DNA vad som är värdefullt historiskt (guld,silver, platinum etc) för att sedan återbygga, behålla och korruptera igen.

skrr1337

Såg denna graf på twitter idag. Silvret drar rejält, iaf mätt i SEK.

gbz

Ja dxy på 105 och 9,76kr/gram på silver :)

Marknadens reaktion på CPI var lite speciell när silver störtdök för man inte förväntar sig några räntesänkningar i närtid men folk kom väl på att det också är det bästa skyddet mot inflation och undervärderat.

JohanB

Från Reddit, Silver Degen Club:

" I never saw this even during the silver squeeze. This is bigger than people realize. 8 consecutive days of comex silver paper contracts of over 100,000. Each contract is 5,000 ounces of silver. Meaning over 8 consecutive days over 500 million ounces traded per day. The short banks are screwed."

https://www.reddit.com/r/SilverDegenClub/comments/1c0nvoo/i_never_saw_this_even_during_the_silver_squeeze/

Här kan du följa minut för minut i realtid hur banksterna försöker slamma ner silvret med naked shorts..... man verkar slänga in allt man har....!

https://goldprice.org/

I dn stora stapel-grafen som startar med dagar, kan du klicka ner till minuter uppe till vänster.

Smaug

JohanB

Banksterna på bullionbankerna kämpar hårt för att hålla ner priset under $29
Många naked shorts i förhoppning att priset ska rasa.

JohanB

JohanB

Enligt välunderbyggda rykten:
HSCB (Hong Kong/Samväldesbank) pressar ner silvret på uppdrag av Kina, för att sen köpa tillbaka till Kina till lägre priser. De mystiska stora HSCB-posterna "customer" och "in house" misstänks vara kinesiska staten som intervenerar.
Försöker dom byta pappers-silver mot fysiskt?

" 28.1 million oz stand for delivery on the May silver contract. HSBC issues 93% of the delivery notices? A new endgame hypothesis emerges ...

https://www.reddit.com/r/SilverDegenClub/comments/1cgvpf5/281_million_oz_stand_for_delivery_on_the_may/

" That HSBC "customer" account I've been discussing for 5 months issued 1,338 delivery notices (6.7 million oz) which is a close enough match to the 6.1 million oz transferred to registered the same day. They likely already had the 0.6 million oz balance in registered. This is now 6 straight months where this HSBC account will be the dominant short. You gotta wonder what the silver market would be like without that seller.

The jolt to me was that HSBC's house account (the bank itself) sold 998 contracts (5.0 million oz). That is one of the largest sales by HSBC's house account in the post-QE Infinity period:"

august

Citat från: JohanB skrivet onsdag 01, Maj 2024, 13:12:18
HSCB (Hong Kong/Samväldesbank) pressar ner silvret på uppdrag av Kina, för att sen köpa tillbaka till Kina till lägre priser. De mystiska stora HSCB-posterna "customer" och "in house" misstänks vara kinesiska staten som intervenerar.

" 28.1 million oz stand for delivery on the May silver contract. HSBC issues 93% of the delivery notices? A new endgame hypothesis emerges ...
Colour me skeptical.

Varje gång konspirationsteoretikerna förklarar fallande priser med att "X säljer för att senare kunna köpa tillbaka billigare" så tutar det i BS-luren för mig. Såvida jag inte helt missförstått hur COMEX funkar är detta inte alls något papperssilver, det är riktigt silver "registered" i COMEX system som möjligt för ev framtida leverans. Så det är inte att HSBC är "short", det är bara att de blir lite mindre "long".

Så vad är det då som händer? Tja, inte vet jag, men jag håller helt med om att det känns som att hjulen håller på att lossna på systemet, även om jag inte tror på just denna spekulation.

Men vad jag vet är att i Asien i allmänhet och kineser i synnerhet är väldigt disciplinerade i sina metallköp. De köper när priset går ner... och de säljer när priset går upp. Vi i väst är lite mer korkade så vi gör som bekant tvärtom. På sistone har priset på både guld och silver stigit rejält så det förvånar mig inte alls om det säljs en del från kinesiska kunder.

De är världsmästare i "playing the long game", med tusentals år av erfarenhet.

PS. Banken heter HSBC = Hong Kong Shanghai Banking Corporation, en av världens största banker.

gbz

Citat från: august skrivet onsdag 01, Maj 2024, 22:35:48

Colour me skeptical.

Varje gång konspirationsteoretikerna förklarar fallande priser med att "X säljer för att senare kunna köpa tillbaka billigare" så tutar det i BS-luren för mig. Såvida jag inte helt missförstått hur COMEX funkar är detta inte alls något papperssilver, det är riktigt silver "registered" i COMEX system som möjligt för ev framtida leverans. Så det är inte att HSBC är "short", det är bara att de blir lite mindre "long".

Så vad är det då som händer? Tja, inte vet jag, men jag håller helt med om att det känns som att hjulen håller på att lossna på systemet, även om jag inte tror på just denna spekulation.

Men vad jag vet är att i Asien i allmänhet och kineser i synnerhet är väldigt disciplinerade i sina metallköp. De köper när priset går ner... och de säljer när priset går upp. Vi i väst är lite mer korkade så vi gör som bekant tvärtom. På sistone har priset på både guld och silver stigit rejält så det förvånar mig inte alls om det säljs en del från kinesiska kunder.

PS. Banken heter HSBC = Hong Kong Shanghai Banking Corporation, en av världens största banker.

Shanghai Metal Exchange har arbitrage på typ 10-14% när det kommer till silver.

Vad ja förstår så köper Kina och resten av världen och de dumma människorna i väst gör bort sig helt och säljer all ädelmetall.

JohanB

Citat från: gbz skrivet torsdag 02, Maj 2024, 07:00:29
Citat från: august skrivet onsdag 01, Maj 2024, 22:35:48

Colour me skeptical.

Shanghai Metal Exchange har arbitrage på typ 10-14% när det kommer till silver.

Vad ja förstår så köper Kina och resten av världen och de dumma människorna i väst gör bort sig helt och säljer all ädelmetall.

Jag tror det är nån moms eller skatt inräknad i priserna man ser på Shanghai-börsen.
Men nu har spotpriset passerat $28 igen, så det är väl kineserna som köper tillbaka allt silver dom nyss sålde.......?

JohanB

Silver & guld inne i en stark uppåttrend!
Är ett silverpris på $30/oz inom räckhåll?

HSBC säljer viserlign mängder av silver på COMEX (för att slå ner priset?) men nettoimporterar via London & Hong Kong, så det är omöjligt att följa nettoimporten. Brinks har även comex-valv i HK.........

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane