Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

JL_GBG

Helt sjuk prisskillnad mellan spotsilver ( pappershandeln ) och priset hos bullionförsäljarna.

Hur länge dröjer det innan papperspriset följer med ?
Det är ju egentligen först då som alla ser att priset faktiskt stiger.
Det är långt ifrån alla som har koll på vad 1 oz silver faktiskt kostar att köpa rent fysiskt, men silverpriset visas ju på alla möjliga finansiella sajter.
Visst, det tillkommer lite moms hos bullionförsäljaren jmf med spot, men skillnaden är ändå läjlig i nuläget.

Hodja

Citat från: Silvern skrivet Måndag 16, Mars 2020, 17:17:44
Va fan e det som händer? tänkte precis sälja men släpper Aldrig för detta priset  :-[

ingen vettig människa förväntar sig att köpa för spot nu ändå. sätt ett pris och se om du får napp. 200kr/oz får du nog säkert för rent silver.

kristensson

I går när Silverspot stog i under 13 dollar så hade Maloneys GoldSilver ASE till salu för 22 dollar alltså mer än spot + 9 dollar.

I_am_mine

Jag tycker inte att det är konstigt att silverspot har gått ner då silver likt olja är en industrimetall och efterfrågan sjunker, jag tycker det är betydligt mer underligt att efterfrågan på fysiskt silver i bullionform gör att en så stor split uppstår mellan råmetallen silver och bullionpriserna

Men jag gissar på att det blir gummisnöre på priset sen när industrierna går för fullt igen, synd då att det inte går att få tag i bullion till marknadspris

mega_n

Citat från: I_am_mine skrivet onsdag 18, Mars 2020, 12:34:49
synd då att det inte går att få tag i bullion till marknadspris

Man kan fortfarande köpa silver hos Goldmoney m fl nära spot...
Dock inte i din hand men som ditt silver i kassavalv...

/H

Otto

laban77

Varför stiger både guld och silver så kraftigt nu? Vill bara försöka förstå. Om guld stiger som en flykt till säkrare tillgångar, varför hänger då silver med, som väl främst är en industri-råvara?

Micromax

Det beror på produktionsstörningar, minskat utbud på marknaden. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

cyber

Citat från: laban77 skrivet tisdag 24, Mars 2020, 10:58:10
Varför stiger både guld och silver så kraftigt nu? Vill bara försöka förstå. Om guld stiger som en flykt till säkrare tillgångar, varför hänger då silver med, som väl främst är en industri-råvara?

Silver stiger nog för att konjunkturförväntningarna stigit lite (från bottennivåer). Guld stiger kanske för att förväntad framtida realränta är fortsatt negativ/negativare än tidigare, och priset i USD stiger pga att dollarn faller tillbaka lite. Eller så är det bara för att det är tisdag :)

Krugerangel

Jag fick höra att företag som t.ex Boliden m.fl har fått in rekord stora mängder med silver för smällt.
Orsak? Ingen aning.
Och så är det mer eller mindre sopat rent på de flesta marknader när det gäller investerings silver aka modern bullion.
Gruvbolagen håller också igen leveranser till raffinaderier för att dem vill ha bättre betalt för silvret.
Där vet jag inte helt hur det fungerar faktiskt. Möjligt att t.ex malmen blir raffinerad och metallerna separerade och gruvbolagen tar/får/hämtar tillbaka silvret för att sälja det vid senare tillfälle när spot ökar och gått upp till minst 18$.
Annars går gruvbolagen minus på sin verksamhet, som jag har förstått det.
Det är för invecklat för mig att följa hela vägen.
Keith Neumeyer kan detta och han finns med lite här och där på olika kanaler på tuben.
Han är kanske den som vet och pratar mest om just detta med silverfrån A till B. Han äger ett eget gruvbolag och säger bla att gruvbolagen sitter i rävsaxen eftersom de flesta har lån på banken, som igen ger dem lite handlings utrymme att styra priser. Alltså att bankerna och dess underhuggare som Comex bestämmer priset.
Silver kommer att stiga kraftigt inom kort tror jag.
När investerings silvret är bottenskrapat köps medaljer, tackor, skrotmynt och smycken upp.
Till slut blir det marknaden, människorna som styr priset och vi kommer att se ännu större spread i förhållande till spot.
Passa på att handla nu :)

Coltrane

Är det nåt särskilt som hänt idag? +3,75% just nu.

I_am_mine

Citat från: Coltrane skrivet fredag 15, Maj 2020, 14:37:13
Är det nåt särskilt som hänt idag? +3,75% just nu.

Det är nog samma som händer i oljan, länder öppnar upp och industrier börjar producera igen. Silver är först och främst en industrimetall

JL_GBG

Kul att se alla silverbolag på Kanadabörsen som tokrusar på det högra silverpriset.
Räcker att man har ordet Silver med i sitt bolagsnamn för att man ska gå upp med minst 10% idag.

Det är en gammal sanning som fortfarande verkar hålla.
När silvermining bolagen tar fart så tar det VERKLIGEN fart.

Tyvärr gäller det i båda riktiningarna  ;)

glimbert

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane