USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

haberdasher

Ingen tvekan om att Trump har bidragit, både positivt och negativt. Och nu har det amerikanska folket bestämt sig för någon annan för det jobbet.

Condor2ooo

Kanske hög tid att börja granska våra egna makthavare i stället. Vad har de gjort för landet under de senaste tjugo åren?
Hur ser det egentligen ut här hemma? Från journalisterna har det i stort sett varit knäpp tyst.

Tyr

Citat från: haberdasher skrivet Söndag 08, November 2020, 13:20:48
Ingen tvekan om att Trump har bidragit, både positivt och negativt. Och nu har det amerikanska folket bestämt sig för någon annan för det jobbet.
Helt riktigt att Trumpen har gjort en del bra saker för USA, och en del av det tog Condor2000 upp. Men det som han har varit dålig med i mitt tycke är bl.a. i klimatfrågan där han drog USA ur Parisavtalet. Något mer vill jag inte ta upp, utan nu har amerikanarna röstat bort honom och så får vi hoppas  att vi slipper få se scenariot som Birka ovan visar i bild...

snus

Anledningen till att USA lämnade Parisavtalet var att Vita Huset ansåg det djupt orättvist och att miljontals arbetstillfällen i Amerika var hotade.

Avtalet gav Kina en enorm konkurrensfördel mot USA, då Kina helt felaktigt klassas som U-land. U-länder har inte alls samma krav på sig i som I-länder.

cyber

Citat från: snus skrivet Söndag 08, November 2020, 14:16:46
Anledningen till att USA lämnade Parisavtalet var att Vita Huset ansåg det djupt orättvist och att miljontals arbetstillfällen i Amerika var hotade.

Avtalet gav Kina en enorm konkurrensfördel mot USA, då Kina helt felaktigt klassas som U-land. U-länder har inte alls samma krav på sig i som I-länder.

Jag trodde han drog sig ur det för att han inte tyckte det behövdes? (och hotade arbetstillfällen) Han har ju vid upprepade tillfällen sagt att han inte tror på klimatförändringar (https://edition.cnn.com/2018/11/26/politics/donald-trump-climate-change/index.html, https://twitter.com/realdonaldtrump/status/265895292191248385?lang=en, https://twitter.com/realdonaldtrump/status/493935815207043072?lang=en)

Hade det bara handlat om att det varit orättvist hade väl Trump gjort ansträngningar för att förhandla fram ett nytt avtal, men det har i alla fall inte jag sett några tecken på.

Jag själv velar lite om hur viktigt det här med klimatet är (inte så att jag inte tror på att vi orsakat temperaturhöjningen, men jag tror inte att följderna kommer bli så katastrofala som vissa tror), men att hävda att Trump bara ville ha ett mer rättvist avtal är helt fel, oavsett hur man själv värderar riskerna med ett varmare klimat.

snus

Redan 2017 ville Trump omförhandla avtalet.
Svaret USA då fick var att "det är omöjligt att omförhandla".
Hur det sedan har gått vet jag inte.

Trots att Kina redan fick stora fördelar mot USA, lyckades Kineserna skriva in tolkningar i regelboken som går mot själva avtalet.

cyber

Citat från: snus skrivet Söndag 08, November 2020, 16:19:31
Redan 2017 ville Trump omförhandla avtalet.
Svaret USA då fick var att "det är omöjligt att omförhandla".
Hur det sedan har gått vet jag inte.

Trots att Kina redan fick stora fördelar mot USA, lyckades Kineserna skriva in tolkningar i regelboken som går mot själva avtalet.

Ja han har sagt det *också*, men under valrörelsen 2016 så *lovade* han att dra sig ur. Inte bara omförhandla utan dra sig ut. Att han försökt omförhandla är en efterhandskonstruktion, hans avsikt var tydlig redan från början.

https://www.bbc.com/news/election-us-2016-36401174

haberdasher

A substantial majority, both in the popular vote and the electorats.

Gripen

Omräkningen för hand i Georgia kommer visa om det finns anledning att misstänka oegentligheter. Om Biden fortfarande vinner Georgia efter omräkningen så kommer Trumps case nationell att försvagas. Men om det visar sig att Trump vinner när man räknat om för hand, då finns det ett starkt case för att rösterna i alla swing states borde räknas om för hand.

Silver_999

Trump erkänner sig idag (till viss del) besegrad i valet.

Nedan saxat:

Donald Trump medger nu för första gången att hans motståndare Joe Biden vann det amerikanska presidentvalet.

"Han vann för att valet var riggat", skriver Trump på Twitter. Några bevis på valfusk har inte förts fram.

Edit: Nedan ett par senare tweets från en president som här ser sig som segrare:

Lite senare på söndagen fortsatte presidenten att twittra att valet var riggat, och att "vi kommer att vinna". I ytterligare en tweet skriver han att han "medger ingenting":

"Han vann bara i ögonen hos fake news-media. Jag medger INGENTING! Vi har en lång väg att gå. Det här var ett riggat val!"

Birka

Den snubben framstår ju bara alltmer som en diktator och ska ha sin vilja i genom till varje pris. Åt helvete med demokratin och sunt förnuft. Läskigt att han har tillgång till knappen.

hasse_A

Citat från: Birka skrivet Söndag 15, November 2020, 17:56:40
Läskigt att han har tillgång till knappen.

Frågan är om det är bättre att ha en senildement Beiden med fingret på knappen.

Birka

Dock hellre Bidén än Trumpashenko.  8)

glimbert

Det har dock varit rätt skönt med den icke-interventionistiska linjen USA hållit under Trumps ledning och jag frågar mig om Democrats tänker fortsätta med den eller om de kommer köra på i sina gamla hjulspår.

Birka

Sanktioner (fientliga handlingar mot företag och länder) har väl verkligen varit ett av Trumps spelkort. Tror de är lika goda kålsupare.
Man kan ju hoppas att Biden drar ner lite på all protektionism som uppstått de senaste fyra åren.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane