USA - hur har dom det

Startat av kristensson, lördag 28, Januari 2012, 18:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Sarek

En av anledningarna till att Fed är övertygad om att den amerikanska ekonomin är stark nog att klara en räntehöjning i december är att sedan januari månad så har andelen servitör och bartenderpersonal i USA ökat med 293,900. Tyvärr så har däremot antalet fabriksarbetare inte ökat med en enda person.

I diagrammet nedan ser vi förändringen av den amerikanska ekonomin till en växande serviceinriktad sådan och en "något mjukare" tillverkningssektor.

Från ZeroHedge Since January The US Has Added 294,000 Waiters & Bartenders, And Zero Manufacturing Workers

kristensson

Har tidigare sagt att USA inte kommer höja räntan i år.
Måste kanske revidera min uppfattning lite.
Tror att dom kan höja med 0,25% den 16:e december eftersom det är sista chansen höja innan valet nästa år.

cyber

Efter debaclet i september så är de helt tvungna att höja nu.

Uppenbarligen finns det en massa folk där ute som tror att centralbanken innehar en väl fungerande kristallkula, så en utebliven räntehöjning skulle nog bara utlösa ytterligare en våg av oro.

MarkusA

Ja, visst är det en lite lustig situation. Många verkar vara överens om att de inte kan höja utan att orsaka en massa dåligt. Samtidigt är frågan om de kommer att höja ändå för att inte tappa trovärdighet?
Personligen så lutar jag nog åt att de väljer alternativet som tjänar bankerna bäst.

Unmanipulatable

Det har funnits en massiv konsensus om att en höjning är förestående enligt mainstream media och mainstream ekonomer.  Det har det dock funnits inte bara hela 2015 utan även 2014. 

Eftersom en höjning snabbt kommer innebära att man är tvungen att sänka igen så kommer man att akta sig väldigt noga för att höja. Det skulle innebära att FED tappar ansiktet vilket innebär att världen börjar tvivla på både FEDs förmåga och  styrkan i ekonomin rent allmänt.

FED måste naturligtvis hålla skenet upp, och säga att snart..jätte jättesnart så höjer vi. Vi kunde inte höja sist pga dåligt väder och de där dumma Kineserna osv.   Ju längre de väntar med att höja räntan desto mer uppenbart blir det att det aldrig varit aktuellt med en höjning. När den insikten börjar sprida sig kommer det att få stora konsekvenser.  Och som sagt så kommer även en höjning också leda till en förtroendekris eftersom de måste sänka igen.  Det blir fel hur FED än gör.   Då är frågan vilket av alternativen som kan lura flest människor längst ? Krig är ju också ett lockande alternativ förstås..  Min gissning är att det som lurar folk längst är att de inte höjer räntan nu i december pga dåligt väder dålig julhandel, tomten har fått klamydia eller vilken ursäkt som helst.. ... men snaaaaaaaaart höjer vi...snart.. vi lovar..   det är annorlunda den här gången...

Kinesiska Yan (CNY) är på väg in i IMF-korgen av valutor på vilka den nya världsvalutan SDR är baserad. Det är beslutat och kommer implementeras under 2016 vad jag förstår. Vilken andel det blir vet man inte.  USD-andelen i korgen måste naturligtvis minskas av naturliga skäl eftersom det bara finns 100%.

2016  är ju även valår.  Detta spelar naturligtvis in.  Folk kommer kanske efterfråga CNY i större omfattning ? När den tas upp av IMF ?    Eliten vill ha Hitlary och hon är demokrat. Demokraterna styr innevarande period och eliten vill väl inte riskera att alltför stora svängningar i ekonomin äventyrar demokraternas anseende vilket i sin tur skulle kunna betyda att deras Hitlary inte vinner.
Vi får helt enkelt se vad eliten har bestämt och vad som blir deras nästa drag.  Jag gissar på ingen räntehöjning i december.   Jag skulle bli mycket förvånad om det blir en höjning.  Om det blir det vilket jag inte utesluter kommer jag följa utvecklingen med mycket stort intresse. Hoppas nästan att de höjer så det blir lite action  8) 

MarkusA

Bah, det blir ingen räntehöjning och skulle det bli av så blir den så marginell att det ändå inte betyder nåt.

sextio8

https://www.youtube.com/watch?v=3bNfFNGX9eg Rate Hike: Beginning Of The End For Confidence In Fed - Grant Williams

cyber

Är det bara jag som är så skadad att jag följde liverapporteringen kring räntebeslutet? :)

Anyways, det var ju inga överraskningar där inte... Jag tror även kommande beslut kommer drivas av samma logik, dvs att sänkning eller helt uteblivna höjningar tolkas NEGATIVT för börs och dyl (trots att det egentligen borde vara tvärt om). Så det kommer nog bli höjningar framöver också, men väääääldigt långsamt.

august

Citat från: cyber skrivet onsdag 16, December 2015, 21:06:19
Är det bara jag som är så skadad att jag följde liverapporteringen kring räntebeslutet? :)
About as exciting as watching paint dry :-)

Men det är ju givetvis meningen. Här gäller det att till varje pris inte överraska någon.

Nä, vill man ha lite action så skall man titta på junk bonds numera. Men jag vet inte hur mycket effekt kaos där kommer att ha. Jag har sett kommentarer både om att den (junkmarknaden) normalt visar vägen för börsen och att den skulle vara för liten för att ha någon påverkan på annat än sig själv.

Vet inte riktigt vad jag skall tro, annat än att det är så tydligt att världen vill bedragas.

Åbama

Citat från: august skrivet onsdag 16, December 2015, 23:57:07

About as exciting as watching paint dry :-)

Men det är ju givetvis meningen. Här gäller det att till varje pris inte överraska någon.

Precis min tanke också. På ett sätt är det samtidigt ett oerhört spännande läge i världskonjunkturen. Amerikanska riksbanken höjde räntan symboliskt. Räntedopning är samtidigt lite som knark. Det är lätt att bli hög på billiga pengar, men man måste hela tiden dosera mer om inte effekten ska avta. Det lätta är också att sänka en ränta samtidigt som det svåra däremot är att vända trenden (lite som att sluta med narkotika). Ju lägre räntenivåer ju högre skuldsättning och ju känsligare blir också marknaden för räntehöjningar.

Mycket talar därför att den höjning som kom, nu snart kommer behöva kompenseras med en sänkning och ett nytt QE-program då USA efter höjningen åker rakt in i en ny recession.

Järnmalmen har handlats under 40 dollar i åtta raka handelsdagar. I onsdagens handel sjunker den med 0,5 procent till 39,18 dollar per ton. Efterfrågan på järn och stål får också ses som en tydlig konjunkturindikator på världsekonomin.

We have interesting times ahead!

Citat från: august skrivet onsdag 16, December 2015, 23:57:07
Vet inte riktigt vad jag skall tro, annat än att det är så tydligt att världen vill bedragas.

Verkligen!

MarkusA

Vi får väl se om de kommer på något fiffigt sätt att motverka de negativa effekterna av det hela. Det återstår att se dem verkligen implementera höjningen... Vi kan förmodligen se deras "plunge protection team" arbeta övertid med närmast obegränsade resurser. Gissningsvis kommer man att arbeta hårt med "reverse repos". Zombie-lån blir säkert vardagsmat, då man kan kalla ett lån tillgång så länge det står med i bokföringen.
Eller lite kort sammanfattat, man lär göra allt man kan för att fiffla och upphäva verkningarna av beslutet bakom kulisserna medan man samtidigt försöker se uppriktig ut i media.

Unmanipulatable

Började de sista dagarna innan höjningen alltmer inse att FED kanske skulle komma med en minimal höjning även om jag fortfarande tycker det är märkligt. Antydningarna om höjning hade börjat dugga allt tätare.  Kanske vill man ha mer sänkutrymme eftersom man vet att man måste sänka igen och med tanke på att ZIRP är så kontroversiellt så vill man skademinimera.  En viktig komponent var naturligtvis att öka förtroendet.    Visar också hur lite substans det finns i dagens ekonomin och hur mycket som handlar om psykologi luftslott och förväntningar.

Förtroenderaset för både Fed och för ekonomin i stort, som en ickehöjning hade lett till hade kanske varit irreparabelt. Så Fed var ju tvungna.   Hur kommer folk uppfatta Fed när de sänker igen samt kommer med QE 4 ?    Man kanske inte har råd att tänka långsiktig längre utan nu gäller det att rädda situationen, förtroendet och stabiliteten   från vecka till vecka eller dag för dag ??

FED talade även om att de skulle gå lugnt till väga med gradvisa höjningar vilket tyder på att de egentligen var rädda för att höja men att de insåg att de måste höja. "Nu eller aldrig".    Men vi vet ju alla att detta inte är hållbart.  Working group for Financial Markets lär ju jobba för högtryck som redan har nämnts här. Plunge protection team.

Som ni märkte gick ju börsen upp efter höjningen vilket ju i sig är ganska intressant.  Troligen är det en kombination av marknaden kände sig lättat av att de blev lovade endast gradvisa höjningar samt kanske diverse interventioner som bara eliten känner till.

Enligt ZH är inte FED helt konsekventa i den positiva framtidsförväntning de försöker förmedla.

Fed expanderar sin balansräkning med ett "soft" QE program :

http://www.zerohedge.com/news/2015-12-20/wait-minute-why-fed-continuing-qe

Despite increasing the interest rate, pretending the situation of the American economy is much better now, the Federal Reserve said it would continue to reinvest the proceeds of the maturing agency debt and mortgage backed securities as well as the income on existing securities into new ones. This basically is a continuous 'soft' Quantitative Easing,

kristensson

Vad händer nu?
FED vill att man inte skriver ned oljetillgångar och därmed tvingar fram konkurser.
FED uppmanar alltså till lagbrott, är USA oljeindustri i ett så miserabelt skick?

Kan bli en spännande vecka framöver

http://www.zerohedge.com/news/2016-01-16/exclusive-dallas-fed-quietly-suspends-energy-mark-market-tells-banks-not-force-shale

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane