Falska 1 oz silvertackor i mängder.

Startat av MrLibertad, tisdag 10, Januari 2012, 20:16:54

Föregående ämne - Nästa ämne

alang

Det är nog så att det är dags att helt sluta handla öht på något annat sätt än endast via stora återförsäljare. Förfalskningarna är ju väldigt bra i vissa fall och det är väl inte direkt värt risken.

Flopsy

Citat från: alang skrivet tisdag 21, Februari 2012, 09:02:02
Det är nog så att det är dags att helt sluta handla öht på något annat sätt än endast via stora återförsäljare. Förfalskningarna är ju väldigt bra i vissa fall och det är väl inte direkt värt risken.

Det tråkiga är ju att även om man handlar från stora eller pålitliga återförsäljare - och därmed "säkert" har äkta vara - kommer ens metaller ändå att befinnas under misstanke, jag kan ju inte bevisa att jag köpt min maples tub från Liberty Silver tex. Så falskeriet sänker värdet på äkta vara också, såframt inte nya enklare och säkrare metoder för test tas fram i samma takt.

Fö tycker jag "Ultrasonic Thickness Gauge" (postat tidigare i denna tråd) verkar lovande.

alang

Förhoppningsvis kan man ju bevisa detta genom kvitton vilket antagligen kommer att bli ett krav inom en mycket snar framtid. Personligen skulle jag aldrig fr.om nu köpa någon form av bullion mynt om inte kvitto uppvisas.

Svårare blir det ju såklart med numismatiska mynt, men dessa är heller inte lika enkla att förfalska så där har vi inget nytt problem på samma sätt och denna typ av mynt köper man ju heller inte utan äkthetsbevis.

mfm

Citat från: alang skrivet tisdag 21, Februari 2012, 12:49:30
Förhoppningsvis kan man ju bevisa detta genom kvitton vilket antagligen kommer att bli ett krav inom en mycket snar framtid. Personligen skulle jag aldrig fr.om nu köpa någon form av bullion mynt om inte kvitto uppvisas.

Svårare blir det ju såklart med numismatiska mynt, men dessa är heller inte lika enkla att förfalska så där har vi inget nytt problem på samma sätt och denna typ av mynt köper man ju heller inte utan äkthetsbevis.

Hur vet du att kvittot är för just de mynt du ska köpa?

Nästan ingen köper mynt med äkthetsbevis för den delen...

Silver_Neo

Tänkte på att det kanske är en fördel att köpa några falska clad tackor och mynt som man kan ha synligt liggandes om det nu skulle bli inbrott etc. Tjuvarna ger sig ju av så fort dom har något av större värde. Är det mörkt så lär dom ju inte stanna till för att inspektera dom. Finns ju på Ebay för $1-3 inklusive frakt i "förebyggande" syfte så kanske det kan vara värt skrotet...

mega_n

Citat från: Johan skrivet tisdag 21, Februari 2012, 14:21:56
Tänkte på att det kanske är en fördel att köpa några falska clad tackor och mynt som man kan ha synligt liggandes om det nu skulle bli inbrott etc. Tjuvarna ger sig ju av så fort dom har något av större värde. Är det mörkt så lär dom ju inte stanna till för att inspektera dom. Finns ju på Ebay för $1-3 inklusive frakt i "förebyggande" syfte så kanske det kan vara värt skrotet...

Du menar något sådant här!

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=664.msg5358#msg5358

/H

PS. Det finns mycket intressant info på forumet om man läser gamla trådar... DS.

Silver_Neo

Citat från: mega_n skrivet tisdag 21, Februari 2012, 15:28:20
Du menar något sådant här!

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=664.msg5358#msg5358

/H

PS. Det finns mycket intressant info på forumet om man läser gamla trådar... DS.

Tackar för länken.

Jodå, jag håller på att gå igenom alla trådar en efter en men tar lite tid då det finns en del.

Freedom

Hej,

Jag startar en tråd om falskt silver så att vi kan dela erfarenheter och slippa bli lurade!

Några filmer:

Skilja falskt från äkta FAKE SILVER 101...and... the SILVER KEISERS ARE HERE!!
Skilja falskt från äkta Fake Silver Warning
En som blev lurad FAKE SILVER - I got fooled!
Kinesiska falskmyntare Chinese Counterfeiters
Falska tackor i Fort Knox? Fort Knox and the gold dipped tungsten bars (Michael Rivero show)

MrLibertad

Jag sammanfogade din tråd med en befintlig tråd Freedom. /MrL

Freedom

Tack! Jag sökte på falskt och fake innan för att se om det fanns en tråd, men missade söka på falskt!

alang

Kan säga att det är någon skojare som säljer massor av mynt på tradera just nu som det står "copy" på men man måste kolla noga och det framgår ABSOLUT inte i annonserna och av priset folk har budat upp har de uppenbarligen blivit lurade.

Tradera användaren heter "traderswed" så se upp!

silver-kalle

Vågar nog inte köpa i andrahand efter ha läst detta  :-\

Silver_Neo

Sett några auktioner på ebay med 2012 LUNAR II "YEAR OF THE DRAGON" 2 OZ SILVER(Röd drake) men kan inte hitta någon 2oz'are på Perth Mint. Dom hade dock display låda och paket.

Vad tycker ni om alla 'mini guld mynt' som ses på Tradera?

Freedom

Hej,

Jag håller med. Mycket skumt silver där ute på Tradera just nu. Jag har följt upp lite med den som lurade mig med falskt silver, och trots att personen skriftligen säger att det inte var silver, och har NYA auktioner ute, så låter Tradera det hela vara. De gör INGET. Därför kan man absolut INTE lita på vad som står om produkter med guld eller silver på Tradera.

Guldmynten föregående talare nämner - jag tippar på att de är falska allihop! Det är så smart - ett litet belopp för var och en, man grämer sig och går vidare.

Av samma skäl är många 1 OZ mynt och framförallt tackor förfalskade (1 OZ tackor) - priset gör att man inte orkar polisanmäla. Den 10-20% som misstänker att de är falska får kanske pengarna åter som ett återköp. Och festen fortsätter för säljarna. De allra flesta kommer inte väga sin tacka eller fila på den med en fil! Alltså kommer de inte märka något (innan det är dags att casha in själva kanske).

Det är spännande att köpa silver på Tradera nu... ;)   Jag köpte en tacka på 1 kg igår som jag ska betala nu. Jag litar på att säljaren kommer att skicka en äkta tacka. Låt oss se ;)

/Freedom

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane