Oseriösa säljare på Tradera.

Startat av MrLibertad, onsdag 04, Januari 2012, 20:48:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Tyr

Bra gjort av sff som fick den falska guldtackan bortplockad på en gång! Att den är falsk framgår av bildjämförelsen nedan...

Sedan blir det ju ett delikat ärende för den som blev lurad sist på objektet, med att få ekonomisk upprättelse efter falskaffären. Ja, fy f*n...

JL_GBG

Jag har på skoj kikat igenom Achille30's omdömen på Tradera, både som köpare och säljare.
Helt klart är detta en person som både köper och säljer rätt intensivt.
Strategin är säkerligen att hitta objekt som är förhållandevis billiga, och strax därefter sälja samma objekt med en liten vinst.
Absolut inget brottsligt med det.

Hittade åtminstone följande objekt som köpts och därefter sålts :

1 kg Degussa silvertacka, köpt 28/11 för 7.000 kr, sålt 2/12 för 7.490
1 kg Degussa silvertacka, köpt 28/11 för 7.000 kr, sålt 2/12 för 7.690
1 kg Boliden silvertacka, köpt 15/11 för 8.002 kr, sålt 3/12 för 7.990   ( samma serienr i köp- och säljannons = samma tacka )
20 gr Valcambi guldtacka, köpt 20/10 för 11.000 kr, sålt 22/11 för 10.990  ( samma serienr i köp- och säljannons = samma tacka )

Så beteendet att köpa den falska Perth mint tackan, och strax därefter sälja den är ju i sig inte ett tecken på att Achilles30 vet om att den är fake.
Det är helt enkelt så här han brukar göra.
Den sammanlagda vinsten på de fyra ovanstående objekten är ca 1000 kr.

Det som däremot tyder på att han vet om att den är fake är ju när han ljuger om inköpsdatum samt skriver att kvitto finns.

Edit :
Vid närmare eftertanke och datumkontroll är det nog inte samma Degussa silvertackor som säljs som de som köptes.
Alldeles för kort tid mellan köpdatum, och säljannonsens uppläggningsdatum.

Tyr

Intressant genomgång av JL_GBG om Achille gubben som köper objekt på Tradera och sedan säljer dem igen, efter mkt kort tid. Någon vinst för 1 kg Boliden silvertacka, och 20 gr Valcambi guldtacka, blev det dock inte, efter att Traderaprovisionen har betalats.
Sedan skall man hålla på och hämta ut och skicka varorna igen, vilket tar tid. Och så hade han bråttom att köpa falskguldet, och kollade inte upp saken ordentligt, och åkte på en ordentlig NIT. Nä, det var inte alls lyckat...

Mitt allra varmaste deltagande efter de dåliga affärerna...

JohanB

En ny suspect 10-grammare!
https://www.tradera.com/item/344288/438788315/1st-pamp-guldtacka-10gram-24k-99-99-999-9-1000-

Säljaren har varit vänlg nog att lägga en bild från en äkta, hämtad från Tavex.
Jämför näsa-hakan. Verkar vara kinesisk modell....
Högra handens lillfinger, antal räfflor både inne och på utsidan av hornet m. fl. avvikelser.

Tyr

Ja, den "PAMP Guldtacka 10gram 24k 99,99%" på Tradera är FALSK! JohanB har redan listat de flesta avvikelserna, men jag tar dem igen, och de är markerade i bildjämförelsen nedan.

Näsan har för kort nästipp, underläppen skjuter ej ut liksom att hakspets saknas på det falska objektet. Långfingret är för kort. Ringarna i ymnighetshorn är smalare och fler. Det finns 12 ringar i "sektion" nr3 på den äkta guldtackan, medan det finns 15+ på den falska.

Tyr

Utmärkt av sff! Klickar man på länken ovan till auktionen så kommer "Sidan kan inte hittas" upp, viket betyder att Tradera har tagit bort auktionen. Den var redan uppe i 4600 SEK med många dagar kvar till slutdatum. Att auktionen verkligen är avslutad ser man i klartext när man söker på
Objektsnumret 438788315 ...

sff123

Jag funderar på att köpa skiten och polisanmäla både säljare och Tradera >:(
Får vara någon måtta på pajaskonsterna båda parter informerade,
med underlag som utom rimligt tvivel styrker anmälan.

SÅ KOMMER SKITEN UPP IGEN MED TRADERAS GODKÄNNANDE :o

Det vill säga enligt säljarens uppgifter i annonsen pinsamt
Om fler kunde anmäla så vore det tacksamt gå på säljaren med om möjligt

God fortsättning därute :)

DEScypher

Citat från: sff123 skrivet lördag 02, Januari 2021, 01:02:54
Jag funderar på att köpa skiten och polisanmäla både säljare och Tradera >:(
Får vara någon måtta på pajaskonsterna båda parter informerade,
med underlag som utom rimligt tvivel styrker anmälan.

SÅ KOMMER SKITEN UPP IGEN MED TRADERAS GODKÄNNANDE :o

Det vill säga enligt säljarens uppgifter i annonsen pinsamt
Om fler kunde anmäla så vore det tacksamt gå på säljaren med om möjligt

God fortsättning därute :)

Jag har anmält den! Gott nytt år! :-)

/DEScypher

JL_GBG

Hmmm, nu blir jag osäker.
Är inte tackan på länken som JohanB hittade överensstämmande med Tradera tackan ?

Kan det helt enkelt vara så att designen förändrats genom åren ?
Det vill säga de jämförelser som vi gör är mot en annan design.
Vilket då alltså skulle kunna innebära att Tradera tackan faktiskt är äkta.

Hursomhelst, inplastade tackor är skit !

JohanB

Ytterligare en "design" från APMEX Kallas "Classic Assay"
https://www.apmex.com/product/11951/1-oz-gold-bar-pamp-suisse-lady-fortuna-classic-assay

och en site med 10g "traderadesignen", där det finns skarpa bilder också på förpackningen.
https://americanheritagebullion.com/products/10-gram-gold-bar-pamp-suisse-lady-fortuna-in-assay

Så om traderatackan är äkta så har vi 3 olika designer från Pamp, som inte nämner något om det på sin hemsida!

sff123

Bilder på en äkta Pamp 10 gram kontrollerad på Sigma Verifier  enligt bilder :)

JohanB

Citat från: sff123 skrivet lördag 02, Januari 2021, 12:27:00
För att vara så specifik som möjligt så har jag en exakt likadan tacka och mätt upp denna :)

Din tacka är inte alls lika. Traderatackan har annan Fortuna-bild och "hackspett"-serienummer utan bokstav före.
Titta på den här sidan igen. Där är en exakt likadan där!
https://americanheritagebullion.com/products/10-gram-gold-bar-pamp-suisse-lady-fortuna-in-assay

Tyr

Vi konstaterar att vi har gjort fel som påstod att Pamp 10 g guldtackan var falsk. Nu var det inte alls konstigt att vi gjorde det antagande då säljaren själv i sin första försäljningsbild lägger upp en bild ifrån Tavex där designen på den 10 gram guldtackan skiljer sig på ett flertal ställen jämfört med Traderaobjektet. 1st PAMP Guldtacka 10gram

När jag gör bildjämförelser på suspekta objekt så kollar jag noga på nätet att det inte finns olika designer på samma guldtacka, och jämför alltid med tackor med samma vikt. För säkerhets skulle så jämförde jag Traderaobjektet i Svar 1669 med två äkta tackor från två olika sajter. Några 10 gram Pamp guldtackor med annan design hittade jag inte på nätet, och var då övertygad om att saken var klar.

Men det finns en till design som JohanB har hittat och nu har jag i bildjämförelsen nedan jämfört med en sådan, och kan då konstatera att Traderaobjektet överensstämmer helt med den designen.
Vi kan inte klandra någon i den här tråden för att ha agera dåligt och ovarsamt i den här fallet enligt min mening. Låt oss kalla detta här för ett specialfall.

sff123

Så det visade sig att ingen är ofelbar men vi har gjort mycket nytta genom åren.
Och Credd till dom här som började fundera ett steg längre :)
Har vi rätt i 99,9% av dom fall vi yttrar oss så tycker jag att det må vara hänt

Vi har räddat mången från bedrägeriförsök så en liten plump,
i protokollet anser jag vi kan ha överseende med :)

Hoppas ni får ett bra 2021

JL_GBG

Citat från: sff123 skrivet lördag 02, Januari 2021, 15:34:17
Så det visade sig att ingen är ofelbar men vi har gjort mycket nytta genom åren.
Och Credd till dom här som började fundera ett steg längre :)
Har vi rätt i 99,9% av dom fall vi yttrar oss så tycker jag att det må vara hänt

Vi har räddat mången från bedrägeriförsök så en liten plump,
i protokollet anser jag vi kan ha överseende med :)

Hoppas ni får ett bra 2021

Det sjuka i hela denna historien är ju att medlemmar på ett forum ska behöva lägga ner möda på att rensa faketackor från Tradera, p.g.a. Tradera själva inte lyckas klara av detta.

Även märkligt att Pamp inte själva har någon bildbank på sin hemsida med sina olika designer genom åren så att man kan ladda ner en högupplöst bild för att på ett enkelt sätt kunna verifiera ett köpobjekt mot en äkta vara. Det borde ju ligga lite i deras intresse att hålla sitt varumärke fritt från fakeobjekt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane