Kille nyintresserad i Ädelmetall!

Startat av Silvern, onsdag 08, Juni 2016, 17:11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Unmanipulatable

Välkommen!
Dessa grundämnen i form av tackor/mynt är både pengar och råvaror.
De olika inbördes förhållandena mellan råvara och monetär funktion är lite olika.

Tyngdpunkten ligger på pengar hos guld (och kanske även hos silver). Att folk / centralbanker(gäller guldet) /länder använder det som en sparform samt att guld och silver har använts som pengar i tusentals år innebär att guld och silver är pengar enligt mig.  Palladium och platinum är mer råvaror.

Den fysiska ekonomin är på väg ned nu. Den finansiella ekonomin ser väl fortfarande rätt OK ut på ytan då den hela tiden blåses upp med mera luft,  men  den stryper den verkliga ekonomin i ökande takt och då innebär ju det ett tryck nedåt på efterfrågan av industrimetaller.

Jag tror att fiatvaluta samt fordringar på fiatvaluta kan komma att bli mer eller mindre värdelöst och /eller konfiskerat av centralplanerarna. Jämför med fiat så är ju även platina o palladium bra. Om bara en liten del av mänskligheten väljer att växla in sin fiat till palladium platina och värdesätter detta så blir ju köpkraften högre än den är idag för dessa ämnen.

Själv satsar jag bara på guld och silver eftersom det är så svårt att förutse framtiden. Guld/silver verkar tryggare.   

Men det är klart du ska ha lite platina och palladium på kul! Det mesta är bättre än konventionellt sparande. Bankerna försöker nu utrota kontanterna.  Man vill inte slå ihjäl våra besparingar öppet och utspritt så att folk kan fly i panik. Allt går ut på att samla ihop slaktdjuren i slakthuset innan man sätter igång.

Saiifo

vonswartz

soidbergh

Silvern

Tack för era välkomnande och tips! Jag känner mig redan som en i gänget ;)  ;D
Jag har 3 American eagles, 3 Canadian maples och 3 Pilharmonicans på väg hem i detta nu så det blir mitt första ägande i ädelmetall! Nu letar jag efter silvertackor i storlekarna 1-5 oz, sen får jag se vart jag går vidare :D kanske lite guld.

Fantom

Mange

Rackham

Lanne

Strokur

guldbob

ikonane

august

Välkommen in i vår värld. Här går åsikterna isär :-)
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 08, Juni 2016, 21:38:50
Silver är roligare eftersom man får mer i vikt för valutan och det finns premiumvärden - vilket det inte finns i samma utsträckning i guld.
Hm? Hur menar du nu? Menar du att när det betalas spot+40% för en mer än hundra år gammal Indian Head Half Eagle så är det inte pga att det finns ett premiumvärde? Eller menar du att premiumvärden bara applicerar på moderna mynt? Eller menar du någonting annat? Och när ryska rublar kostar spot+massor, är inte det en premie? Eller när...

ManoleteSTHLM

Citat från: august skrivet fredag 10, Juni 2016, 23:48:15
Välkommen in i vår värld. Här går åsikterna isär :-)
Silver är roligare eftersom man får mer i vikt för valutan och det finns premiumvärden - vilket det inte finns i samma utsträckning i guld.
Hm? Hur menar du nu? Menar du att när det betalas spot+40% för en mer än hundra år gammal Indian Head Half Eagle så är det inte pga att det finns ett premiumvärde? Eller menar du att premiumvärden bara applicerar på moderna mynt? Eller menar du någonting annat? Och när ryska rublar kostar spot+massor, är inte det en premie? Eller när...

Hur vet du att vi har olika åsikter om du inte förstår vad jag menar?

Hursom, jag tror att de generella reala silvermyntpremierna kommer att sjunka med stigande silverpriser. Reflexiviteten kring realvärden tenderar att öka vid högre nominella belopp – ungefär som om att 10% av 10 kr känns mindre än 10% av 10.000 kr. Eller som om ett paket spaghetti ökar i pris från 10 till 12 kr (20%) kontra en hyreshöjning med 10%...eller som att premierna för nyproducerade silvermynt tenderar vara högre än för dito guldmynt.

Om vi har två personer som idag lägger 20% av månatliga köpkraft på att köpa silver. Ludvig köper Maples för 5000 kr (32 stycken a 156 kr) och Wolfgang köper lika delar Lunar 2008 och 2016 (302 kr resp 225 kr styck, snittpris 264 kr). Ludvig får 32 oz och Wolfgang får, via 70% premium, 19 oz silver. Om vi skulle översätta samma slags premium till guld så skulle två guldmaples gå på runt 22.000 och 08/16 Lunar kosta 37.400 – och då är guldlunarupplagan dessutom mycket mindre än silverditon och således än mer unik.

Låt oss säga att silverpriset om några år stiger med 3 ggr i reala termer och att Ludvig och Wolfgang vill sälja sitt silver. De hushåll som då vill köpa det som Ludvig och Wolfgang tidigare köpte måste då lägga 60% av sin köpkraft. Maples skulle då kosta 469 kr styck och Lunar 08/16 789 kr styck. Eller om priset ökar 10 ggr från det - 4690 kr för Maplen och 7890 kr för Lunarmynten. Hur mycket extra tror ni folk i allmänhet kommer att vara benägna att betala för den semi-unika präglingen av en mus och en apa i ett framtidsscenario med högre eller mycket högre priser? Vem av Ludvig eller Wolfgang tror ni kommer att erhålla mest pengar tillbaka från sitt sparande i silver? 32 lönnlöv vs 19 möss och apor?

Om vi inte förhåller oss till det generella så kan det visst finnas exempel när det numismatiska premiumvärdet stiger mer i proportion än det underliggande metallpriset men då hänfaller vi lätt åt base-rate neglect. Jag har också sett att det finns folk, samlare, som betalar monsterpremiums för vissa guld- och silvermynt men jag skulle inte råda någon nybörjare som vill spara i ädelmetaller att lägga sitt sparande inom ramen för numismatik. Det finns säkert också folk som är villiga att betala 10.000 kr för en öletikett eller ett Cornflakespaket från 60-talet så allt är givetvis relativt i ett framtidsperspektiv.

Tror man på högre silverpriser så borde det vara rimligt att lägga en större del av sitt sparande på rena bullionmynt/tackor och använda premiummynten som en krydda. 80-20, initialt 90-10, finner jag själv som en rimlig balans. Tror man på lägre eller status quo för silverpriserna så kanske det är läge att köpa lite mer premiummynt, då dessa kan hålla värdet bättre vid nedställ, eller helt enkelt spara/investera i något annat istället.

Så Silvern, mitt råd är att du från början fokuserar på de mest likvida bullionmynten både för guld och silver – hellre 1 och ¼ guldmaple (38.75 gram) än två Oscar I gulddukater (6.8 gram) även om de dessa två kombos har ungefär samma pris idag – och hellre 32 silvermaples än 19 silverlunarmöss/apor. Bygg en bas där du exempelvis har en årsinkomst i ädelmetallvärden och sedan kan du unna dig lite mer roliga inköp. Reality first and insanity later.

august

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet lördag 11, Juni 2016, 14:03:13
Citat från: august skrivet fredag 10, Juni 2016, 23:48:15
Hur vet du att vi har olika åsikter om du inte förstår vad jag menar?
Det vet jag inte och det är därför jag frågar. Allting du skrev nedan tycker jag är helt korrekt och jag håller fullständigt med.

Men det var inte det som var min fråga. Min fråga gällde ditt påstående att det finns mer premiumvärden i silver än i guld och det förstår jag fortfarande inte hur du kommer fram till.

Dessutom så ser du premiumvärden som någonting positivt (det gör silver roligare) trots att du rekommenderar att man bör fokusera på bullion eftersom premierna sannolikt kommer att gå ner om priserna går upp (vilket jag också håller med om).

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane