1 kilo Lunar I 2000 Year of the Dragon

Startat av toblov, onsdag 06, Januari 2016, 19:27:10

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Har längre trånat efter en 1 kg Lunar 1 Dragon. Men priset har avskräckt mig då jag inte riktigt velat betala en sådan hög premie för ett kilo silver. Plus att jag tror eller jag får för mig att det är svårt att sälja ett sådant mynt här i Sverige i framtiden. Jag försöker alltid tänka på det när jag köper mynt, dvs att dem skall vara likvida och sälja snabbt. Gillar inte eBay och skicka utomlands så forumet och tradera är mina förstahandsval som det ser ut idag.

Jag har nu chansen att köpa ett sådant mynt för ca 6300kr inkl frakt. Kapseln är repig men myntet skall vara perfekt. Vad tycker ni? Mottager gärna alla synpunkter och åsikter. Buy or not to buy, thats the question. Skippa snacket om köp om det känns rätt osv. Jag undrar hur ni skulle göra :)

Birka

Om du trånar och så gärna vill ha myntet så finns det säkert andra som gör det samma. Troligen än mer i framtiden. Köp det!

MrLibertad

Säger som Birka, är det ett mynt som du vill ha så är det bara att köpa, inget snack.

Rynkan

Jag är själv sugen på en tjock drake, köp! Och pma mig om han/hon har fler!

Birka

Ja du ser Toblov, där har du redan en kund.  ;)

glimbert

toblov

Detta mynt är från första Lunar serien. Dem har en mycket lägre upplaga än Lunar II vars mynt kostar/borde kosta runt spot plus 20%. Kilosmynten är i min mening till största delen likt att köpa eagles, maples osv. Därav min illvilja att betala en så hög premie.

toblov

Annars tackar jag för era råd/synpunkter. Jag slår till! Om inte annat så kommer det få bli min lilla ögonsten.

Rynkan, tyvärr har (hade) han bara en. Han behövde inte få loss mer deg än vad denna gav.

silverhamstern

Jag fick ge 6200kr för en lunar 2 häst :( så du behöver nog inte ligga sömnlös över köpet toblov.

Micke

Bra köp!

Tycker du gör rätt, har själv lagt lite extra när det gäller lunar II mynt man bara vill/behöver ha :)

toblov

Tråkiga är bara att köpa ett sådant dyrt mynt och så är kapseln rejält repig. Tar lite udden av skönheten. Det går nämligen inte att få tag på nya till Lunar 1. Men om jag förstått det rätt är kilosmynten i lunar 1 och 2 lika stora, till skillnad från övriga storlekar på mynten.

Bosse68

Kolla diametern, jag har en 1kilos kapsel kvar bland mina orginalkapslar från PM

Brageson

Det kan skilja typ en halv millimeter mellan Lunar 1, Lunar 2, Koala och Kookaburra 1 kg från Perth Mint, ca 100,6 - 101,0 mm i diameter enl gold.de
Mao den borde passa.

toblov

Ah okej, då funkar det troligtvis. Då är det bara jag som får förlika mig med att inte ha en Lunar 1 original kapsel. Men borde inte påverka vrdet alltför mycket, hoppas jag.

Azure

Bilden du använde är, om jag inte misstar mig, av en 2000 drake jag köpte för ett tag sedan. Det är ett helt fantastiskt mynt och alla detaljer kommer verkligen till liv på en så stor yta. Kul att du köpte!

Just det myntet lämnade jag tyvärr tillbaka då det var ett par missfärgningar på det och några smårepor som säljaren inte informerat om, annars hade jag gärna haft kvar det i min samling.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane