Perth mint opal series

Startat av Silverpoppe, torsdag 26, November 2015, 20:28:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverpoppe

Vad tror ni om denna serie? Har hookat på utseendet på dem men inser att det finns hur många serier och utgåvor som helst av silver enunzare. Premien är ju saftig så det lutar åt "bondfångeri" men de är ju så vackra...
Nå, vad säger ni rävar som brukar ha klyftiga kommentarer åt oss gröngölingar?
Är det att lägga de surt förvärvade på?

sextio8

Om du lägger ut en länk är chansen större att du får svar ;D http://www.perthmint.com.au/catalogue/australian-opal-series.aspx  personligen skulle jag aldrig köpa ett sådant mynt, lite "krimskrams" enligt mig. Jag köper mynt som är lätta att avyttra och min känsla är att det kan bli svårt att få tillbaka sina pengar om man väljer att sälja vidare dessa mynt. Å andra sidan är jag ingen "expert" :o.

SoulCrew

Gillar du dem och har pengar över så köp dig ett. kanske är de inte allt du tror, kanske är dem det. Men då vet du ju i varje fall vad du köper. Vinstmaximering är kanske trots allt inte allt.

Condor2ooo

Kanske lite off topic men det här med färgade mynt tror jag är något som kommer att få ett totalt genomslag inom en snar framtid.

Sarek

Citat från: Silverpoppe skrivet torsdag 26, November 2015, 20:28:09
För en gröngöling att tänka på är att på order utanför EU-området så tillkommer dessutom 25% i VAT på silver.

toblov

Citat från: Sarek skrivet fredag 27, November 2015, 10:13:24
Citat från: Silverpoppe skrivet torsdag 26, November 2015, 20:28:09
För en gröngöling att tänka på är att på order utanför EU-området så tillkommer dessutom 25% i VAT på silver.
Pluss tull. Lägger man på 30% brukar man landa rätt nära slutpålägget. Iaf enligt min erfarenhet.

Silverpoppe

Ja det med handeln har jag pejl på. Är mest ut efter åsikter om vad som kan vara värt att samla rent värdemässigt när det gäller silvermynt. Samlade fakta tycker jag pekar åt mynt från kända företag med trevligt utseende och upplagebegränsning.
Just dessa opal tyckte jag var fina men blir genast misstänksam mot vad jag skulle kalla konstruerade eller omotiverade serier. Självklart är det ett sätt att få bättre betalt för varje unz silver de vill sälja.

Personligen samlar jag i första hand för att bevara pengars värde, väl medveten om att det inte alls är säkert att de håller värdet än mindre ökar i nämnvärd grad. Att det sen finns mynt som är snygga och där man lätt kan se att tidigare årtal alltid kostar mer än årets är det jag kan tycka lämnar en liten öppning för spekulation i värdeökning.

Antagligen finns det "numismatiska talibaner" som tycker att man endast ska samla det man tycker är vackert och har känslor för. Jag respekterar det men det är inget för mig, har svårt att uppbringa nån större kärlek åt en masspräglad industriprodukt och är nånting mer än just "snygg" eller möjligen "fräck".

Känslan av att det är en ren bit silver eller guld är dock svårslagen och ger det svåra samlarbegäret som bara verkar bli värre ju fler man skaffar.

Nå, det får väl bli lunar o kookaburror för hele pengen då. ☺

Brageson

Citat från: Silverpoppe skrivet fredag 27, November 2015, 12:53:57
Nå, det får väl bli lunar o kookaburror för hele pengen då. ☺

Glöm inte bort Koalor som jag tror kommer att få en nyrenässans i.o.m begränsad upplaga till 300.000 f.o.m 2016, Kookaburror är forfarande i 500.000 upplaga.
Nu pratar jag om 1 oz mynten. Koala-serien startade 2007 så tidigare mynt är fortfarande relativt billiga. Det finns en bra uppsida där.

Färgade mynt, eller mynt med stenar i, eller mynt i blinkande bilar av blast, eller mynt i blinkande telefonkiosker av plast m.m.är bara en gimmick för att sälja silver till ockerpriser till "samlare".
Jag köper hellre ett gamalt 17-18-hundratals mynt med historia, det slår alla moderna gimmick-mynt alla dagar i veckan..

Age Anka

Citat från: Brageson skrivet fredag 27, November 2015, 13:24:22

Jag köper hellre ett gamalt 17-18-hundratals mynt med historia, det slår alla moderna gimmick-mynt alla dagar i veckan..

Håller helt med! Finns otroligt mkt spännande historia i silverform. Och premien kan vara lika låg eller lägre än nypräglade 1oz-mynt!  :o

...å andra sidan, det präglas ju ut ett och annat som man bara inte kaaaaan avstå från - som t ex Gairsoppa-mynt, zombies och en del roliga dödskallar. Men bortsett från det!  ;)

Age Anka

... låt mig förtydliga: De flesta av oss håller nog med om att man ska köpa det man själv verkligen tycker om. Då har man inget och ingen att skylla på om "bonus-investeringen" inte utvecklas. Själv räknar jag aldrig med mer än silvervärdet + glädjen att äga något utöver det vanliga.

Kanske kan man tänka så här? Man ska inte ge mer i bonus än man skulle ge för ett kopparnickelmynt med samma utseende...

Brageson

Citat från: Age Anka skrivet fredag 27, November 2015, 14:11:50
Gairsoppa-mynt.

Där har du en annan typ av gimmick:
"Vi lovar med detta certifikat (ofta papperslapp utskrivet med en skrivare) att detta unika silvermynt/tacka kommer från vraket bla bla".

Men det går så klart inte att fastställa. Silver och guld går varken att ålders-bestämma eller ursprungs bestämma.
Enda chansen att förskaffa silver från Gairsoppa vore att köpa en bärgad tacka på typ drygt 30 kilo (se bild).
Men när den väl är nedsmält så kan ingen i hela världen hävda att mynten eller tackorna som säljs med vackra stämplar och certifikat kommer därifrån  :)

Age Anka

Citat från: Brageson skrivet fredag 27, November 2015, 14:52:17
Citat från: Age Anka skrivet fredag 27, November 2015, 14:11:50
Gairsoppa-mynt.

Där har du en annan typ av gimmick:
"Vi lovar med detta certifikat (ofta papperslapp utskrivet med en skrivare) att detta unika silvermynt/tacka kommer från vraket bla bla".

Men det går så klart inte att fastställa. Silver och guld går varken att ålders-bestämma eller ursprungs bestämma.
Enda chansen att förskaffa silver från Gairsoppa vore att köpa en bärgad tacka på typ drygt 30 kilo (se bild).
Men när den väl är nedsmält så kan ingen i hela världen hävda att mynten eller tackorna som säljs med vackra stämplar och certifikat kommer därifrån  :)

Skrev jag mynt?? Jag menade förstås tackor! (Skulle förresten inte drömma om att smälta ner mina, det förstör den fina patinan...)  ;)

Brageson

Citat från: Age Anka skrivet fredag 27, November 2015, 15:02:40
Skrev jag mynt?? Jag menade förstås tackor! (Skulle förresten inte drömma om att smälta ner mina, det förstör den fina patinan...)  ;)

Du menar den nya patinan på nyproducerade Gairsoppa-tackor. Lurad igen!  ;)

Silverpoppe

Spännande att det kommer igång en diskussion, man lär sig av detta. Burrorna ser man ju på tex Heubach att de äldre årgångarna är relativt billiga jämfört med de senare. Där får man nog vänta i många år innan nån prisstegring sker. Däremot lunar II, för att inte tala om ettorna, får man ge en rätt bra slant för redan, de är ju inte jättegamla än. Hoppas inte de börjar fippla med upplagan bara, 300k räcker gott.
Beställde en handfull tedrickare (2016 Apa) hos Heubach nyligen och lutar mig nu tillbaks och väntar på värdeökningen. 😉
Kommer nog köpa några apor var gång jag beställer nåt så länge de finns kvar till juste pris.

Antar att ni sett han amerikanen som gjuter dödskallar? På tal om fräcka silver grejer alltså. Är inte så vass på länkar o sånt men ska se om jag kan finna nåt, han är på YouTube i alla fall.
Tyvärr är det hopplöst att köpa nåt över 80 USD nuförtiden, man hamnar i tullen direkt.

Birka

Dödskalle finnes här!

http://www.swedengoldbullion.se/index.php?main_page=index&cPath=7&zenid=pnd7em5k9ovoffqevlorrhu135

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane