Bilder på silver.

Startat av MrLibertad, onsdag 25, Maj 2011, 19:23:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvergrabben

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 01, Augusti 2013, 14:21:29
Maples, Ase, Philharmonics, samt enkilostackor. Lägger även till en Krugerrand, en Goldeagle samt en 100g Perth mint. (ursäkta bildkvaliteten, dålig på att komprimera........)
Något favoritmynt? :-)
http://imgur.com/a/TE2tt#0 är min lilla hög, inkommer några 1 oz pandor snart då jag fått upp ögonen för dom.. Cook island-myntet är helt klart mitt favoritmynt i ägo, annars är det nog något av de mer detaljerade "Tiffany"mynten.

sextio8

Citat från: Silvergrabben skrivet torsdag 01, Augusti 2013, 15:46:18
Maples, Ase, Philharmonics, samt enkilostackor. Lägger även till en Krugerrand, en Goldeagle samt en 100g Perth mint. (ursäkta bildkvaliteten, dålig på att komprimera........)
http://imgur.com/a/TE2tt#0 är min lilla hög, inkommer några 1 oz pandor snart då jag fått upp ögonen för dom.. Cook island-myntet är helt klart mitt favoritmynt i ägo, annars är det nog något av de mer detaljerade "Tiffany"mynten.

Ser att du har kookaburror, jag gillar dem och funderar på att köpa enkilosmyntet😃

Silvergrabben

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 01, Augusti 2013, 16:24:33
Citat från: Silvergrabben skrivet torsdag 01, Augusti 2013, 15:46:18

Ser att du har kookaburror, jag gillar dem och funderar på att köpa enkilosmyntet😃
Av de tre olika kilomynten jag har så är Kookaburrorna helt klart vackrast, både motivmässigt och utförandemässigt.. så kör på!

Fantom

Fiji Taku 2013. Det fanns inte Elisabeth på backsidan länge :'(

Fantom

:-\

Mange

Fick hem lite gott & blandat idag.

Mange

Fortsättning.

Fantom

Gruppfoto innan silver åker iväg till en seriös köpare  ;) 8) var tvungen att sälja allt för att köpa gamla silver Pandor  :o ;D

Baltikinkasso

Citat från: Fantom skrivet fredag 16, Augusti 2013, 00:38:27
Gruppfoto innan silver åker iväg till en seriös köpare  ;) 8) var tvungen att sälja allt för att köpa gamla silver Pandor  :o ;D

Under förutsättning att boxarna har ett innehåll så är det där en rejäl skatt!

zivkov

zivkov

Ytterliggare några mynt som jag fick igår!

zivkov

Och ytterliggare lite godsaker!

Sarek

Det är rena konstverken som man skulle kunna ha för visning i stället för andra prydnadsföremål.

kristensson

Zivkov, de är Verkligen jättevackra.

Själv sparar jag i PM enbart för metallens skull, så lite avis är jag.
Måste vara svårt att ha dom nedgrävda i trädgården (eller hur man väljer att förvara dom)

august

Det finns de som stirrar stint på sina och andras mynt. Har jag hört. Det diskuteras näsors form, klor som saknas och alla möjliga detaljer. Själv gillar jag lite äldre mynt och då måste man även ta med i beaktandet vilket skick myntet är, allmänt slitage, repor, etc. Sedan är det ibland intressant att se de där supersmå markeringarna som visar vilket myntverk, om myntet präglats på en onsdag, samt i mer ovanliga fall vad myntpräglaren hade till lunch.

Men dessvärre är mina ögon inte så skarpa som de en gång var, jag har nått den där åldern när man börjar hålla böckerna på allt rakare armar (så att det blir skarpt, men väldigt smått). Så jag tänkte köpa mig någon sorts lupp som stöd. Men så tänkte jag ett varv till och insåg att lupp är ju fel, det vore ju mycket bättre om man kunde ta en bild... så jag köpte en manick som kallas för "digitalt mikroskop 60x" till telefonen. Inte världens bästa kvalitet, men vad kan man begära för mindre än 200kr.

Nu till saken. Jag undrar hur god koll kollektivet egentligen har på detaljerna på metallbitarna. Jag har ingen egentligen ingen aning själv, så jag tänkte testa lite. Här följer nu fem bilder på små detaljer från tre olika mynt. Inga extremt ovanliga mynt på något sätt, utan ganska standard. Frågan nu är om det är trivialt för er att lista ut vilka mynt det är, eller om det kräver lite mer ansträngning. Det vore bra om inte första svaret var hur enkelt det var och att mynten är X, Y och Z. Jag vill veta hur knepigt ni tycker att det är att lista ut, men tala inte om vilka mynt det är för hela världen (vill ni tala om det så skicka PM, jag har inte planerat några priser annat än äran). Det är också intressant om ni "vet" rakt av, eller om ni måste kolla för att vara säkra.

Om det är intressant så kan vi ta ett varv med lite knepigare silvermynt senare i veckan. Eller varför inte från lite guldmynt. Men nu börjar vi med dessa tre.

august

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane