Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld.

Startat av mega_n, Söndag 24, Maj 2015, 03:54:24

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

0.25gram guld verkar fortfarande gälla (2015-05-26) om någon mer vill ha lite gratis guld och en cool tjänst genom att signa upp. (Se översta posten i tråden för promotionlänken.) Det han dock sänkas eller tas bort när som helst...

/H

Brageson

Av gammal vana (klicka inte på länkar, skriv adressen direkt) så missade både du och jag 0,25 gram gratis guld, sorry.
Dock tycker jag att det är ett utomordentligt fiffigt koncept. Men som sagt innan, lägg inte alla äggen i samma korg.  :)
En liten varning. Jag kollade på ekonomin för goldmoney.com som bitgold köpte och det företaget var i en riktig utförsbacke.
Så lite koll på ekonomin för bitgold framöver skadar inte. Dom är nu börsregistrerade i Canada (TSX-V: XAU.CA).

mega_n

Citat från: Brageson skrivet tisdag 26, Maj 2015, 07:35:32
Av gammal vana (klicka inte på länkar, skriv adressen direkt) så missade både du och jag 0,25 gram gratis guld, sorry.
Dock tycker jag att det är ett utomordentligt fiffigt koncept. Men som sagt innan, lägg inte alla äggen i samma korg.  :)
En liten varning. Jag kollade på ekonomin för goldmoney.com som bitgold köpte och det företaget var i en riktig utförsbacke.
Så lite koll på ekonomin för bitgold framöver skadar inte. Dom är nu börsregistrerade i Canada (TSX-V: XAU.CA).

Shit happens ;-)

Hade inte koll på att Goldmoneys ekonomi kanske inte var så bra. (Inte så orolig ändå då ädelmetallerna ska vara separat från företaget, men om de hade kursat kan det ha blivit lite strul...) Bra tips att hålla koll på nya företaget...

/H

toblov

Använde länken i söndags, så förhoppningsvis belönades du med lite extra guld.

PrivE

Köpte 11 gr via din länk med bitcoins. fick 0.25 gr bonus. Skitsmidigt.

Men jag förstår inte varför det heter Bitgold ? Det har inget direkt med cryptocurrencies att göra eller? Det är abra det att man kan köpa guld i vilken storlek gr som helst som gör det "bit" aktigt?

Silverräven

Jag gillar konceptet pga dess smidighet. Däremot blir jag automatiskt lite nojjg när ens guld inte finns i min omedelbara närhet. Känns lite som att placera Sveriges guldreserv utomlands, vem vet om det egentligen existerar...? :P

Silver

Citat från: Silverräven skrivet torsdag 28, Maj 2015, 17:15:05
Jag gillar konceptet pga dess smidighet. Däremot blir jag automatiskt lite nojjg när ens guld inte finns i min omedelbara närhet. Känns lite som att placera Sveriges guldreserv utomlands, vem vet om det egentligen existerar...? :P

Ja fysiskt är ju alltid fysiskt, det kommer man inte i från. :)

På deras hemsida står följande:
"Våra företagsstadgar kräver att vi säkrar allt fysiskt guld i valv godkända av LBMA eller COMEX under fullt tilldelade, åtskilda konton å kundernas vägnar. För närvarande har BitGold Inc. ett partnerskap med The Brink's Company ("BRINKS") ett av de mest pålitliga namnen inom valvsäkerhet med rötter som går tillbaka till 1859."

"Realtidsgranskaning av guld
Vår Aurum-teknik, som väntar på patent, är direkt integrerad med valvförvaltaren. Detta möjliggör "revisioner" av guldet i alla och genomförande av en avstämning av alla motsvarande kontoinnehavare och det guldinnehav som finns valvförvarat hos valvförvaltaren. Aurum distribuerar dessa uppgifter på tre sätt:

1.
Digitala och fysiska kopior distribueras som säkerhetskopior i händelse av katastrof på slumpade tider varje dag.

2.
Var 24:e timme skickas en krypterad digital kopia till tredjepartsgranskaren via en säker krypterad anslutning.

3.
En tredjepartsrevisor utför planerade och oannonserade revisioner vid valvförvaltaren för att säkerställa att det rapporterade guldinnehavet stämmer genom fysisk inspektion."

Finns mer att läsa här:
https://www.bitgold.com/transparency#/

De är dessutom börsnoterade. Huruvida man skall tro på allt är en sak, men det verkar ganska trovärdigt tycker jag. Man kan ju också begära att få sitt guld fysiskt (till skillnad mot Tyskland ;) ).

jerseph

"Physical redemptions are subject to a $25 processing fee payable from the redeeming account, cube redemptions also have shipping and insurance charges. It is your responsibility to ensure that sufficient funds are available in your account as at the effective time of any funds transfer or payment to satisfy in full any such funds transfer or payment. Requested transactions may not be processed if you do not have sufficient funds."

Låter dock som att det skulle kunna bli en dyr historia att få hem sitt guld.

Silverräven

Citat från: jerseph skrivet torsdag 28, Maj 2015, 19:41:50
"Physical redemptions are subject to a $25 processing fee payable from the redeeming account, cube redemptions also have shipping and insurance charges. It is your responsibility to ensure that sufficient funds are available in your account as at the effective time of any funds transfer or payment to satisfy in full any such funds transfer or payment. Requested transactions may not be processed if you do not have sufficient funds."

Det brukar oftast finnas avgifter förknippade med fysisk hantering, vilket nog är svårt att komma ifrån som kund. Jag ser BitGold som ett sätt att diversifiera sina tillgångar på, men skulle inte direkt lägga mina livsbesparingar på det. Som jag ser det verkar det mest vara ett alternativ om man vill slippa ha pengar till nollränta på banken, på ett konto där innehavet används för betalningar. För långsiktigt sparande känns fysiskt fortfarande som det självklara alternativet.

august

Citat från: jerseph skrivet torsdag 28, Maj 2015, 19:41:50
"Physical redemptions are subject to a $25 processing fee payable from the redeeming account, cube redemptions also have shipping and insurance charges.
...
Så är det absolut, men glöm inte att innan du begärt att få hem din metall så har du köpt den för spot+1% vilket med all sannolikhet är ett märkbart bättre pris än du lyckas uppnå när du handlar fysisk metall hemma i Sverige.

Så i slutänden kommer det nog at bli ungefär som vanligt: att begära hem en enda liten 10g kub blir dyrt (dvs hög premie), att ta hem 100g blir kanske inte dyrare än att köpa den över disk hos Tavex.

Dessutom har du fördelen att kunna köpa vid ett antal utspridda tillfällen, lagra metallen gratis och sedan bara betala frakt en gång. Det tricket är svårt att klara när man handlar på "normalt sätt".

mega_n

Citat från: PrivE skrivet torsdag 28, Maj 2015, 16:56:46
Köpte 11 gr via din länk med bitcoins. fick 0.25 gr bonus. Skitsmidigt.

Men jag förstår inte varför det heter Bitgold ? Det har inget direkt med cryptocurrencies att göra eller? Det är abra det att man kan köpa guld i vilken storlek gr som helst som gör det "bit" aktigt?

Här kommer länken i repris om någon mer vill prova:

Använd denna adress för att signa upp : BitGold.com/r/doqEPX

Om jag förstått rätt så används en digital "blockchain" (en egen intern blockchain dvs inte Bitcoins) som en "ledger" där alla transaktioner lagras på ett säkert/effektivt/kostnadseffektivt/oändringsbart sätt.
Dvs de flesta fördelarna med Bitcoin förutom att vara transparent, distribuerad och "counterparty risk free". Motpartsrisken finns ju dock redan med lagringen av det fysiska guldet.

/H

Stackarn

Hur betalar ni Bit-guldet ?

Man får betala en del i kortavgift, provat 2 olika:

Kreditkort Mastercard: 2,2 %
Debitkort VISA: 2,7%

Det står i villkoren ju att kortavgiften kan vara upp till 3% så de har väl täckning för det. Annars hade väl premien (1 procent) varit högre istället så de inte går back.
Banken (SHB) hade nollkoll på vilken kortavgift det borde bli. Detta är köp på 1000 kr vardera. Finns säkert nåt tak men är inte insatt i det där med avgifter..
Man är ju inte så van att betala kortavgift som köpare.... :-\

Innan jag går på en större Bit guld får jag nog bestämma mig för en seg banköverföring (kostnad?) el. ge mig in i Bitcoin träsket.

PrivE

Angående avgiften och betalningsmedel så vet jag inte vad bitcoins per guld låg på. Jag köpte 11 gr guld för 1.8 btc värde 440 USD. Guldsek på sidan sa då 324.89 = 3574 SEK vilket blir i så fall en usdsek kurs på 8.12 (3547/440). Så den växelkursen var ju rätt låg då spot låg cs 8.56 usdsek .

Så lite osäker på hur avgifter och växelkurser etc var vid köp med btc men av räkneexemplet å döma så rätt ofördelaktigt, egentligen.

P.s kan man tradea tillbaka bitguld till btc?

Ebenezer

Jag är tillbaka för att rapportera om mitt test:

Jag köpte guld för 200 sek, jag "fick" sedan guldet efter ca en timme. Jag betalade med ett kreditkort.
Från mitt konto drogs sedan 204,70 sek, alltså 4,70 kronor över det jag fick guld för.

"Premien" blir således 2,35% (om jag inte räknat helt fel  ;) )

4779

Jag köpte guld för 1000  kr (MasterCard)

Betalade 1007,06 kr  det blir  0,706% och om jag fick ge 1% över spott måste man vara nöjd.

mvh 4779

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane