En nordisk union i stället för EU

Startat av Silverräven, lördag 10, September 2011, 10:21:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

Denna tråden utvecklades till en diskussion om en nordisk union, en trevlig tanke i protest mot det byråkratstyrda EU. Jag tänkte härmed att vi kunde leka med tanken på hur en sådan union skulle vara uppbyggd och fungera. Det är och förblir ett tankeexperiment men som säkert kan väcka en hel del intressanta idéer.

Saker som kan diskuteras och som vore relevant för den nordiska unionen är exempelvis:

• Försvarspolitik
  • Nationalekonomi
  • Valuta
  • Handelsavtal
  • Naturresurser
  • Invandringspolitik
  • Arbetsmarknad
Använd er fantasi och sätt igång att spekulera i hur en nordisk union skulle kunna vara bättre (eller sämre) än dagens system med EU/EMU :) Läs gärna denna artikeln på området för att få inspiration.

OXiGEN

Det första som slår mig är att invandringen skulle kunna skötas mycket snyggare om inte EU lade sig i.

silverfisken

gemensam valuta borde ju vara bra, speciellt med norge, vi handlar ju mycket av varandra.

Silverräven

Citat från: OXiGENDet första som slår mig är att invandringen skulle kunna skötas mycket snyggare om inte EU lade sig i.

Jag hade främst velat se ett alternativ med rörelsefrihet inom unionen, så befolkningen kan flytta dit där jobben för tillfället finns. Invandring utifrån skall även främst vara i form av arbetskraftsinvandring när det finns behov för att alla medborgare skall kunna hållas sysselsatta.

SoulCrew

Citat från: silverfiskengemensam valuta borde ju vara bra, speciellt med norge, vi handlar ju mycket av varandra.

Vi har redan haft det en gång med Norge och Danmark. Problemet med en gemensam valuta syns väl i euroländerna nu. Även om skillnaderna är mindre i Norden så finns det skillnader som gör en gemensam valuta ohållbar även om det kanske tar längre än de tio år det tog innan det blev uppenbart med euron. Ska man ha en gemensam valuta måste man sannolikt ha en gemensam finansmarknad, gemensam arbetsmarknadspolitik och ett gemensamt skattesystem.

SoulCrew

Citat från: SilverrävenJag hade främst velat se ett alternativ med rörelsefrihet inom unionen, så befolkningen kan flytta dit där jobben för tillfället finns. Invandring utifrån skall även främst vara i form av arbetskraftsinvandring när det finns behov för att alla medborgare skall kunna hållas sysselsatta.

Rörelsefrihet inom Norden har vi ju redan?

Baltikinkasso

Citat från: SoulCrewRörelsefrihet inom Norden har vi ju redan?

Exakt, och det är nog där man ska börja att bygga om man nu vill ha en \"union\" och integrering mellan länderna. Fri rörlighet, ta bort handelshinder, inga regleringar utan låt gränserna smälta bort på egen hand. Den svensk-norska gränsen och den svensk-danska gränsen har under senare år mer och mer luckrats upp med massor av svenskar som jobbar och bor i Norge/Danmark och norrmän/danskar som äger boenden och handlar i Sverige.
En hållbar nordisk unionen är endast möjlig om den är sprungen ur en folkrörelse. Toppstyrning har vi provat tidigare med rejäla fiaskon och splittring som resultat. Om utvecklingen får fortsätta och inte det svagaste kortet i leken, Sverige, klantar bort sig totalt så kanske vi har en union om 50 år...

Personligen är jag emot unioner generellt. Politikers viktigaste uppdrag borde vara att göra sig själva arbetslösa och istället ge tillbaka befolkningen rätten att bestämma över sig själva, inte syssla med storpolitiska projekt som oftast bara är monumentbyggen över politikerna själva. Vi behöver inte ännu ett lager av maktstruktur.

kristensson

Det började ju bra i slutet på 1800-talet då Danmark övergav silverstandarden och anslöt sig till Sverige/Norges guldstandard.
Man präglade då 5-10-20 kr mynt med exact lika guldinnehåll.
Då vi redan har fri rörlighet vad gäller arbete och bostad så kanske man skulle börja med mynten igen och då med guldstandard som bas.

Silverräven

Citat från: Baltikinkasso skrivet Söndag 11, September 2011, 00:07:53
En hållbar nordisk unionen är endast möjlig om den är sprungen ur en folkrörelse. Toppstyrning har vi provat tidigare med rejäla fiaskon och splittring som resultat.

Jag bumpar upp denna gamla tråden då ämnet är intressant. Intressant poäng du har, vilket jag faktiskt inte tänkt på tidigare. Men du har nog rätt, se på EU som är ett politiskt bygge med toppstyrning och vart den skutan är på väg åt...

Tyvärr är tanken om den nordiska unionen inte något mer än en vacker tanke. Folkrörelser är något svenska folket inte längre ägnar sig åt i större utsträckning, och alltför få är tillräckligt insatta i vad politikerna har för sig för att orka bry sig. Skulle en nordisk union starta genom en agenda uppifrån skulle det antagligen bli ett mini-eu, genomsyrat av byråkrati, korruption och kortsiktighet. Tyvärr.

johan_ua

Jag har länge tyckt att det finns långt fler fördelar än nackdelar med en nordisk union, iallafall sverige-norge-danmark. Kommer finland med, ja då kanske även estland borde med och snart är det ett mini-EU. Sverige-Norge-Danmark har ju både språk, kultur och historia till stor del gemensamt. Jag skulle gärna se en total integration av våra länder på sikt. Hur ser ni andra på det?

Silverräven

Citat från: johan_ua skrivet Söndag 08, Juli 2012, 15:49:25
Jag har länge tyckt att det finns långt fler fördelar än nackdelar med en nordisk union, iallafall sverige-norge-danmark. Kommer finland med, ja då kanske även estland borde med och snart är det ett mini-EU. Sverige-Norge-Danmark har ju både språk, kultur och historia till stor del gemensamt. Jag skulle gärna se en total integration av våra länder på sikt. Hur ser ni andra på det?

Det är inte en omöjlig tanke, så länge folken i länderna ser det som en naturlig följd. Jag är av uppfattningen att för att fred och frihet skall kunna råda så krävs att man har en del gemensamt inom kultur och värderingar (dvs raka motsatsen till politikernas nuvarande mångkulturvision), vilket borde kunna funka med sverige-norge-danmark. Finland delar vi ju inte språket med sedan svenskan avskaffades i finska skolan (även om säkerligen många finländare talar svenska). Dock har vi väl ändå mycket gemensamt med Finlands samhälle? Detta kanske någon av våra finlandsboende medlemmar kan svara på?

sisu

Jag skrev en uppsats om det där en gång och landet skulle ha cirka 25 miljoner invånare. Dock så är det rätt så osannolikt då varken Danmark, Norge eller Finland skulle vilja ha ett gemensamt land med dagens Sverige. Förutom riktiga U-länder, vilket land skulle vilja ha dagens Sverige???

Största skillnaden mellan Finland och Sverige är att Finland är en riktig demokrati samt att befolkningen är rejäl, modig och uthålligare än den svenska. Det finns även en synd dos av patriotism och nationalism i Finland, medan det motsatta återfinns i Sverige.

Silverräven

Citat från: sisu skrivet Söndag 08, Juli 2012, 16:37:09
Jag skrev en uppsats om det där en gång och landet skulle ha cirka 25 miljoner invånare. Dock så är det rätt så osannolikt då varken Danmark, Norge eller Finland skulle vilja ha ett gemensamt land med dagens Sverige. Förutom riktiga U-länder, vilket land skulle vilja ha dagens Sverige???

Största skillnaden mellan Finland och Sverige är att Finland är en riktig demokrati samt att befolkningen är rejäl, modig och uthålligare än den svenska. Det finns även en synd dos av patriotism och nationalism i Finland, medan det motsatta återfinns i Sverige.

Tja, du har en mycket bra poäng där, inte ens jag skulle i dagsläget vilja ha en union med Sverige om jag ska vara ärlig  :-\

sisu

Silverräven:
Tyvärr är det så...

Hade detta dock skett långt tidigare i historien. Gärna innan andra världskriget så hade Unionen varit en rejäl maktfaktor som hade kunnat skydda Skandinavien från både Sovjetunionen och Tyskland. Då vi besitter ett geografiskt område som är relativt lättförsvarat samt att vi tillsammans kan mobilisera tillräckliga resurser för ett försvar av detta område så hade konstruktionen varit väldigt intressant.

Varför detta aldrig skett är väldigt konstigt, men kanske mest beroende på storsvenskhet då Sverige hade varit den naturliga initiativtagaren då den är landet i mitten samt det starkaste av alla skandinaviska länder. Svenskarna ser ju sig fortfarande för bättre än sina grannar och tidigare var det kanske så att det var just Sverige som var ointresserat av sammangående då man bara skulle få bekymmer på halsen med fattiga finnar, fattiga norrmän eller trångbodda danskar.

kristensson

Vi har ju Nordiska Rådet, men den verkar vara en insomnad mossig institution idag.
Man har ju dock infört passfrihet och fri arbetsmarknad mellan våra länder.
Är absolut för en Nordisk Union då våra länder har det mesta i råvaruväg som behövs och dessutom en historia som i mångt och mycket går in i varandra.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane