Era tankar kring pm och hur/när man ska köpa och sälja.

Startat av C-vitamin, lördag 30, Augusti 2014, 16:32:20

Föregående ämne - Nästa ämne

C-vitamin

som topic lyder, hur går era tankar och funderingar.

mega_n

Jag är en av dem som tror på att en stor uppvärdering av ädelmetallers värde kommer i framtiden. Troligen i samband men en kollaps av dagens kreditbubbla, stockbubbla och valutabubbla.

Jag skulle aldrig (och gjorde inte heller) sälja stora delar av mitt innehav vid en "liten" uppgång som till 50 dollar nyligen för jag vill inte gå miste om den "stora" omvärderingen. Visst om man visste det man vet nu så visst. Men det var inte värt risken.

Däremot gillar jag att trada med fysiskt. Det finns alltid saker som är undervärderade och andra saker som är övervärderade. Och det ändrar sig med tiden. Man kan också chansa om vad man tror och sedan sälja senare om priset går upp.

Storleken på min stack minskar inte. Den växlar i utseende över tiden men ökar i det långa loppet. (Under förutsättning att jag gör bra affärer...) Och skulle jag behöva få loss lite likvider så försöker jag göra det utan att minska antalet ounces. Som exempel kanske sälja lite seminumismatiska mynt och köpa tillbaka lite gamla skrotmynt.

I slutändan tror jag det är antalet ounces som räknas...

/H

C-vitamin

Nu vet jag mycket lite om hur din stack ser ut innehåll, storlek osv (det är tämligen ointressant) men kunde det inte vara klokt att åtminstone arbeta med 10-20% av stacken? Jag har stor respekt för alla olika tankar kring ädelmetallernas framtid men personligen är jag rädd att jag missar många möjligheter om jag inte börjar arbeta mer aktivt med min investering.

Vad jag menar med att arbeta med investeringen kan vara allt från att byta, sälja mynt med numismatiskt värde sälja lite vid uppgång för att kunna köpa mer om silvret går ner igen osv. Jag förstår att jag inte alltid komma göra rätt val men om jag blir duktig på det blir jag en vinnare i fler scenarion.

mega_n

Guld/silver ser jag som ett sparande(och försäkring). Vid en kris kanske man måste sälja, men då har man ju utnyttjat sparandet/försäkringen. Det är ju det det är till för.

Vill man spekulera så är det effektivare att göra det i pappersprodukter. Enklare att köpa/sälja och med mindre kostnader. (Dock så är det ju inte säkert att man kan sälja den dag man skulle vilja göra det ifall pappersmarknaden kollapsar...)

Om man använder fysiskt för att spekulera. Dvs, sälja när priset gått upp och köpa när priset gått ned så har
man större omkostnader och man kan likaväl råka minska sin stack som öka den om priserna inte går som man tänkt sig.

Du måste nog bestämma dig vad guld och silver är för dig. Ett sparande(som man inte spelar med) eller en investering som man spekulerar med. 80% sparande och 20 % spekulerande kanske är lagom för dig...

Edit : Och som jag skrev så jobbar jag med en liten del av stacken.

/H

Fantom

Citat från: C-vitamin skrivet lördag 30, Augusti 2014, 17:18:45
...sälja lite vid uppgång för att kunna köpa mer om silvret går ner igen...

Javisst så enkelt är det! :D

/edit

Problemet blir när du redan sålt all din silver (eller 20% som du tänker) och priset fortfarande stiger och stiger vidare utan att gå ner igen...

Och tvärtom, du redan använt alla lösa pengar och köpte silver, nu väntar du på en uppgång, men den jäkla silverspot fortsätter gå ner mer och mer bara...

C-vitamin

Det är ju just det jag var ute efter mega-n, du ser det som sparande/krisförsäkring och köper och säljer utefter de förutsättningarna. Inte vad som är rätt eller fel även om jag sökte medhåll i mina egna tankar.

Fantom jag förstår att det inte är så enkelt ett mer rättvisande sätt att säga det vore givetvis försöka sälja vid uppgång och sälja vid nedgång.

Jag känner till vad du pratar om Fantom, det finns olika strategier där man kan T.ex. kan fixera sig vid ett pris genom att sälja framtidskontrakt osv eller ha en hög lager omsättning. Jag är naturligtvis ingen expert men jag vill såklart bli så bra som möjligt.

kristensson

Jag är en stacker - högarna växer hela tiden - jag kompletteringsköper kontinuerligt.

Ser det som en försäkring.

Om silver står i tex 1000 us$/oz betyder det inte automatiskt att man ska sälja utan fråga sig hur är dollarn värderad vad får jag för 1000$.

Tycker det är svårt att se guld/silver i termer av fiatvalutor.
Om silver gick upp kraftigt relativt guld så skulle jag kanske byta silver mot guld, eftersom jag då skulle få bra betalt för silvret.

Så tänker jag.

C-vitamin

Citat från: kristensson skrivet lördag 30, Augusti 2014, 17:46:24
Jag är en stacker - högarna växer hela tiden - jag kompletteringsköper kontinuerligt.

Ser det som en försäkring.

Om silver står i tex 1000 us$/oz betyder det inte automatiskt att man ska sälja utan fråga sig hur är dollarn värderad vad får jag för 1000$.

Tycker det är svårt att se guld/silver i termer av fiatvalutor.
Om silver gick upp kraftigt relativt guld så skulle jag kanske byta silver mot guld, eftersom jag då skulle få bra betalt för silvret.

Så tänker jag.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=3299.msg35713#msg35713 I denna tråden svar 5 så säger jag detsamma om att värdera silvret mot dollarn.

Jag får känslan av att denna tråden får många av er att fälla ut taggarna och det var absolut inte vad jag hade hoppats på. Jag ångrar nu att jag ens skrev mina tankar och inte bara ställde frågan rakt ut.

Försök se mina funderingar med överseende för att det inte är en jättedetaljerad masterplan utan mer en grov plan för min investering och försök ge er syn på er plan.

mega_n

Inga taggar här ;-)

Däremot är det inte så lätt frågeställning och alla har nog sina egna åsikter om detta...
Och en lösning är säkert inte rätt för alla...

/H

mega_n

C-vitamin.

Det var inte speciellt bra av dig att radera alla dina egna inlägg i tråden. (Speciellt inte som det var du som initierade diskussionen. Nu blir det ganska obegripligt...)

Låter den dock stå sålänge...

/Mod

Sarek

Det var inget fel på ditt inlägg C-vitamin, och frågeställningen är ju relevant. Men det kanske inte kändes bra att lämna ut för mycket av dig själv på ett publikt forum, så det är ju förståeligt ur den synpunkten...

C-vitamin

mega-n

Jag är relativt ny här och har inte koll på vilka regler som gäller... Jag antog eftersom att möjligheten finns att det var okej att radera inlägg ur en tråd (även om man själv skapat den).

Jag förstod att tråden väckte onda känslor hos vissa medlemmar med tanke på svaren jag fick som var av en sarkastisk sort som jag inte blivit bemött utav tidigare här på forumet.

Låt du tråden stå men fundera i 5 minuter på varför du låter tråden vara kvar.

// C-vitamin

Visst det ligger mycket i det du säger Sarek.

toblov

Måste hoppa in här med en åsikt. Förstår inte riktigt vad du menar C-vitmamin. Vem framför onda känslor, vem är sarkastisk? Folk framför sina tankar och strategier, och som Mega_n skriver skiljer dem sig nog väldigt åt.

Du bad om folks åsikter, vilka du fick. Tycker själv en diskussion med skilda åsikter är med värd än en där alla sjunger i kör.

C-vitamin

Citat från: toblov skrivet lördag 30, Augusti 2014, 22:24:03
Måste hoppa in här med en åsikt. Förstår inte riktigt vad du menar C-vitmamin. Vem framför onda känslor, vem är sarkastisk? Folk framför sina tankar och strategier, och som Mega_n skriver skiljer dem sig nog väldigt åt.

Du bad om folks åsikter, vilka du fick. Tycker själv en diskussion med skilda åsikter är med värd än en där alla sjunger i kör.

CitatJavisst så enkelt är det! :D

Jag bryr förövrigt inte särskilt mycket, tycker mod och admin att tråden tillför värde till forumet är det deras ensak. Jag har åtminstone framfört vad jag tycker.

Diskussionen är förövrigt off topic, vill du diskutera saken mer med mig så kan du ta det via pm eller starta en ny tråd.

Fantom

Jag såg inget sarkastisk med att jag svarade : "Javisst så enkelt är det!"

Citat från: Fantom skrivet lördag 30, Augusti 2014, 17:32:08
Citat från: C-vitamin skrivet lördag 30, Augusti 2014, 17:18:45
...sälja lite vid uppgång för att kunna köpa mer om silvret går ner igen...

Javisst så enkelt är det! :D

Då det är egentligen väldigt enkelt.  :)

Synd att du raderade allt, jag tänkte faktiskt svara mer sen, så fort jag kommer hem efter jobbet.

Intressant och bra tråd du startade!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane