Vill sälja mina silvermynt, hur och vem vill köpa?

Startat av Marcus Andersson, Söndag 03, November 2013, 22:16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Marcus Andersson

Har ca 3,5 kg äldre cirkulerade silvermynt i alla olika valörer. Även några jubileumsmynt. Dessa vill jag sälja snarast. Olustigt att skicka iväg mynten till någon random köpare för ett förmodat antaget pris. Vill ju få en seriös kontakt. Vilka är alternativen? Bor i Skövde trakten. Finns det något företag i min närhet som man kan åka till eller är det bara privata köpare? Vill någon här på forumet köpa lite silverpengar  :D

MrNook

Presentera gärna vad du har att sälja mer specifikt och även kanske en prisidé så får du förmodligen napp här.

Jag tror nog att du kan få ett mycket bättre pris här, alt. på tradera, än vad du får hos lokal mynthandlare, guld/silveruppköpare el.dyl.

edit: kolla in http://myntkollen.se/ om du vill veta silvervärdet i mynten

klindstein

Marcus Andersson

Då det är en del mynt så är det ju svårt att berätta så mycket. Ska jag kategorisera dom och fotografera av dom? Jag bryr mig inte så mycket om det finns några som kan vara till glädje för nån samlare, där vill jag bara ha ärlighet. Vill bara bli av med typ silvervärdet och få tillbaka lite användbara pengar :)

Guld500

Du behöver nog göra en lista på vilka mynt du har då mängden silver per mynt varierar kraftigt.
Använd kategorierna på myntkollen.se, och ange hur många mynt per kategori som du har, det bör det räcka.

SoulCrew

Nu antar jag att det är svenska mynt det rör sig om, 3,5 kilo säger inte så mycket eftersom det kan vara mynt med 40, 80 eller rentav 90% silverinnehåll. Därför är det helt omöjligt att ge något som helst prisförslag som är rättvist för båda parter.

Marcus Andersson

Fick ett förslag från en gulduppköpare nära mig. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av försäljning till uppköpare? Ponera att det är någon er vanliga samlare som vill köpa mina mynt, hur stor skillnad är det på priser här och där? Vad ska jag gå på?

SilverSven

Gulduppköpare och lokala handlare ger generellt dåligt betalt. Speciellt när det gäller silvermynt.
Det är inte ovanligt med skambud. Detta eftersom de flesta som söker sig dit har dålig koll på prisbilden.

Detta varierar dock kraftigt, men du får självklart bäst betalt genom att sälja det privat.

Brök

Uppköpare brukar betala en bra bit under dagsaktuellt pris, medan mynt på Tradera brukar gå strax under dagsaktuellt pris, ibland mer än så om du har fina/ovanliga mynt.

En tvåkrona från 1876–1940 som har ett silvervärde på 54 kronor brukar på Tradera gå för ungefär 45-50 kronor exklusive frakt. Du tjänar alltså normalt sett på att sälja det privat. Jag vet inte exakt hur mycket provision Tradera tar, men det borde ändå vara värt det.

Allra bäst är ju förstås att sälja det utanför Tradera och slippa provision, till exempel här. Om du har tvåkronor och valörer däröver är jag intresserad av att köpa dem. Jag köper även gärna utländska silvermynt om du har sådana i högen.

klindstein

Jag är intresserad av hela Loten men kan inte ge något pris jag bjuder innan jag vet lite mer om det.

Guld500

Tradera tar 9% eller max 100 kronor i provision.
Ponera att 3,5 kg blandade Svenska silvermynt i snitt innehåller ca 60% silver, det blir då ca 2,1 kilo rent silver, spotvärde idag ca 9500 kronor.

Detta är inget bud utan bara lite spekulationer om värdet på ditt innehav.  :)
Jag tror inte att du får ett bud (möjligen skambud) här utan att specificera mer vad dina 3,5 kilo innehåller för mynt.
Det gäller också om du säljer på Tradera, ju mindre info, ju lägre pris får du.

9darter

Jodå, jag kan bjuda 6024 kr inklusive frakt rakt av för hela loten under förutsättning att det handlar om svenska silvermynt.
Det är 95% av dagens spotpris (140,87 kr/oz) för 3,5 kg 40% silver.

Uppsidan för mig är att jag kan hoppas på att det finns lite 60% och 80% silver i högen.
Uppsidan för säljaren är att det med ganska stor säkerhet är ett högre bud än vad "gulduppköparen" gav.

För att kunna få ett högre bud får säljaren specificera sig.

Edit med anledning av ett antal erbjudanden via PM och mail: Nej jag betalar inte 95% av spot för svenska 40%-mynt! Ovanstående var ett hypotetiskt resonemang om en ospecificerad silverlot. Till den som vill sälja svenska silvermynt föreslår jag att du lägger ut en annons under "Säljes" här, http://www.adelmetallforum.se/index.php?board=9.0 (läs reglerna högst upp först...), där du talar om vad du har och antingen talar om vad du vill ha eller ber ev. intressenter att skicka bud via PM.

Annars kan du googla t.ex. "sälja svenska silvermynt" för att hitta professionella köpare.

Marcus Andersson

Jag tackar för alla tips och erbjudanden. Jag laddar för att sortera upp och ta lite bilder på vad jag har. Återkommer här, när jag kan vara mer precis vad jag har.

Marcus Andersson

Hej!
Nu har jag äntligen sorterat upp mina mynt. Jag listar mynten här.

10 öre —1962 40% silver 205 st  280 gr/totalt
25 öre —1941 60% silver 66 st   160gr totalt
50 öre —1939 60% silver 10 st   50gr totalt
50 öre —1961 40% silver 127 st  604gr totalt
1 kr —1942    80% silver 36 st     270 gr totalt
1 kr —1968    40% silver 180 st  1250gr tot
2 kr —1938   80% silver 9 st     140gr tot
2kr —1966    40% silver 11st    160gr tot
5kr —1966    40% silver 4st      80gr totalt
10 st jubileums- 50 kr 92% silver  260gr totalt

Vikten jag angett är hur mycket mynten väger totalt i varje grupp inte silvervikten. Jag vet inte hur man går tillväga vid en försäljning. Min fråga är vad detta kan vara värt?

Marcus Andersson

Här kommer en bild på mynten

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane