Investeringstips

Startat av joweeg, Söndag 27, Oktober 2013, 12:44:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Guld500

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:24:42
Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 15:42:45
Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 15:33:34
Bullion är lättare att sälja är det jag vill komma fram till.

Och "junksilver" lättast att sälja om shtf.
Och...du får mest oz för pengarna.

Tänk efter själv, du står där på  iCA, eller hos bonden snarare,  och skall handla mjölk, vad tror du dem tar först?, en Maple Leaf eller en 50-krona från 1975 med 92.5% silver.

Det stämmer säkert, men gäller bara i Sverige. På Irland efter katastrofen är det tveksamt om du får nåt alls för din 50 krona.

Haha, och varför skall jag åka till Irland??
Och 92,5% silver är värdelöst på Irland? Lol
Det är nog det mest ogneomtänkta (snäll där) svaret so far.

Frederyck

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:26:19

"Förlåt om min svenska inte alltid är den bästa. Kommer från Irland."

Citat från trådens skapare i introduktionstråden.

Frederyck

Eftersom du behagar ändra i ditt inlägg där du hånar mig så får jag svara igen.

Det är klart att 92,5% silver inte är värdelöst på Irland. MEN. Att du skulle kunna handla på Safeways eller Tescos med ett svenskt silvermynt från förr i tiden är wishful thinking.

Guld500

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:46:44

Det är klart att 92,5% silver inte är värdelöst på Irland. MEN. Att du skulle kunna handla på Safeways eller Tescos med ett svenskt silvermynt från förr i tiden är wishful thinking.

Jag hånar ingen, det är inte lämpligt på detta forum. Möt mig på flashback så får du se  ;)

Detta hittar jag inte heller i tråden?

Frederyck

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:51:02
Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:46:44

Jag hånar ingen, det är inte lämpligt på detta forum. Möt mig på flashback så får du se  ;)

Detta hittar jag inte heller i tråden?

Somliga behöver man hålla i handen hela tiden. Jag skrev att det var citat från "introduktionstråden".

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2707.msg28378#msg28378

Guld500

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 16:24:42
[På Irland efter katastrofen är det tveksamt om du får nåt alls för din 50 krona.

Nu försöker jag bara att hjälpa till med lite info om Svensk sk "junksilver" som enligt min mening är den i särklass bästa investeringen i silver.
Jag har ingen aning om Irland eller andra länder. Det jag jämför med är bullion/rounds, och där är "junksilver" bättre enligt min mening.

Om jag sedan skall behöva att leta efter "introduktionstråden" so ;-)

Frederyck

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:04:28

Nu försöker jag bara att hjälpa till med lite info om Svensk sk "junksilver" som enligt min mening är den i särklass bästa investeringen i silver.
Jag har ingen aning om Irland eller andra länder. Det jag jämför med är bullion/rounds, och där är "junksilver" bättre enligt min mening.

Om jag sedan skall behöva att leta efter "introduktionstråden" so ;-)

Hen som startade tråden frågade om investeringsmynt. Vi har bägge svarat. Du pratade om svenska mynt. Jag gav en invändning om att svenskt silver kanske inte är lika gångbart i det land frågeställaren kommer från. Du tyckte att mitt svar svar var "ogneomtänkt" [sic] eftersom du inte hade brytt dig om att ta reda på hela bilden. Och du anser fortfarande att du inte behöver göra det.

Fair enough. Ditt val.

On topic igen. Jag tror att Krugerrands är bättre än Maples som guldmynt även om Krugerrands ofta är några promille dyrare eftersom de är hållbarare och de är mer kända världen över. YMMV.

Guld500

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:21:08
eftersom du inte hade brytt dig om att ta reda på hela bilden

Så i alla trådar vi svarar på så skall vi utforska vad alla, speciellt trådskaparen, har skrivit innan, för att få "hela bilden" [sick]  :o

maggan

Nej, men vi behöver ju inte vara otrevliga?

joweeg

Hej alla. Bråka inte nu. Det var jag som började tråden men det var inte mening att det skulle sluta som en fredags kväll hemma på Irland. ;D ;D.
Tusen tack för alla tips, men Jag tänkte fråga spelar det någan roll vilken bullionmynt man köper? Jag hade tänkt lägga en beställning utifrån tipsen jag har fått. 1oz guld maple/krugerrand och kanske 15-20,000 silver. Var lite sugen att kanske ha en blandning av maples/philhamoniker. Eller ska man bara ta den bullionmynt som är billigast??

Guld500

Citat från: joweeg skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:29:34
Hej alla. Bråka inte nu. Det var jag som började tråden men det var inte mening att det skulle sluta som en fredags kväll hemma på Irland. ;D ;D.
Tusen tack för alla tips, men Jag tänkte fråga spelar det någan roll vilken bullionmynt man köper? Jag hade tänkt lägga en beställning utifrån tipsen jag har fått. 1oz guld maple/krugerrand och kanske 15-20,000 silver. Var lite sugen att kanske ha en blandning av maples/philhamoniker. Eller ska man bara ta den bullionmynt som är billigast??

Lugnt, inga knivar framme ännu :-9
Samtidigt känns det inte som om du har läst alla inlägg i tråden heller. Du har svaren där.

Sarek

Var lite sugen att kanske ha en blandning av maples/philhamoniker. Eller ska man bara ta den bullionmynt som är billigast??
Jag har inte fört någon statistik direkt, men jag har fått den uppfattningen att 1 oz Philharmonikerna, som är något billigare i inköp, också säljs sämre och till lägre pris på Tradera än Maplen t.ex. Så de kronor som du tjänar vid inköpet tappar du också vid en försäljning jämfört med t.ex. Maples och ASE. Jag har aldrig köpt just dessa 1 oz Philharmonikerna för jag tycker de ser mer tråkiga ut än de andra "bullion"mynten. Så min syn på saken är att du inte skall tänka för mycket på de kronor mindre de kostar.

Om jag skulle köpt idag så skulle jag köpa hela rör av Maples och ASE. Men smaken är ju olika och tycker du att Philharmonikerna ser trevliga ut så köp ett rör av dem också.

Guld500

Citat från: Sarek skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:47:05
Var lite sugen att kanske ha en blandning av maples/philhamoniker. Eller ska man bara ta den bullionmynt som är billigast??
Jag har inte fört någon statistik direkt, men jag har fått den uppfattningen att 1 oz Philharmonikerna, som är något billigare i inköp, också säljs sämre och till lägre pris på Tradera än Maplen t.ex. Så de kronor som du tjänar vid inköpet tappar du också vid en försäljning jämfört med t.ex. Maples och ASE. Jag har aldrig köpt just dessa 1 oz Philharmonikerna för jag tycker de ser mer tråkiga ut än de andra "bullion"mynten. Så min syn på saken är att du inte skall tänka för mycket på de kronor mindre de kostar.

Om jag skulle köpt idag så skulle jag köpa hela rör av Maples och ASE. Men smaken är ju olika och tycker du att Philharmonikerna ser trevliga ut så köp ett rör av dem också.

Sarek, va fan, du har ju missat hela frågeställningen i tråden...och dessutom har du missat introduktionstråden, inte bra.  ;)

Sarek

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 20:13:46
Sarek, va fan, du har ju missat hela frågeställningen i tråden...och dessutom har du missat introduktionstråden, inte bra.  ;)
Ifall ovanstående citat och postning är allvarligt menat så skall jag svara följande:

Citat ifrån trådens första post, vilket får sägas utgöra en stor del av trådens frågeställningen.

Citat från: joweeg skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 12:44:07
Har ni lite tips om vilken typ av guld/silver mynt som är kanske säkrast att ha för en ren investering?
Sedan har jag i posten ovan svarat på den direkta frågan som citerats av mig i samma svar.

mithril_hunter

Citat från: Sarek skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:47:05

Jag har inte heller någon statistik i frågan men om det är så kan det bero på flera saker.

Dels så har Philharmoniks inte funnits lika länge som Maples. Phillisar började att produceras först 2008 medans Maples har funnits sedan 1988.

Tidigare var Maples billigaste myntet eller lika pris som Phillisar. Men efter April i år när Maples tog slut för en kort stund så är de dyrare sedan dess. Logiskt att de blev dyrare just då när det var brist på dem men att de nu fortfarande 6 månader senare vill ha en högre premium för dem gör att jag avstår.

Estetiskt så tyckte jag Maples var snyggare tidigare men faktiskt nu tycker jag Philharmoniks är snyggare. Motivet med en fin byggnad och musikinstrumenten på andra sidan är tjusigt  :). Maplen är ett löv och en kärring  ;D

Rören/tuberna som de kommer i så är Maples rören mycket rappligare. Philharmoniksrören är snyggare och tajtare, (bättre kvalité) Jag tycker även det är en fördel med 20 i varje rör istället för 25.

Jag tror Philharmoniks kommer att bli mer och mer populära med tiden.

Men nummer ett är såklart mest silver för pengarna och då är Philharmoniks bästa alternativet idag.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane