Investeringstips

Startat av joweeg, Söndag 27, Oktober 2013, 12:44:07

Föregående ämne - Nästa ämne

joweeg

Hej alla

Har varit sugen att börja köpa siver och guld som en investering. Har tänkt mig handla för ungefär 30,000kr. Jag förstår att det är jätte svårt att veta vilket typ av ädelmetall som kommer att stiga mest i framtiden. Anleding till att jag tänkte investera nu är den osäkra dollar marknaden.

Det som jag skulle vara jätte tacksam för är lite goda råd om hur man borde fördela pengarna. Ska jag köpa lite då och då eller allt på en gång? Efter jag har läst igenom många tråder, förstår jag att silber-werte.de funkar hur bra som helst för båda silver och guld. Stämmer det?

Har ni lite tips om vilken typ av guld/silver mynt som är kanske säkrast att ha för en ren investering?

Stort tack på förhand :)

machinshin

Som många säger så är det bra att dela upp ditt sparande lite granna.  Både stora och små tackor/mynt och både guld och silver.

Fördelarna med guld är att det är mycket stabilt och det är det som länder använder som valutareserv.

Fördelarna med silver är att det är en mycket användbar metall inom en mängd olika områden. Enligt många så råder det silverbrist inom en snar framtid.

Men när dollarn kollapsar så tror jag att båda kommer att stiga i värde.

Om det går att få tag på silver för 7 % moms fortfarande ifrån Tyskland så hade jag nog satsat lite på det och sen efter årsskiftet satsat på momsfritt guld.

Gäller ju att passa på att handla billigt medans det går =)   När silvermomsen sedan ökar till 19 % på all silver ifrån Tyskland så innebär det ju 12 % högre pris direkt.

granlundii

Hej!

Jag svarar enligt hur jag skulle göra i din situation.

Sprid inte ut inköpen allt för mycket, postkostnaderna blir dyra. Å andra sidan känns det ju surt att ha satt 30000kr på PM om priserna skulle råka rasa nästa dag... Det beror ju på lite hur man tror priserna kommer utvecklas, men jag skulle göra 2-3 inköp.

Andra alternativ till till silber-werte är heubach-edelmetalle.de och aurinum.de. Men överlag Tyskland alltså. Kan vara smart att köpa silver innan årsskiftet då skatten höjs från 7 till 19(?) procent i just Tyskland.

Beror ju på vilken metall man tror mera på, men jag skulle väl köpa 1-2oz guld och resten silver. En om du tror mer på silver, två om du tror mer på guld :)

Silverförslag: Kookaburra, Lunar, Maple Leaf, Philharmoniker
Guldförslag: Panda, Maple Leaf, Lunar

Gällande myntsort beror det ju på om du vill ha rena bullionmynt eller seminumismatiska. Både och kan tolkas som den 'säkraste investeringen' beroende vem man frågar. Jag gillar seminumismatiska mynt (Kookaburra, Lunar) , medan andra vill köpa sitt silver så billigt som möjligt (Maple, Philharmoniker).

joweeg

Stort tack för allt hjälp.

Jag tror om värdet på det jag köper idag skulle rasa imorgon spelar inte så stort roll på långsikt. Det jag verkligen tror på är att när dollar'n kommer att rasa nästa år så kommer efterfrågan på silver och guld stiga. Eller??  :o

Låter det klokt att börja med en beställning av silver för 15-20,000:- .
En blandning av Kookaburra, Lunar,Maple, Philharmoniker?? Sen efter årsskiftet köpa guld för typ 20,000:-.

Fantom

Det kan vara dumt att satsa 30.000 kr på en gång (om man gissar fel och guld/silver går ner nästa dag). Fast jag gjorde fel när jag köpte 100 g guldtacka i januari månaden, då jag ville hoppa in i guldet så fort som möjligt (Jag var 99% säkert att guldet ska gå upp och ska kosta över 2000$ / oz. Men jag gissade helt fel tyvärr).
Men om du gissar rätt och köper 100 g guldtackan nu (ca. priset 29000kr) och guldet börjar stiga kraftigt resten av året då blir du vinnare helt enkelt :)
Jag rekommenderar att dela, köpa nu för 15.000 kr och nästa gång i december för 15.000 kr. Eller kanske köpa nu för 10000 kr, december 10000 kr och februari 2014 - 10000 kr :)
Om du väljer guld - köp Kina panda 2013 mynt (½, 1 oz)
Om du väljer silver - köp Kina panda mynt 2013 1oz
Alternativt Lunar 2 guld och silver mynt.
Vid köp av "semi-numismatiska" mynt du för skydd (jag kan säga att du får en typ av försäkring) på köpet (då dom faller inte lika kraftig med priser när guld och silver går ner).
Det var mina tankar och mina meningar (men jag är mindre än 1 år i guld/silver livet, så dom andra medlemmar som har mer erfarenhet ska säga säkert tvärtom) :)

granlundii

Låter nog bra tycker jag. Vill du vara noggrann gäller det ju att fundera lite mera kring silvermynten. Ev. kan du först bestämma hur mycket seminumismatiska du vill ha i förhållande till 'rena' bullion. Seminumismatiska har alltså ett visst samlarvärde medan bullion inte har det, men är billigare.

Gällande bullionmynten (Maples och Philharmoniker) så spelar det egentligen ingen större roll vilketdera du föredrar. Det går alltså bra att bara köpa det du tycker är finare...

Kookaburra känns tycker jag som ett väldigt säkert alternativ. 2014 års 1oz mynt hör till de billigaste seminumismatiska mynten.

Angående Lunar så kan man ha lite olika åsikter om vilken storlek som är den bästa. Jag har köpt 0,5oz och 2oz då dessa har betydligt lägre premie än 1oz mynten, som är rätt dyra. Å andra sidan har 1oz begränsad upplaga, och är lite mer eftertraktade.

Guld500

Jag tycker även att man kan mixa in lite sk. "junksilver". Diversifiera är väll ledordet här  :)
Tex. Svenska jubileums 5-kronan från 1935 som är 90% silver
eller 50-kronan från 1975-76 som är 92,5% silver.
Dessa finner man ofta på Tradera till några procent över spot.

SoulCrew

Du har inte riktigt varit tydlig med vad du är ute efter exakt. Är det en ren hedge mot valuta/samhällskollaps eller är det någon form av alternativt sparande. Är samlandet något du uppskattar eller ett onödigt ont?

Oavsett skulle jag råda någon som börjar handla nu att köpa silver så mycket han bara kan, årsskiftet är snart här och därmed höjer Tyskland momsen och det blir kanske svårare att köpa "billigt" silver. Om 30 000 är mycket pengar för dig, dvs, det lär dröja innan du har 10 000 till att handla för så skulle jag kanske säga en tredjedel guld nu ändå eftersom det trots allt tenderar att vara stabilare och jag skulle inte vilja vara helt utan någon längre tid.

Gillar du samlandet så börja med Kookaburra, Lunar och Panda, om inte, köp tuber med Maple eller Philharmonics. Ska du ha guld också så köp det som är billigt, brukar vara Maple, Känguru eller Krugerrand. Alternativt gamla mynt, 20 francs och Sovereigns tex.

joweeg

2014 kookaburra känns bra faktiskt.

Anledningen till att jag vill börja samla på lite silver och guld är att jag tror på en väldigt ostabil världsmarknad nästa år. Om dollarn kraschar tror jag att det komma att påverka andra länder stort. Istället för att bara ha mina sparingar på en dataskärm, skulle jag vilja ha nåt i handen. Spelar ingen roll om den är en bra mynt att samla, eller en ren hedge mot valuta. Så länge det känns nåt så där säker. Det är därför jag är så tacksam för allt hjälp jag får :)

kristensson

Citat från: joweeg skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 15:23:29
2014 kookaburra känns bra faktiskt.

Anledningen till att jag vill börja samla på lite silver och guld är att jag tror på en väldigt ostabil världsmarknad nästa år. Om dollarn kraschar tror jag att det komma att påverka andra länder stort. Istället för att bara ha mina sparingar på en dataskärm, skulle jag vilja ha nåt i handen. Spelar ingen roll om den är en bra mynt att samla, eller en ren hedge mot valuta. Så länge det känns nåt så där säker. Det är därför jag är så tacksam för allt hjälp jag får :)

Med anledning av vad du ovan säger så verkar det så här i början av samlandet vara mest OZ för pengarna som gäller.
2/3 i silver maples (philamornics) och 1/3 i guld maples, krugerrand tex.
Anledning till större vikt i silver är att Tyska momsen stiger vid årsskiftet.

joweeg

Mest oz för pengarna stämmer bra det :)
Om jag skulle lägga min första beställning någonsin, som jag tänkte göra ikväll, finns det nåt mer man ska göra förutom öppna ett konto på silber-werte, heubach-edelmetalle.de eller aurinum.de och klick köpa?? En riktig nybörjare är jag ??? ???

aurinum.de verka vara billigare oxo..

Kitco

Citat från: joweeg skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 16:20:37
Mest oz för pengarna stämmer bra det :)
Om jag skulle lägga min första beställning någonsin, som jag tänkte göra ikväll, finns det nåt mer man ska göra förutom öppna ett konto på silber-werte, heubach-edelmetalle.de eller aurinum.de och klick köpa?? En riktig nybörjare är jag ??? ???

aurinum.de verka vara billigare oxo..

Har du kollat upp ifall alla skickar till sverige det finns en kvot och när den är uppfylld kan man ej längre beställa silver från företagen.

Vet att silber-werte skickar fortfarande köpte själv därifrån för 2veckor sedan.

Kungsleden

Citat från: Guld500 skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 14:48:48
Jag tycker även att man kan mixa in lite sk. "junksilver". Diversifiera är väll ledordet här  :)

5-kronan från 1935 = junksilver  :-[

Har du några du vill bli av med så hör av dig.

Guld500

Citat från: Kungsleden skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 16:53:32
Citat från: Guld500 skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 14:48:48

5-kronan från 1935 = junksilver  :-[

Har du några du vill bli av med så hör av dig.

Nja, observera dubbelfnuttarna.  :) Det är mer ett uttryck som jänkarna använder för 40-92,5% silvermynt med ett monetärt värde snarare än numismatiskt.

Frederyck

Citat från: Fantom skrivet Söndag 27, Oktober 2013, 13:58:13

Men om du gissar rätt och köper 100 g guldtackan nu (ca. priset 29000kr) och guldet börjar stiga kraftigt resten av året då blir du vinnare helt enkelt :)

Inte helt sant. Man blir varken en vinnare eller en förlorare om guldpriset (eller vad man nu satsar på) ökat eller minskat förrän man faktiskt avyttrar sitt innehav. Det är först vid försäljningen som man ser hur det gått.

Det är därför man måste fundera ut /varför/ man sparar innan man börjar. Är det för att sälja av så fort som möjligt när det gått upp? Är det för att säkra din pension? Är det för att ge ditt nyfödda barn ett startkapital vid 18 års ålder? Är det för att säkra dina tillgångar vid en ekonomisk kollaps? Alla dessa varianter kan ge olika svar på hur du väljer att investera och hur mycket.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane