Bilder på guld.

Startat av MrLibertad, lördag 21, Maj 2011, 13:16:05

Föregående ämne - Nästa ämne

skrotpeter

Extra kul att det står \"Rönnskär\" på tackan!

Silverräven

Efter ett lyckosamt byte med herr Skrotpeter kan jag stolt visa upp min första Double Eagle! Jag har fått ett intresse för gamla amerikanska dollars, och detta gör sig fint i samlingen :)

Lite sliten i kanten på baksidan, men i övrigt i ganska bra skick. Detta exemplaret är som synes från 1902 och präglat i San Fransisco (vilket S:et ovanför D i \"Twenty Dollars\" anger). Denna designen kallas för \"Coronet Head\".

skrotpeter

din kamera gav myntet mer rättvisa än de sorgliga bilderna jag hade ; )

Silverräven

Citat från: skrotpeterdin kamera gav myntet mer rättvisa än de sorgliga bilderna jag hade ; )

Jag lade faktiskt myntet i scannern, gav bättre resultat än jag hade räknat med =) Lite missvisande färgton kanske, men detaljerna kom med.

Silverräven

En trevlig liten 2,5 grams guldtacka jag köpte på Tradera i veckan. Det roliga med den här är att den ursprungligen varit en gåva till personalen på Nya Sparbanken i Västerås, enligt uppgift från säljaren. Tackan har därför det klassiska sparbanksträdet på baksidan och är tillverkat som ett hängsmycke. Den är fixerad i en ram med ögla, och jag misstänker att även denna är i guld. Det finns en liten stämpel på öglan som jag inte kunnat tyda än, den är för liten. Förhoppningsvis är ramen och öglan i 18k, annars vågar jag nog inte bära den som smycke...

Men i bästa fall kanske jag fick runt ett gram guld extra som jag inte beräknade in i priset? :D

Hängsmycket/tackan kom även i en smyckesask med texten \"Det är vad man gör som räknas\". Detta är något bankerna borde ta till sig idag, när de faktiskt inte uppmanar folk att spara utan att låna i stället...

Baltikinkasso

Här har vi första myntet i tremyntsserien \"Icons of New Zealand\", 0.25 oz guld i Proof-kvalité. Riktigt välgjort mynt med superfinish.

Myntet levereras med en trevlig ask och numrerat informationshäfte.

Jag har redan fått korn på 2011 års utgåva och därefter är inte steget till en komplett samling långt...

Grimi

Silverräven

Riktigt läckert litet mynt!

hundringen

snyggt, gillade även myntet från 2010

Baltikinkasso

Citat från: hundringensnyggt, gillade även myntet från 2010

2011:an är säkrad, men var har du sett 2010?

mega_n

Fortfarande mitt favoritmynt...

/H

MrLibertad

Mitt med, dock så har jag inget ännu, förstår inte varför men så är det :-(

Det måste åtgärdas, helt klart, det är ett fantastiskt mynt.

Silverräven

Håller med om den saken! Dock har jag inget med Walking Liberty som på bilden ovan än... väldigt vackert motiv.

mega_n

\"Härligt härligt men farligt farligt\"...

Tyvärr har det funnits ganska många förfalskningar i omlopp
bl a på Tradera. Både Liberty Head och St:Gaudens.
Jag har själv råkat ut för 3-4 st under mitt samlande. Och ett par till misstänkta fall.

Jag har dock undvikit köpa dem eller fått köpen att gå tillbaka.

De jag har i samlingen är jag nu dock rätt säker på. Även verifierade av andra experter...

Nu ska man inte bara racka ned just på dessa. Det finns förfalskningar av många andra mynt också. Men jag vet mest om dessa för att jag samlar på dem...

\"Be careful out there\".

/H

SoulCrew

Jag tycker det är baksidan med örnen som sticker ut ordentligt. Framsidan med Walking Liberty är nästan identisk på den moderna guld Eaglen. Men jag säger som mr Libertad, jag vet inte varför jag inte har nåt för jag har velat ha ett länge.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane