Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS

Startat av Fantom, Söndag 25, Augusti 2013, 13:15:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Tack Sarek!

Har skickat frågan nu, vi får se vad dom svarar. I alla fall jag kanske skickar med ett sånt mynt för att testa ändå. (Intressant att veta vilken betyg får myntet om dom inte lyckas ta bort fingeravtryck då).

SoulCrew

Har du nån länk till den följesedel som ska fyllas i manuellt kan jag titta på det och se om jag kan hjälpa dig med de engelska formuleringarna. Alternativt om du scannar och skickar en läsbar bild.

Fantom

Tack SoulCrew, jag återkommer med den följesedel som ska fyllas på lite senare idag eller i veckan.
Trevlig att vi har goda och hjälpsamma människor här på forumet! :)

Fantom

Här kommer svaret från NCS angående fingeravtryck. Priset är samma 27$ per mynt (inkl. gradering).

"Hello Renat,

Usually, fingerprints are something that we can conserve.  Again, we need to see every coin in order to determine if conservation will benefit the coin. "

Jag ska göra bilder på myntet som har fingeravtryck innan jag skickar till NCS, kan även visa bilder här, så att vi kan jämföra resultatet på NCS jobb senare.

Jag har även ett till sällsynt panda mynt som har sjukt mycket fingeravtryck på sig, får fundera om jag ska skicka den med också, bara för att "rengöra" det kan vara värd 27$ oavsett vilken grad får myntet. Själva myntet jag köpte relativt billigt (1998 large date), då säljare visste inte att myntet är "sällsynt" + hade bra "köp nu" priset på Tradera ifjol. Ska göra bilder och visar här senare.

Jag väntar fortfarande på två panda mynt som förhoppningsvis kommer den vecka, så fort dom kommer då skickar jag ett paket till NCS.

Ska även prova skriva ut NCS följesedel och försöka fylla i den imorgon (om jag hinner), ska göra bilder även på den också och ska skicka PM till SoulCrew eller Sarek om det blir problem med engelska. 

Fantom

Ska börja nu med lite bilder och processen med NCS. Jag har en del frågor redan nu, tänkte först mejla direkt till SoulCrew och Sarek, men det kan vara bra att alla ser mina frågor här och då kan SoulCrew översätta till rätt engelska mina frågor som jag ska mejla till NCS. :)
Sarek vill inte hjälpa mig länge med engelska  :'( :-\ , så jag hoppas att ifall SoulCrew eller någon annan hjälper. (Då Google översätt passar inte så bra, dom förstår mig inte när jag använde den från början).

Framförallt man måste vara betald medlem hos NGC för att komma till NCS och kunna skicka mynt till dom för konservering och gradering.

Så, man ska logga in på NGCs webb sida, sen klickar på "Member home" (bilden 1).
Sen kommer den här sidan, som ni ser på (bilden 1_2), man klickar på "NCS Submisson Form".
Efter det kommer en PDF fil som har 6 sidor (som jag förstår man kan fylla i dom i datorn sen skriva ut, eller skriva ut och sen fylla i med penna). Den här sedel har redan min NGC (NCS)s account nummer och serienummer för själva formen.

Det är alltså 4 likadana kopior där står NCS Copy och 1 likadant där står Accounting Copy (bilden 5).

Första frågan som jag tänker mejla till NCS är vad man ska göra om man vill skicka mer än 10 mynt på en gång, då i den här följesedel finns plats endast för 10 mynt (ska jag alltså beställa och skriva ut en till följesedel)?

Jag visar det på bilden 2_1.

Andra frågan är ska jag fylla i alla 5 kopior med likadant text och ska skicka med fyra till dom och sparar en till mig?

*(Fattar inte varför ska man skicka 4 likadan kopior egentligen då när jag skickade mynt till NGC jag skickade en kopia och lämnade en kopia hos mig).

Fantom

Bilden 4 (NCS sida en av dom 5 likadana sidor)

Fantom

Citat från: Fantom skrivet tisdag 25, Mars 2014, 16:37:05

Första frågan som jag tänker mejla till NCS är vad man ska göra om man vill skicka mer än 10 mynt på en gång, då i den här följesedel finns plats endast för 10 mynt (ska jag alltså beställa och skriva ut en till följesedel)?

Jo, tänkte förbättra lite, då man kan skicka 1000 mynt på en gång med den här följesedel om mynt är likadana typ 1000 stycken Silver Pandor 2014, då skriver man bara antal 1000 st.

Men vad jag ska göra om jag vill skicka 20 stycken olika mynt (olika varianter och olika årtal) samtidigt?

Fantom

NCS instruktion, men hittade inte svaret om man vill skicka mer än 10 olika mynt på en gång.

http://www.ncscoin.com/submitting/hts_instructions.asp

Fantom

Här är svaret på första frågan (använde Google själv när jag skickade frågan).

"Hello Renat,

You are allowed to submit more than 10 coins to NCS.  All you have to do is print another submission form and cross off the red number at the top right corner.  Then write the submission number from the first form on the new form.  This will make it one large invoice.  However, you cannot mix coins that are modern and non-modern if you are looking to get the special pricing.  They would need to be on separate submission forms."

Känns lite bökig och för mycket papper för så lite mynt som jag tänkte skicka till NCS.

Det var betydligt lättare och enklare och ingen pappers arbete när jag skickade till NGC för gradering, då man kunde använda online submission form.

SoulCrew

Alltså, PDF:er kan du väl kopiera, det räcker att fylla i en on-line, kopiera den till övriga sidor och sedan printa ut. Vill du skicka fler än 10 sorters mynt så gör du samma sak men får manuellt ändra nummer på de andra så att alla har samma nummer.

Fantom

Citat från: SoulCrew skrivet tisdag 25, Mars 2014, 22:26:10
Alltså, PDF:er kan du väl kopiera, det räcker att fylla i en on-line, kopiera den till övriga sidor och sedan printa ut. Vill du skicka fler än 10 sorters mynt så gör du samma sak men får manuellt ändra nummer på de andra så att alla har samma nummer.

Men vad blir det för skillnad om jag fyller i första sidan (kopierar den till övriga sidor, sedan skriver ut). Sen fyller i samma sidan på nytt (kopierar igen och skriver ut).

Varför ska man skriva ut en helt nytt submission form och stryker bort (ändrar) numret manuellt där till det numer som finns på första sibmission form?  ???

Sarek

Citat från: Fantom skrivet tisdag 25, Mars 2014, 22:29:46
Men vad blir det för skillnad om jag fyller i första sidan (kopierar den till övriga sidor, sedan skriver ut). Sen fyller i samma sidan på nytt (kopierar igen och skriver ut).

Varför ska man skriva ut en helt nytt submission form och stryker bort (ändrar) numret manuellt där till det numer som finns på första sibmission form?  ???
Som jag förstår det skall du alltså behöva skicka in alla 4 följesedlarna för order på upp till 10 olika mynt.
Sedan skulle du skicka med fler mynt och då blir det annan text på nästa omgång följesedlar.

Fantom

Sarek, jag tror du förstår inte vad jag menade, men det spelar ingen roll, jag kan beställa och fylla i och skriva ut (sen ta bort numret och skriva manullet numret som var på första sedeln), som NCS skrev i sitt svar då :)

Nu har jag en till problem, enligt NCS man ska skicka till dom första 4 sidor och den 5 lämnar kvar hos mig. Men i nummerordning så står sidorna så här:
1 ncs copy
2 accounting copy
3 ncs copy
4 ncs copy
5 ncs copy

Ja trodde att sidan "2 accounting copy" ska vara kvar hos mig, men enligt NCS det blir sidan "5 ncs copy" istället.

Jag kanske skickar alla 5 sidor för säkerhetskull då. )

Sarek

Ja, skicka du alla 5 följesedlarna till NCS. Du kan lätt kopiera en egen till dig själv och spara.   :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane