Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

PrivE

Och medan Bitcoin dippar lite så tänkte jag ta upp något helt annat. :)

Vad anser ni om Swish betalning VS Bitcoin ? Det måste ju vara något konkurerande ? i och med att Swish överför pengar ASAP och enkelt samt att svenska folket redan förstår sig på SEK och ej är så bekanta med BTC så varför skulle den gemene svensken som egentligen sällan är i behov av en global valuta förutom på semester söka efter något (idag) så avancerat som BTC ?

Och ja då kommer argumenten som pengartryckning och centralbanker som styr värdet på e.x. SEK (oftast via inflation med BTC är deflation) samt anonymitet etc. Men För tillfället är SEK och FIAT valutor bra mycket stabilare än BTC.

Men jag bara stannade till lite och funderade.... Hur mycket bryr sig egentligen den vanliga mäniskan..? Allt vi vill är att ha en valuta som man kan bytas mot varor? och Swish verkar vara ett steg till att förminska fördelarna med cryptovalutorna då det nu går lika snabbt att överföra.

Bara lite intressanta tankar. Försöker ofta se så mycket negativt jag kan med mina investeringar för att få en så pessimistiskbild som möjligt och är den inte pessimistisk nog så investerar jag i det, vilket jag nu har i cryptovalutor. Det håller mig mer realistisk då jag råkar vara en drömmare och optimist i vanliga fall.

Hur tror ni funktioner för FIAT valutor som Swish + Cryptovalutornas existens kommer samverka och existera med varandra i samhället i framtiden? :)

Kommer möjligen svensken köra på SEK nationellt och faktiskt inte blir så sugen på att använda BTC på hemmaplan utan mer när han är ute och reser? och kommer det i framtiden bli mer företag som gillar bitcoin då e.x. export och import inte blir påverkat av landets valuta om företag i olika länder kör en gemensam global cryptovaluta (BTC) mellan varandra och olika länder?

Vilka roller tror ni e.x BTC kommer få? Fullt ut 100 % dominerande valuta nationellt som internationellt eller kommer BTC hitta egna styrkor inom olika områden som exemplet ovan?

Vad tror ni? :)

MarkusA

Imho så har btc långt kvar innan det blir en riktig utmanare. Steget från entusiaster till gemene man är rätt stort och det behövs stabilitet.

arfo

För/nackdelar med tjänsten swish som jag ser det. Har inte använt tjänsten så det finns risk att jag missuppfattat ngt.

Swishöverföring kan bara ske till privatpersoner med konto i en av de anslutna svenska bankerna
bitcoinöverföring kan ske  till privatperoner, butiker (både web och fysiska), välgörenhetsorganisationer etc i hela världen som har tillgång till internet

Oklart vad en swish överföring kommer att kosta.

swishöverföring sätts omedelbart in på mottagarens konto.
bitcoinöverföring är omedelbar, men coinsen kan inte användas av mottagaren förrän efter x confirmations.

swishöverföing kräver att du har SEK som vi "vet" kommer att urholkas i värde genom inflation.
bitcoinöverföring kräver att du har BTC som vi inte vet vilket värde den kommer att ha i framtiden.

swishöverföring använder en/två banker
bitcoinöverföring går direkt till mottagaren utan mellanhänder 

swishbetalning kräver att du har en smartphone eller surfplatta
bitcoinöverföring kräver att du har en smartphone, surfplatta eller dator.

swishöverföring är "ointelligent"
bitcoinöveföring är programmerbar (e.g. överföringen verkställs först när tredje part bekräftar att mottagaren uppfyllt villkoren i kontrakt)

Frederyck

Bara en liten reflektion om hur spritt BitCoin är. Jag samtalade igår med en grupp personer där alla är välutbildade akademiker och är hyfsat med i nyheterna. En av de fem hade aldrig hört talas om BitCoin. Tre av dem hade det men visste inte hur det fungerade på en extremt basal nivå (de trodde alla tre att BitCoin var ett företag som ger ut dem och som sedan löser in dem mot "riktiga" pengar, dvs att det i praktiken var en sorts elektroniska rikskuponger). Den femte hade koll, men hon hade aldrig ens funderat på att skaffa några. Alla fyra som kände till dem var övertygade om att det mest var brottssyndikat som nyttjar dem.

Alla fem hade full koll på vad Swish är och hur det fungerar.

Jag vet att det här inte på något sätt är statistikt säkerställt, eller att det ens utgör en fraktion av ett statistiskt underlag för att uttala sig, men det ger ändå en liten fingervisning om att "vanligt" folk inte har en aning om vad BitCoin är. Så förhoppningen att det skall kunna slå igenom i något brett lager är nog ganska ogrundad än så länge. Det kommer att krävas mycket för att det skall gå att handla för BitCoin på ditt lokala ICA.

arfo

Det är väl ungefär samma kunskapsnivå som folk hade om internet pre-Netscape Navigator.

1994: "Today": "What is the Internet, Anyway?"

mega_n

Jag har bitcoin och använder dem (sedan flera år tillbaka). Swich har jag hört talas om men kommer med största sannolikhet inte använda det...

Motbevisat?

/H

Frederyck

Citat från: mega_n skrivet Söndag 09, Februari 2014, 17:41:36
Jag har bitcoin och använder dem (sedan flera år tillbaka). Swich har jag hört talas om men kommer med största sannolikhet inte använda det...

Motbevisat?

/H

Uh? Nej?

BitCoin är en bra idé i teorin; men implementeringen är bedrövligt krånglig, marknadsföringen är icke existerande (och mestadels negativ från media) och konceptet kommer aldrig att få stöd från staten. Alltså - det kommer aldrig att bli mer än en .alt-företeelse. (om inte något av de tre ovanstående poängerna ändras radikalt)

Jämförelsen med internet ovan haltar betänkligt dessutom eftersom den stora anledningen till att internet spreds på det sätt det gjorde och fick det snabba genomslaget i Sverige var att det fördes massiva reklamkampanjer för internetanslutningar samtidigt som gemene man fick tillgång till hemdatorer via löneavdrag på bruttolönen i mitten/slutet av 90-talet. Den sk. "LO-datorn" tex medförde att vi på ett bräde fick 100 000-tals datorer in i svenska hushåll. Nån sån extrem statlig draghjälp för att få in BitCoin kommer /aldrig/ att ske.

lordsinner

Klart att de är inte intresserade av något system som de själva kan knappt kontrolera eller förstå hur den fungerar.

Swish - är grymt praktiskt, då man slipper bjuda banker på en dags ränta och pengarna förs över på en gång. Blir extremt glad när folk från Tradera använder den funktionen.

mega_n

Frederyck: De största fördelarna med Bitcoin märks inte för oss i Västvärlden som redan har system som utbyggd bankverksamhet och "Swich" mm.

Det är de andra 6 miljarderna människor som drar de största fördelarna med Bitcoin. Kunna slippa 5-30% avgifter för att skicka hem medel till sina fattiga hemländer(Western Union etc). Kunna fixa mikrolån på en global marknad. Globalt betalningssystem för handel(tjänster och produkter) utan att behöva en bank(som inte finns tillgängligt för många). Detta kommer på sikt att jämna ut ojämlikheterna på världsmarknaden. Och det kommer inte vara vi i Väst som drar det långa strået.

Och Bitcoin som en valuta är bara första steget mot en separat ekonomi där så mycket mer kan göras ovanpå Blockchain. "Just wait and see."

Så jag bryr mig inte om ifall Svensken använder Bitcoin. Det kommer inte göra någon skillnad för Bitcoins framtid och värdeutveckling.

/H

mowi_af

Citat från: mega_n skrivet Måndag 10, Februari 2014, 10:24:14
.. och Bitcoin som en valuta är bara första steget mot en separat ekonomi där så mycket mer kan göras ovanpå Blockchain. "Just wait and see...

Hur bra ar BTC som valuta egentligen?

For mig sa ar det BTCs och alt-coins.. enorma volatilitet.. som fortfarande ar det mest negativa. Apropa 5-30% verkar det vara en vanlig volatilitet over en dag eller en vecka. Mellan handelsplatser skiljer det ibland ytterligare 5-15% per btc, ex.vis bitstamp, btc-e, mtgox, btcchina. Map bankers avgifter pa 5% sa verkar det vara liknande avgifter pa en handelsplats.. om nu inte du har riktigt otur och handelsplatsen forsvinner med all din fiat eller dina btc. Har jag fel har?
En annan risk jag kan se ar att kryptovalutor forbjuds for vit handel och bara kommer forkomma pa svarta marknaden. Allt ovan borde vara lika negativt for oss i vast som for miljarder medborgare i ovriga varlden.

Innan detta andrar sig kanns btc + alt-coins ganska ointressant som ett alternativ till valuta.. valdigt lite avgiftsfritt eller riskfritt och bara nagot kul att spekulera i.

Frederyck

Citat från: mega_n skrivet Måndag 10, Februari 2014, 10:24:14

Och Bitcoin som en valuta är bara första steget mot en separat ekonomi där så mycket mer kan göras ovanpå Blockchain. "Just wait and see."

Jag önskar att du har rätt, men jag tror inte att det kommer att bli så. Alla stater, västvärld eller ej, har för mycket att förlora på att inte kunna kontrollera medborgarnas tillgångar för att de skall tillåta att ett sådant här paradigmskifte sker.

MarkusA

Btc kämpar fortfarande med ett stort problem. Valutans enda värde ligger i förtroendet hos användarna. Utan backning så kan den förlora sitt värde över en natt.  Och vad finns det för garantier att valutan inte manipuleras? Dessutom ger en digital valuta 100% spårbarhet vilket storebror uppskattar. Julafton för NSA om vi slutar använda fysisk valuta... Intressant experiment men btc har långt kvar innan det blir ett riktigt alternativ.

kristensson

Citat från: lordsinner skrivet Måndag 10, Februari 2014, 09:49:23
Klart att de är inte intresserade av något system som de själva kan knappt kontrolera eller förstå hur den fungerar.

Swish - är grymt praktiskt, då man slipper bjuda banker på en dags ränta och pengarna förs över på en gång. Blir extremt glad när folk från Tradera använder den funktionen.

Sedan en tid tillbaka så är det ett EU-direktiv som styr hur lång tid en överföring får ta.
Överföring mellan konton i samma bank sker så snart du tryckt return, alltså godkännt överföringen.
Överföring mellan konton i olika banker sker samma dag om överföringen är godkännd före kl. 13, annars sker den nästa dag.
Det är Riksbanken som är flaskhalsen då alla överföringar mellan banker sker via resp. banks konto i Riksbanken.
Swish överföring går också via Riksbanken men pga det lilla antalet överföringar och relativt små belopp så har dom en "gräddfil" än så länge.
Som lite lök på laxen så kommer antagligen Swish att avgiftsbeläggas framledes när den blivit tillräckligt populär (min reflexion), då banken inte är någon ideel organisation för allmänhetens välbefinnande utan snarare vinsthungrande bestar.

arfo

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 10, Februari 2014, 09:00:49

Jämförelsen med internet ovan haltar betänkligt

Jag jämförde inte bitcoin med internet. Jag jämförde kunskapen om internet 1994 med kunskapen om bitcoin 2014.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane