Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Gripen

Nu har jag börjat intressera mig för Bitcoin och även införskaffat en del. Den är intressant som ren spekulation i portföljen. Till synes mycket volatil valuta, men som därför också har explosiv potential. Kan också så klart rasa ihop som ett korthus, även om jag inte tror det själv. På sikt tror jag volatiliteten kommer minska och valutan hitta sitt rätta pris.

Jag gillar bitcoin eftersom det är decentraliserat, anonymt och snabbt. Men det är som sagt en spekulativ del av min portfölj. Guld och silver är det säkra sparandet, som kanske kan ge en hög utdelning om man har tur. Bitcoin erbjuder dock den där riktiga raketmöjligheten som kan ge livsförändrande summor om man investerat tillräckligt. Det tror jag faktiskt inte att ädelmetaller någonsin kommer göra. Varken guld eller silverpriset kommer öka 100 x på överskådlig tid. Bitcoin lär inte göra det heller, men den kan absolut komma att göra det.

sputnik

Citat från: Gripen skrivet Söndag 24, April 2016, 16:14:45
Nu har jag börjat intressera mig för Bitcoin och även införskaffat en del. Den är intressant som ren spekulation i portföljen. Till synes mycket volatil valuta, men som därför också har explosiv potential. Kan också så klart rasa ihop som ett korthus, även om jag inte tror det själv. På sikt tror jag volatiliteten kommer minska och valutan hitta sitt rätta pris.

Jag gillar bitcoin eftersom det är decentraliserat, anonymt och snabbt. Men det är som sagt en spekulativ del av min portfölj. Guld och silver är det säkra sparandet, som kanske kan ge en hög utdelning om man har tur. Bitcoin erbjuder dock den där riktiga raketmöjligheten som kan ge livsförändrande summor om man investerat tillräckligt. Det tror jag faktiskt inte att ädelmetaller någonsin kommer göra. Varken guld eller silverpriset kommer öka 100 x på överskådlig tid. Bitcoin lär inte göra det heller, men den kan absolut komma att göra det.

Hej vart köper du Bitcoin och är det enkelt att öppna konto och köpa, samt har dom förbetalt kreditkort kopplat till dina Bitcoin, om så är det Mastercard eller Visa,,,

MVH

Gripen

Jag har köpt på Bitcoin.se och Bitstamp. Bitcoin.se hade grotesk spread. På Bitstamp får man göra en utlandsbetalning genom sin bank. Fick mina BTC till mindre än 1% över spot på Bitstamp.

toblov

Citat från: Gripen skrivet Söndag 24, April 2016, 16:14:45

Tror inte du skall hoppas för mycket på att göra 100x på bitcoin heller. Mitt hetaste tips isf är junior miners. Många miners har redan gjort 500% under året.

arfo

Citat från: Gripen skrivet Söndag 24, April 2016, 20:01:27
Jag har köpt på Bitcoin.se och Bitstamp. Bitcoin.se hade grotesk spread. På Bitstamp får man göra en utlandsbetalning genom sin bank. Fick mina BTC till mindre än 1% över spot på Bitstamp.

Hur kommer du fram till vad spot-priset på en bitcoin är?

arfo

Citat från: alphadude skrivet Måndag 25, April 2016, 22:05:58
Citat från: arfo skrivet Måndag 25, April 2016, 14:10:55
Hur kommer du fram till vad spot-priset på en bitcoin är?

Här: http://www.bitcoinity.org/
Eller här: http://www.bitcoinity.org/markets

Vad är det som gör att just denna skall användas?

Skiljer sig t.ex. i skrivande stund 1,16 USD från Coindesk BPI

mega_n

Bitcoin har inget spot-pris. Det finns många exchanges(växlare) och varje sådant ställe har ett köp och ett
säljpris på bitcoin beroende på sina kunders tillgång och efterfrågan.
Det finns försök att vikta samman priser från många aktörer till ett index men inget som är officiellt för alla köpare/säljare.
Dock så kommer skillnaderna att minska mellan olika ställen pga arbitrage och ju enklare det är att köpa och sälja på olika exchanges desto mindre kommer skillnaderna att bli...

/H

kristensson

Kitco har en sida med ett antal Bitcoin leverantörer där man kan se deras spreadar

http://www.kitco.com/finance/bitcoin/

alphadude

Citat från: arfo skrivet tisdag 26, April 2016, 12:50:44
Vad är det som gör att just denna skall användas?

Skiljer sig t.ex. i skrivande stund 1,16 USD från Coindesk BPI

mega_n har väl egentligen redan svarat på detta.
Jag kollar personligen bitcoinity just för att det är en samlad översikt över olika exchanges. Den kurs jag brukar gå på är Bitstamps.

Unmanipulatable

Kul att se fler och marknader som accepterar Bitcoin. Vår vän Torgny Persson är inte sen att acceptera den decentraliserade valutan  :P

https://www.bullionstar.com/help/bitcoin

Fiat de Lux

Citat från: Unmanipulatable skrivet fredag 29, April 2016, 20:33:36
Kul att se fler och marknader som accepterar Bitcoin. Vår vän Torgny Persson är inte sen att acceptera den decentraliserade valutan  :P

Öhh, ja. det var ju konstigt att vår "vän" accepterar bitcoin som en valuta, när allt han tjatar om är "If you dont hold it, you dont own it "

Sedan när kallar alla Bitcoin som "valuta"  ?  Det är ett hårresande påstående .

Det enda Torgny säger är att han ställer upp som försökskanin för en "valuta" som inte finns ,är underkastat risken för devalveringar övernatt p.g.a. statliga och spekulativa interverventioner, underkasta sig för risken att härbärgerar blockchains som måste förvara på rätt sätt. Och är förenat med avgifter.

Det enda du kan göra med Bitcoin är att köpa en latte på några caféer ...

...eller så spekulerar du i en helt vanlig portfölj som "bara måste inneha några Bitcoins" Som de flesta gör...

mega_n

Citat från: Unmanipulatable skrivet fredag 29, April 2016, 20:33:36

Bra. Fler börjar använda Bitcoin även till seriösare saker...

Jag har själv köpt guld med bitcoin. Bekvämt och enkelt...
Sedan finns det ju andra fördelar. Att anonymt kunna köpa VPN-tjänster tex. Gjorde jag senast idag...

/H

Gripen

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane