Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?

Startat av Silverräven, Måndag 07, Januari 2013, 22:23:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Truthster

Citat från: Sarek skrivet torsdag 09, December 2021, 15:48:27
Citat Thruster: Företagen har fått nej från planekonomien, inte från marknaden. Det är ett inhemsk politisk beslut.

De har fått NEJ från marknaden:

Flera svenska företag har planerat jätteinvesteringar i Västsverige. "Det här är större än Skåne, Uppsala och Stockholm tillsammans", säger vd:n på Västsvenska Handelskammaren.

Men nu varnar experter för att elbristen kan bromsa detta. Vi ser en risk för att företag inte kommer att vilja etablera sig eller expandera i Västsverige på grund av elproblematiken, vilket innebär att investeringarna kommer att göras utomlands.

Northvolt och Volvo Car ville ha en gemensam batterifabrik och verksamhet i södra Sverige, nära kunder, produktionskapacitet och kompetens. Man gjorde en förfrågan till Laholms kommun, inte så långt ifrån Ringhals. Men Lahokm fick säga nej till 2 000 nya jobb på grund av numera osäker elförsörjning.

Ja, där skulle fabriken ha passat bra med närhet till arbetskraft och minimalt behov av överföringskapacitet, med närheten till Ringhals. Detta är nu förbi...

Förmodligen denna källa: Laholm tvingades tacka nej till Northvolt och Volvo Car på grund av elbrist - missade 2000 jobb (cornucopia.cornubot.se)

Marknaden är inte fri att projektera och planera infrastrukturprojekt i Sverige. Detta kan endast göras av regeringen och de behöriga myndigheterna. Marknaden kan bara utnyttja den befintliga infrastrukturen.

Svenska kraftnät och Vattenfall är två statligt ägda företag, men de utgör inte marknaden. Marknaden är Nord Pool. Euronext är majoritetsägare av Nord Pool - källa: länk.

Sarek

Jaha, då börjar vi snart ha fått allting klart för oss i denna diskussion om svensk elförsörjning, och brist på det, och vi närmar oss ett slutdokument i ärendet. Jag gör ett utkast här så får vi se om jag får några underskrifter ;- )

Som någon skrev så har företagen fått nej för etableringar i önskade kommuner på grund av planekonomerna hos Mp och deras (S)tödparti. Dessa har helt sonika stängt strategiskt placerade kärnkraftverk utan att först ha säkerställt infrastruktur i form av nya elledningar som skulle använts för el från annat håll i stället, särskilt då ifrån Norrland.

Men med nyetableringen av ny, grön industri i Norrbotten så kommer elen, inom några år att stanna där och samtidigt kommer elbehoven i hela Sverige att öka.

Mark

Summa sumarum: Det gör ont i hela ens varelse att se på när the big thinkers (politiker) tänker och agerar. Kapitalförstöring råder det då inte brist på.

AndrewJackson72

Att kalla kommunism för planekonomi är att glorifiera det, sluta försköna det skit politiker gör. Har vi haft någon sägan om detta? Har vi haft en sägan i politikers agerande? Nej, och det betyder att Sverige inte är demokratiskt. Jag kan tänka mig att majoriteten av Laholm skulle uppskatta det som fan att nya jobb etableras i sin stad, det finns inte något dåligt som kommer därav, men man ska inte ha höga förhoppningar för Volvo då det nu ägs av kineserna, så även där stödjer man kommunism.

Mark

Citat från: AndrewJackson72 skrivet fredag 10, December 2021, 07:13:10
Att kalla kommunism för planekonomi är att glorifiera det, sluta försköna det skit politiker gör. Har vi haft någon sägan om detta? Har vi haft en sägan i politikers agerande? Nej, och det betyder att Sverige inte är demokratiskt. Jag kan tänka mig att majoriteten av Laholm skulle uppskatta det som fan att nya jobb etableras i sin stad, det finns inte något dåligt som kommer därav, men man ska inte ha höga förhoppningar för Volvo då det nu ägs av kineserna, så även där stödjer man kommunism.

Hur menar du nu -att Volvo inte kommer att etableras i Laholm? (Jag kan för lite om Laholm) Om Volvo inte etableras där blir det inga jobba och då stöder man inte kineserna? Om Volvo etableras där så skapas jobb och då stöder man kineserna? Eller tvärtom: om Volvo inte etableras där så lägger man krokben för kineserna? Var det bättre att stödja Volvo innan det köptes av kineserna? Alltså när det ägdes av Ford.

(Passus: Om man tittar på Kinas och USA:s ekonomier så är det "komiskt" hur USA ser allt mindre kapitalistiskt ut medan Kina ser mer kapitalistiskt ut. Som nu med Evergrande -hade det varit i USA har FED bailat ut bolaget. I Kina låter man det braka omkull.)

AndrewJackson72

Citat från: Mark skrivet fredag 10, December 2021, 12:43:34

Hur menar du nu -att Volvo inte kommer att etableras i Laholm? (Jag kan för lite om Laholm) Om Volvo inte etableras där blir det inga jobba och då stöder man inte kineserna? Om Volvo etableras där så skapas jobb och då stöder man kineserna? Eller tvärtom: om Volvo inte etableras där så lägger man krokben för kineserna? Var det bättre att stödja Volvo innan det köptes av kineserna? Alltså när det ägdes av Ford.

(Passus: Om man tittar på Kinas och USA:s ekonomier så är det "komiskt" hur USA ser allt mindre kapitalistiskt ut medan Kina ser mer kapitalistiskt ut. Som nu med Evergrande -hade det varit i USA har FED bailat ut bolaget. I Kina låter man det braka omkull.)

Jag ser det som en positiv sak om Volvo skulle etableras i Laholm då det kommer främja ekonomin. Du har även rätt med USA att det ser mindre kapitalistiskt ut dag för dag, att FED skulle ballat ur bolaget är mer  keynesianism och det ser jag som en motsats till ren kapitalism. Jag är inte så insatt på Evergrande händelsen men jag vet att Hillary Clinton har nära kopplingar dit. Kineserna och HC har bra relationer till varandra så om Kina skulle pilla där utan hennes tillåtelse skulle det inte bli så bra, som sagt vet jag inte så mycket om händelsen där.

Truthster

Jag kan tänka mig att majoriteten av Laholm skulle uppskatta det som fan att nya jobb etableras i sin stad, det finns inte något dåligt som kommer därav, men man ska inte ha höga förhoppningar för Volvo då det nu ägs av kineserna, så även där stödjer man kommunism.

Kanske är det därför Volvo inte har fått tillstånd att etablera en ny fabrik?

Truthster

Citat från: Mark skrivet fredag 10, December 2021, 12:43:34

Du har rätt när du använder orden "ser ut", eftersom ingen riktigt vet vad som händer i Kina. Allt där är noggrant orkestrerat.

laban77

Håller med om att det är kapitalförstöring att lägga ner fullt fungerande och nyrenoverande reaktorer. Vad säger man? Dålig timing. Samtidigt får man komma ihåg att ingen är bredd att försäkra ett kärnkraftverk eftersom konsekvenserna och kostnaderna vid en olycka är så ofantligt stora. Det är som när en bank håller på att gå omkull - vi skattebetalare får ta hela smällen... fast en olycka vid ett kärnkraftverk kan förstås få mycket värre och dyrare konsekvenser. För mig är det ganska tydligt varför man vill lägga ner kärnkraften - i alla fall på sikt.

Man glömmer lätt att det var en samstämmig skara politiker som kom överens om att fasa ut kärnkraften, alltså inte bara Mp och S som får all skit i debatten. Sen är det förstås Mp och S som har verkställt det man kom överens om. Gör det Sverige odemokratiskt?

Mark

För min del är det mest besvärande att se kapitalförstöringen -oavsett vilken bokstav som satt vid spakarna när besluten togs. Och att man vill lägga ner sånt som fungerat stabilt i tiotals år för att byta ut det mot något där man uppenbart ännu inte har nått tillräcklig teknologisk utveckling för att det ska fungera i stor skala.

Att Sverige skulle vara odemokratiskt håller jag inte med om. Vi har val och kan välja parti och representant. Vi kan också bilda egna partier och ställa upp i val.

Sarek

Sveriges riksdagsledamöter gör ett viktigt jobb för Sverige och det svenska folket och...

Riksdagens arvodesnämnd har med anledning av det beslutat om löneförhöjning för dem alla från och med januari 2022.
Höjningen innebär att de kommer få en lön på 71 500 kronor i månaden för deras gedigna arbete...

Tänk t.ex. på hitlockandet av IT-jättarna och deras elslukande serverhallar, där de får en elskattereduktion med 97%...

AndrewJackson72

Citat från: laban77 skrivet Måndag 13, December 2021, 09:37:24
Håller med om att det är kapitalförstöring att lägga ner fullt fungerande och nyrenoverande reaktorer. Vad säger man? Dålig timing. Samtidigt får man komma ihåg att ingen är bredd att försäkra ett kärnkraftverk eftersom konsekvenserna och kostnaderna vid en olycka är så ofantligt stora. Det är som när en bank håller på att gå omkull - vi skattebetalare får ta hela smällen... fast en olycka vid ett kärnkraftverk kan förstås få mycket värre och dyrare konsekvenser. För mig är det ganska tydligt varför man vill lägga ner kärnkraften - i alla fall på sikt.

Man glömmer lätt att det var en samstämmig skara politiker som kom överens om att fasa ut kärnkraften, alltså inte bara Mp och S som får all skit i debatten. Sen är det förstås Mp och S som har verkställt det man kom överens om. Gör det Sverige odemokratiskt?

När jag sa att Sverige är odemokratiskt så syftade jag på att politiker gör val som folket inte har någon sägan inom. Tror du inte Laholm skulle vilja att Volvo skulle etableras där? Jo det skulle dem önska sig, men politikerna sa nej, när folket sa ja. Det är exakt definition av odemokratiskt,

laban77

Visst kan man tycka det. Samtidigt vore det ju odemokratiskt om Laholm fick bestämma kärnkraftens vara eller icke vara. Frågan är liksom större än antalet arbetstillfällen. Men visst är det dåligt att man inte har kunnat lösa el-överföringen i Sverige under så lång tid. Hade man löst den frågan kontinuerligt under det senaste decenniet så hade vi sluppit välja bort jobb idag.

Truthster

Citat från: AndrewJackson72 skrivet Måndag 13, December 2021, 12:52:07
När jag sa att Sverige är odemokratiskt så syftade jag på att politiker gör val som folket inte har någon sägan inom. Tror du inte Laholm skulle vilja att Volvo skulle etableras där? Jo det skulle dem önska sig, men politikerna sa nej, när folket sa ja. Det är exakt definition av odemokratiskt,

Representativ demokrati är när folket väljer representanter för att sköta folkets verksamhet. Det är precis vad som har hänt. Om folket vill ha en annan typ av demokrati eller olika politiska lösningar kan de agitera, främja och rösta för detta. Det är demokrati i ett nötskal.

AndrewJackson72

Citat från: laban77 skrivet Måndag 13, December 2021, 13:04:53
Visst kan man tycka det. Samtidigt vore det ju odemokratiskt om Laholm fick bestämma kärnkraftens vara eller icke vara. Frågan är liksom större än antalet arbetstillfällen. Men visst är det dåligt att man inte har kunnat lösa el-överföringen i Sverige under så lång tid. Hade man löst den frågan kontinuerligt under det senaste decenniet så hade vi sluppit välja bort jobb idag.

Du säger att det skulle vara odemokratiskt om Laholm fick bestämma kärnkraftens vara eller icke vara men å ena sidan är det demokratiskt att 200 personer gör det? "Av Regeringskansliets omkring 4 600 anställda är cirka 200 personer politiskt tillsatta."- https://www.regeringen.se/regeringskansliet/organisation/

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane