Handlar ni med kort eller kontant?

Startat av walkingliberty, fredag 12, Oktober 2012, 17:25:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Ebenezer

Citat från: GH skrivet lördag 13, Oktober 2012, 13:58:26
50/50.

Hur länge tror ni det dröjer innan majoriteten av alla affärer endast accepterar kortbetalning? För det är väl åt det hållet vi går

Stora affärer? Kanske 15-20år? Småaffärer betydligt längre.

Mange

Ser alltid till att ha några hundralappar i plånboken och då det ofta tenderar bli småköp snarare än större dito så blir det mestadels kontant.
Bensin och större köp görs dock mestadels med kort.

skrotpeter

kontanter/kort

antal affärer 1/9
summa affärer 1/999

maggan

I princip bara med kort. Gillar 1% återbäring. Småbelopp undet 50 lappen betalas i regel kontant. Hantverkare betalas alltid kontant.

mega_n

Jag vill åtminstone ha möjligheten att välja själv. Många hinder läggs i vägen om man vill använda kontanter.
Det gillar inte jag. Dessutom är det BS argument att man vill skydda användarna mot sig  själva. (Rånrisk etc.)
Men som vanligt är det bara för att få mer kontroll över vad invånarna har för sig och att spara pengar som man vill gå ifrån kontanter...

/H

Morgan

kör det mesta kontant.. jag anser att "cash in king"
man kan inte bli kontrollerad av "pappa staten" och kontanter funkar alltid, har aldrig varit inne i en enda affär som inte tar kontanter!
På nätet eller vid köp av bil eller liknande utgifter hos företag använder dock tom jag kort.
Jag är själv företagare och han störa mig lite på när folk ska betala 0-100:- med kort med tanke på bankens jäkla kortavgifter.
Vill dem avskaffa kontanter så får dem allt se till att skaffa fram bättre avtal för dem som står på andra sidan disken och ska ta emot pengarna och betala "straffavgift" till banken för att de elektroniska pengarna skall byta konto.

Visst kan det blir dyrt med kontanter också om man lämnat iväg x antal dagskassor till Panaxia eller liknande bolag men det tar vi i en annan tråd!

Mange

Citat från: mega_n skrivet Måndag 15, Oktober 2012, 18:17:24
Jag vill åtminstone ha möjligheten att välja själv. Många hinder läggs i vägen om man vill använda kontanter.
Det gillar inte jag. Dessutom är det BS argument att man vill skydda användarna mot sig  själva. (Rånrisk etc.)
Men som vanligt är det bara för att få mer kontroll över vad invånarna har för sig och att spara pengar som man vill gå ifrån kontanter...

/H

Håller med om att rånrisken är en BS ursäkt för bankens del, däremot ökas densamma för kunden när denna försöker sätta in t. ex. 50k SEK efter en bilaffär.
Går denne till kassan och lägger upp pengarna på disken (varefter man nekas insättning och får lämna banken med pengarna på sin person) kan andra observera detta och råna personen utanför, insättningsmaskinerna å sin sida kan säga ifrån redan vid 10k SEK och resterande 40k får man återigen stoppa på sig.

Sen förväntas man betala för ett kort så att man ska få tillgång till sina pengar som banken till råga på allt ska låna ut utan att betala ett öre i ränta, något är allt bra snett i bankvärlden...

Ebenezer

Dock är man ju ganska dum om man betalar för en bankkort. Jag till och med fick 100 spänn för att ta emot ett kort från min förra bank. Ta pengarna och stäng kontot om man nu vill det. Är man dum nog att ha Nordea, SHB, SEB eller Swedbank så får man skylla sig själv.

hundringen

I 99% av fallen använder även jag kort, cash använder jag bara på rastaurang är betydligt enklare att lägga dricks då

christian

kort i vardagen, kontant om jag gör något utöver det vardagliga (köper prylar). vill egentligen skippa kort helt både pga allt som reggas och att bankerna tjänar så bra med pengar på kortköp och fortfarande har mage att försöka ta betalt för själva kortet, men det är svårt när det är så bekvämt :p.

Baltikinkasso

I stort sett bara kort, men har några hundra i plånböken som backup + lite kontanter hemma. Gnucashar duktigt och det skulle bli ett helvete om vi gick över till kontanter.

mfm

Citat från: Ebenezer skrivet lördag 13, Oktober 2012, 08:54:31Man får tänka på att turister och liknande som kommer hit från kontantkulturer måste ha möjlighet att handla här också.

Det är hundratusentals svenskar som inte får något bankkort eller kreditkort eftersom de inte anses kreditvärdiga.

Det brukar räcka med att man är arbetslös för att det ska vara stopp hos de flesta svenska bankerna. Detta även för ett vanligt bankkort utan kredit.

moonlight81

Citat från: mfm skrivet torsdag 01, November 2012, 15:47:37
Citat från: Ebenezer skrivet lördag 13, Oktober 2012, 08:54:31Man får tänka på att turister och liknande som kommer hit från kontantkulturer måste ha möjlighet att handla här också.

Det är hundratusentals svenskar som inte får något bankkort eller kreditkort eftersom de inte anses kreditvärdiga.

Det brukar räcka med att man är arbetslös för att det ska vara stopp hos de flesta svenska bankerna. Detta även för ett vanligt bankkort utan kredit.
Märkligt att bankerna då nekar dom arbetslösa eftersom dom vill väl att alla svenskar ska handla med deras dyra kort  ;)

kristensson

Citat från: MrPonzi skrivet fredag 12, Oktober 2012, 18:16:48
Bitcoins är den ultimata lösningen på detta problem eftersom inga banker behövs? Även om vi några få insatta vägrar sluta använda kontanter direkt vid betalningar så kommer den stora massan använda det som är smidigast = betala med kort och det är bankernas stora dröm. För att vinna över bankerna krävs något som är smidigare och mer trovärdigt, något som den stora massan kan tänka sig att använda. Fysiskt guld och silver kommer aldrig ersätta kontanter, goldmoneys lösning har vad jag vet blivit blockerad av diverse stater.

Bitcoins kan inte kontrolleras av stater
De behöver ingen onödig mellanhand (banker)
Kan ej beskattas av stater
Bitcoins kan ej skapas ur tomma intet av banker
Smidigt att betala med och mycket snabbare än Riksbankens urgamla & långsamma clearingsystem

Nu startas den första valuta börsen för Virtuella valutor, typ Bitcoin

http://www.bbc.co.uk/news/technology-20641465

Skägget

Jag handlar i stor utsträckning med kontanter, det är främst för integriteten men också för att jag gillar det enkla med det. Hamnar jag i situationer då det krävs att jag betalar med kort så använder jag alltid AMEX där jag samlar SAS-poäng för att billigt kunna uppgradera ekonomibiljetter till businessclass. Dessutom är det en smula tillfredställande att AMEX tar 3-5% i avgift utav butiken, så alternativet att ta kontanter ser helt plötsligt attraktivare ut.
Makabert är det iaf när man ser alla dessa får som betalar 95% av sina köp med ett bankkort som varken ger dom bonus eller poäng utan kostar dom 10-20 kr i månaden...  >:(

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane