Eget silvermynt/medalj

Startat av 2818181, onsdag 12, September 2012, 03:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

SWEA

Då vi fick några förfrågningar idag på askar så beslöt vi att hålla på beställning ett par dagar. Om ni bokar senast tisdag 4/6 och betalar omgående så kommer ni med ändå.
Vi hoppas även att kunna visa lite bilder på gipsmodellerna av Swea under veckan, så håll koll på tråden om ni är nyfikna på resultatet :)

SWEA

Det verkar som om engelsmännen faktiskt vet vad de håller på med ;)
Det finns inte mycket att invända på här enligt min mening (utöver att det är utfört i oädelt material).
Håll till godo.

Guldkatten

Det ser mycket bra och lovande ut, snyggt! :) :) :)

Socialgrupp III

Den som väntar på nåt gott.................................................

hundringen

skulle gärna se gipsbilden från andra sidan med om möjligheten finns

2818181

Japp, det står även överst på min egen önskelista just nu, men det finns för närvarande inte mycket att se. Faktum är att de just nu håller på och skulpterar på Sweasidan, och beräknas vara klara på måndag. Så vi får ge oss lite till tåls.
Lite kuriosa kring den färdiga sidan är att Engelsmännen började skulptera på Skeppsmotivet den 29.e maj 2013. Detta var på dagen exakt 200 år sedan det Svenska Ostindiska Kompaniet upplöstes, och det blev fri handel mellan Kina och Sverige (29.e maj 1813).

Edit.
För den som inte riktigt har koll på hantverket och de olika momenten som krävs för att få våra Sweor blanka och fina, kan titta här: http://www.pobjoy.com/ukworld/page.php?jssCart=a0ff5cb8eddfea37679117f673d73332&xPage=custom_minting.html
Det kommer alltså att bli Proof-kvalitet på vårt mynt, vilket bl.a. innebär att varje Swea slås fyra ggr. i pressen (vilket även kan ses i filmen).

SWEA

För att ge Swea en representabel framtoning så behöver hon givetvis en logga. Tanken är att försöka förmedla det klassiska ursprunget med en mer modern men tidlös formgivning. Det kommer kanske att bli ytterligare några små justeringar, men i stora drag så är utseendet spikat.
Loggan kommer bl.a. att finnas på äkthetsintyget.

erland82

Grymt! Detta kommer bli, och är, riktigt spännande. Mycket glad över att jag beställt några av dessa medaljer :)

SoulCrew

Wtf?? Surrey? Varför förknippar jag Pobjoy med Isle of man?  Eller är det bara jag som är odrägligt full?

2818181

Ha ha! Har du kollat på filmen? Nog blev du sugen på kaninmyntet från -93 (eller när det nu var)? Nu tror jag iofs. att de faktiskt gör alla mynt till Isle of Man, så du kan nog ta en öl till utan risk.Jag tyckte mig även se en Surinam-dollar blänka till i  bakgrunden. Kan det vara Torgnys LS mynt tro? Det pratades väl om att de ev. präglades i Europa?

kristensson

Kul att se hela processen på film.

Det verkar vara ett riktigt bra företag som ni lämnat Sweatillverkningen till.

SWEA

Citat från: kristensson skrivet torsdag 06, Juni 2013, 19:19:48
Det verkar vara ett riktigt bra företag som ni lämnat Sweatillverkningen till.
Ja, förutsättningarna känns väldigt goda. De besitter bevisligen 
en hög kompetens och känns genuint intresserade och serviceinriktade.

Då vi fått några PM ang. etuierna, så bifogar vi därför nedanstående svar.

Då det är väldigt mycket som behöver göras just nu, så har vi inte hunnit att gå igenom etui-beställningarna i detalj (endast summerat) ännu. Då vi måste jämföra vikter etc. så räknar vi med att kunna justera i efterhand om det skulle bli helt fel.
Vi får se om vi hinner lägga ut något i tråden under kommande vecka.

hundringen

Har kanske missat denna information i någon annan tråd men frågar ändå. Kommer mynten att levereras i kapsel eller är det utan kapsel som gäller? Vilken storlek på kapslarna ska man köpa annars?

SWEA

Citat från: hundringen skrivet fredag 07, Juni 2013, 23:41:07
Kommer mynten att levereras i kapsel eller är det utan kapsel som gäller?
Ja, de levereras i kapsel, men om du skulle behöva köpa en ny så är myntet 38,6 mm i diameter.

hundringen

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane