Rengöring av silvermynt

Startat av tranquillity, Söndag 19, Augusti 2012, 18:56:29

Föregående ämne - Nästa ämne

johan_ua

Även om det inte är en sulfid som bildas bör väl reaktionen rimligen vara elektrokemisk? Då borde aluminium funka bra, i teorin iaf.
Men det är klart, är reaktionen att likna vid någon form av etsning måste kanske putsduken till iallafall.

moonlight81

Den här frågan hör väl egentligen hemma på någon annan tråd men är nog även relevant här. Nåja, köpte en silver britannia 2007 från ebay som har missfärgats/sulfiderats en del på framsidan, vilket jag kunde se på bilderna och som säljaren skrev i sin beskrivning (därav det relativt lägre priset). Hur skulle ni göra, rengör man myntet så kanske det förlorar mer i värde enligt det jag läst på vissa forum, medans andra skriver att man ska rengöra. Hur skulle ni göra?

mega_n

Citat från: moonlight81 skrivet tisdag 25, September 2012, 23:23:14
Den här frågan hör väl egentligen hemma på någon annan tråd men är nog även relevant här. Nåja, köpte en silver britannia 2007 från ebay som har missfärgats/sulfiderats en del på framsidan, vilket jag kunde se på bilderna och som säljaren skrev i sin beskrivning (därav det relativt lägre priset). Hur skulle ni göra, rengör man myntet så kanske det förlorar mer i värde enligt det jag läst på vissa forum, medans andra skriver att man ska rengöra. Hur skulle ni göra?

Hej. Den går nog inte att rädda. Sälj den till mig istället ;-) [Jag letar efter en sådan...]

Skämt åsido...

Det vanliga tricket med kokande vatten i natriumbikarbonat och saltlösning med aluminiumfolie borde göra tricket. Och är det riktigt smutsigt ta lite tvålvatten och tvätta försiktigt med fingertopparna först.
Om inte allt går bort kör ett pass till med natriumbikarbonaten...

/mega_n

moonlight81

Jo jag kommer nog rengöra det ändå, de köpare som vill ha lite toning på mynten är inte så många, dessutom kommer jag nog aldrig sälja min britannia sammling  ;D . Sen blir det lite konstigt i serien om ett av mynten är lite slitet och dom andra är i brilliant unc. kvalite  ;)

johan_ua

Bullionmynt vill de flesta ha skinande blanka så aluminium och bikarbonat är ett bra tips.
Gamla cirkulerade silvermynt däremot, tex gamla enkronor bör absolut inte rengöras på detta sätt då patinan är avgörande för de flesta samlare. Då kan istället bomullstuss med kemiskt ren bensin användas för försiktig rengöring.
Är man av det ohederligare slaget kan iofs cirkulerade silvermynt rengöras och säljas som ocirkulerade till oerfarna samlare med god vinst, men det är ju faktiskt bedrägeri.

Fantom

Bumpar upp tråden, har det kommit nya metoder att ta bort fingeravtryck kanske?
Jag köpte 5 stycken Wildlife Grizzly 2011 mynt och alla har fula fingeravtryck, fingeravtryck på två av dom har redan fått gul färgen och ser otrolig fult ut  >:( Resten (tre mynt) har lite "fräschare" fingeravtryck, så har det kommit fram något metod som jag kan använda och hinna rädda myntet?
Vad tror ni, finns det kvar nå "semi-numismatisk" värde (Wildlife-serie) på dom (med fula gula fingeravtryck), eller har jag tappat den totalt redan nu ? >:(
Tack

Sarek

Jag skulle tro att det som du refererar till som fingeravtryck i själva verket är "milkspots"
Titta på videon i nedanstående länk och se ifall du känner igen dem som det.

Citat från: Sarek skrivet tisdag 30, April 2013, 18:58:21
I tråden Kartläggning av "milk spots" på Maple Leaf

finns en video. I den sägs det att "milk spotsen" beror på borax som har funnits kvar från en tidigare process i tillverkningen och sedan bakats in i myntet under en glödgningsprocess.

Ett tips ifall du vill försöka få bort dem är att använda en silverputsduk. Jag provade det på en Maple som hade "milk spots" och det myntet blev helt bra. På ett annat mynt gick det inte alls. Om du skall prova så ta det försiktigt och tryck inte och gnid inte för hårt.

Fantom

Tack för svaret Sarek!
Ja, du hade rätt, det var mest "milkspots" på myntet och jag testade med suddgummi nu och resultatet blev bra, tre mynt blev riktigt fina igen och två (värsta) blev godkända att leva vidare hos mig också :)

Silver_femkrona

Ultraljudstvätt har nämnts i tidigare trådar. Verkar vara blandat resultat och vad jag förstått är det billigare maskiner som använts. Någon som har testat med en maskin som används av professionell silversmed?

9darter

Ultraljudsbad ger högfrekventa vibrationer som "lyfter av" lös smuts.
För att rengöra smycken funkar det utmärkt i kombination med t.ex. några droppar Yes handdiskmedel.
Däremot har ultraljud ingen effekt på den mörka ytsulfiden på ett silvermynt.
Den måste lösas kemiskt, t.ex. med hett vatten, bikarbonat och salt på aluminiumfolie.
Eller brutalpoleras bort med slipande polermedel som ger ett vackert (?) men numismatiskt värdelöst mynt.

Jag ber om ursäkt till säljaren av detta mynt som ligger ute på Tradera nu om jag har fel, men för mig ser detta ut som ett skräckexempel på brutalpoleringsmetoden:

Silver_femkrona

Förstår, slipande polermedel bör undvikas. -Om man exempelvis har äldre mynt som är smutsiga, slitna och oxiderade. Spelar det någon roll för framtiden om man kemiskt rengör och kapslar in? Bättre, sämre eller varken eller?

2818181

Citat från: Silver_femkrona skrivet fredag 03, Januari 2014, 12:52:18
Förstår, slipande polermedel bör undvikas. -Om man exempelvis har äldre mynt som är smutsiga, slitna och oxiderade. Spelar det någon roll för framtiden om man kemiskt rengör och kapslar in? Bättre, sämre eller varken eller?
I detta fall så förespråkar jag försiktighetsprincipen. Gör ingenting med mynten innan du skaffat tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att känna dig trygg med ditt eget beslut.
Det är svårt att ge något annat generellt svar då en förstörd patina aldrig kan återfås. Däremot så går det alltid att putsa ett mynt om man verkligen bestämmer sig för det i framtiden :)

lars

Jag gjorde ett fynd för någon månad sedan. Hittade en gammal plånbok när vi höll på och gräva. Hittade 2 mynt i den var 1 öre från 1910 tror jag.
men dom var kraftigt oxiderade och nu undrar jag om ni vet någon bra metod att rengöra koppar mynt med.

Har ett silvermynt med, som har legat i jorden sedan 1700 talet. Det är  en stor beläggning på myntet, Går det att rädda?r rengöras? Har ni någon erfarenhet av det?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane