Silverguldfisken presenterar sig

Startat av silverguldfisken, lördag 29, Juni 2019, 11:06:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Saiifo

9darter

hof

Välkommen
Mycket trevlig presentation.

Mange

Strokur

silverguldfisken

Citat från: Unmanipulatable skrivet lördag 29, Juni 2019, 12:15:55
Välkommen! Fin presentation där! Jag uppskattar att du köpte ädelmetall och betalade med Bitcoin. Hahah , det är så underbart att gå förbi centralplanerarna.
Tack!

Ja det är smidigt med krypto. Vilka andra betalningssätt brukar man använda vid affärer via forumet? Vilket betalningssätt är rekommenderas?

Citat från: Unmanipulatable skrivet lördag 29, Juni 2019, 12:15:55
Du verkar ha tänkt till och kommit fram till en vettig strategi.
Tack, strategin är dock under konstant utveckling i takt med att jag lär mig mer och prövar nya metoder/varianter. Har börjat snegla lite på månadssparande i fondrobotar också senaste tiden.

silverguldfisken

Citat från: Birka skrivet lördag 29, Juni 2019, 13:37:00
Hellre än att köpa t ex en 1 oz Valcambi guldtacka skulle jag hellre köpa denna som är legal tender (uppbackad av staten) och kostar ca lika mycket.
https://goldsilver.be/en/gold/1742-perth-mint-1-oz-rectangle-dragon-100-bar-2018-gold.html

Tack för tipset!

Jag är intresserad av att köpa mindre mängder av lite alltmöjligt för att klämma/känna och få en känsla för vad jag gillar, men.... jag är också intresserad av att enkelt kunna sälja överskottet igen när jag hittat min nisch och fokuserar sedan fokuserar på den.

Misstänker att pris är det mest avgörande för hur lättsålt något är, men finns det i övrigt några speciella mynt eller "bars" som är extra populära och lättsålda som rekommenderas för nybörjare?

Birka

Ett guldmynt som jag rekommenderar till alla är 1 pf Sovereign. Mycket guld för pengarna och lätt att sälja. Välkänt världen över.

silverguldfisken

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 29, Juni 2019, 14:45:55
Hej och välkommen!

Något jag hängde upp mig på när jag började som lät rimligt var Gold/silver ratio. Det är silverpumparnas favorit argument. Lägg ingen större vikt vid detta, guld och silver är två olika marknader och silver är inte pengar på samma sätt som guld

Med det sagt så äger jag massa silver ändå för det är kul att spekulera i en metall som är lite mer volatil än guld
Tack för tipset.

Det som jag just nu mest uppskattar med silvermynten är att man faktiskt kan få hela mynt för en bråkdel av vad ett helt guldmynt kostar. Lite som en snabbstart där man kan klämma/känna på flera mynt direkt istället för att få typ inte ens ett halvt guldmynt för samma peng.

Inte alls omöjligt att jag växlar över mer till guld vid ett senare tillfälle dock.

Citat från: Birka skrivet lördag 29, Juni 2019, 16:15:42
Som nybörjare inom pm tyckte jag att forumets ordlista var en väldigt bra tråd.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=36.msg85#msg85
Åh tack, du löste ett stort huvudbry för mig. Jag fattade inte varför folk kastade in "PM" i tid o otid i diverse trådar. Ordlistan förklarade nu att det kan betyda både "Privat Meddelande" och "Precious Metals".

Citat från: Fantom skrivet lördag 29, Juni 2019, 15:57:47
Välkommen!
Fin presentation! :D

Citat från: silverguldfisken skrivet lördag 29, Juni 2019, 11:06:44
Vad vill jag ha?
- Tips på bra nybörjarforumtrådar att läsa.
- Tips/trix som kan vara bra för nybörjare att känna till.
- Kontakt med bra folk för att köpa/sälja/byta.

Kan tipsa läsa min gammal tråd från 2014 (hyfsat aktuellt fortfarande) :

Fantomens silver FAQ tråd. (Frågor och svar)

Jag är dock inte särskilt aktiv på forumet länge, har inte tid med allt i livet helt enkelt.
Tack tack, det var intressant läsning och du verkar vara en trygg och säker säljare av silver.

Kan ni rekommendera fler forummedlemmar som är extra bra och säkra att göra affärer med?

silverguldfisken

Citat från: Birka skrivet Söndag 30, Juni 2019, 12:05:49
Ett guldmynt som jag rekommenderar till alla är 1 pf Sovereign. Mycket guld för pengarna och lätt att sälja. Välkänt världen över.

Bra tips, finns några silvermynt med motsvarande popularitet eller är det liksom guldmynt som gäller på marknaden? Silver svårsålt?

Birka

Jag köper silver mest för att samla men de gånger jag känner för att "stacka" blir det mynten 1 oz Maple leaf årgång 2018 och framåt eller 1 oz American silver eagle.

Tips: använd vantar när du fingrar på silver mynt.

Birka

"Kan ni rekommendera fler forummedlemmar som är extra bra och säkra att göra affärer med?"

Du kan titta på hur många affärsomdömen resp medlem har.

sff123

Lägg ut en en tråd Silver köpes sen sållar du bland dom som svarar :)
Du kan nog handla tryggt av "Alla" på forumet men om du känner dig osäker,
så kan du titta på tidigare omdömmen och hur länge dito varit medlem på forumet.
Även dom nya medlemmarna är nog lika seriösa annars åker man ut ganska omgående :)

Rackham

Lincoln

Välkommen! Mycket smart att växla in värdelösa bitcoins mot fysiskt guld/silver som inte försvinner i en knapptryckning.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane