Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Micromax

Keith Neumeier  (VD First Majestic) är en stark anhängare av GSR och har länge hävdat att det är ohållbart med en mining kvot 8:1 silver/guld och en GSR som nu börjar närma sig "triple digit". Andra är av åsikten att detta inte spelar någon roll då tillgång och efterfrågan är det som styr.

Jag kan tycka att båda lägren har poänger även om det viktar över åt tillgång och efterfrågan hållet.

Bla på grund av det som sker just nu i dessa virustider, där oron har gjort att investerare öst in pengar i guld ETF:er men väldigt lite i Silver ETF:er. Helt enkelt är det nu guldets främst monetära egenskaper och silvrets främst industriella egenskaper som bestämt utvecklingen.

Min personliga tro är att om oron och börsrasen fortsätter kommer GSR utökas ytterligare, förhoppningsvis mer pga att guldet ökar ytterligare i värde snarare än att silvret tar ytterligare stryk. Att guldet just nu konsoliderar / backar en aning kan vara investerare som säljer för att täcka förluster på börsen tex.

Som cyber skriver, jag dissar inte heller silver men har just nu en övervikt mot guldet vilket är en strategi som kan ändras snabbt.
Det som talar för silvret är det som just nu tynger, att efterfrågan inom industrin befaras minska kortsiktigt samtidigt som produktionen av silver inte avtar.
Vad om tex smittan når silverproducerande länder samtidigt som gruvor som utvinner zink och koppar minskar produktionen på grund av miskad efterfrågan. Silver är som bekant till betydande del en biprodukt från just dessa gruvor och skulle kunna leda till en brist som får spekulanter att driva priset uppåt. Lägg därtill att det börjas prata om just GSR och att silvermarknaden är liten och lättrörlig. I ett sånt scenario kan silverpriset snabbt få en skjuts uppåt.

Birka

Guldet går ner och börserna rasar. Måste vara mycket pengar på stand by eller vart tar pengarna vägen?

sff123

Citat från: Birka skrivet fredag 28, Februari 2020, 11:08:38
Guldet går ner och börserna rasar. Måste vara mycket pengar på stand by eller vart tar pengarna vägen?
Ja inte har jag sett röken av dom i vilket fall meddelar om dom dyker upp hos mig ;)

sff123

Citat från: Micromax skrivet fredag 28, Februari 2020, 10:15:17
Keith Neumeier  (VD First Majestic) är en stark anhängare av GSR och har länge hävdat att det är ohållbart med en mining kvot 8:1 silver/guld och en GSR som nu börjar närma sig "triple digit". Andra är av åsikten att detta inte spelar någon roll då tillgång och efterfrågan är det som styr.

Jag kan tycka att båda lägren har poänger även om det viktar över åt tillgång och efterfrågan hållet.

Bla på grund av det som sker just nu i dessa virustider, där oron har gjort att investerare öst in pengar i guld ETF:er men väldigt lite i Silver ETF:er. Helt enkelt är det nu guldets främst monetära egenskaper och silvrets främst industriella egenskaper som bestämt utvecklingen.

Min personliga tro är att om oron och börsrasen fortsätter kommer GSR utökas ytterligare, förhoppningsvis mer pga att guldet ökar ytterligare i värde snarare än att silvret tar ytterligare stryk. Att guldet just nu konsoliderar / backar en aning kan vara investerare som säljer för att täcka förluster på börsen tex.

Som cyber skriver, jag dissar inte heller silver men har just nu en övervikt mot guldet vilket är en strategi som kan ändras snabbt.
Det som talar för silvret är det som just nu tynger, att efterfrågan inom industrin befaras minska kortsiktigt samtidigt som produktionen av silver inte avtar.
Vad om tex smittan når silverproducerande länder samtidigt som gruvor som utvinner zink och koppar minskar produktionen på grund av miskad efterfrågan. Silver är som bekant till betydande del en biprodukt från just dessa gruvor och skulle kunna leda till en brist som får spekulanter att driva priset uppåt. Lägg därtill att det börjas prata om just GSR och att silvermarknaden är liten och lättrörlig. I ett sånt scenario kan silverpriset snabbt få en skjuts uppåt.
Lyfter på hatten för det inlägget stämmer mer in i min världsbild :)

PennyLane

Det är normalt att både guld och silver går ned i början en kris. Dom brukar stiga senare när det har gått ett tag. Så om det här utvecklar sig till en långvarig kris kan det dröja innan priserna går upp.

Själv tillhör jag dom som tror att silver kommer att öka nån gång, så jag sparar både i silver och guld. JP Morgan har samlat på sig världens största silverlager varför skulle dom ha så mycket silver om dom inte alls trodde att den nånsin ska gå upp? Dom har ju också möjlighet att göra viss prispåverkan.

Även om silver $ kursen inte går upp så har det varit en bra investering om man är Svensk eftersom kronan har gått ned så mycket dom sista åren.  :) Men om dollarkursen sjunker mot kronan då blir det mindre värt.

JL_GBG

Alltså, vad finns det för anledning till att guldpriset går NER vid en härdsmälta på börserna ?

Det är väl just i sådana här lägen som guldet ska fungera som en säker tillflyktsort när folk i panik säljer sina aktier och flyttar pengarna till säkra beprövade tillgångsslag !?

Finns två möjliga orsaker enligt mig :
1) Vissa har hamnat i kläm på sina aktieinnehav och tvingas sälja ALLT de äger för att täcka upp sina förluster ( s.k. Margin Call )
2) Någon/några större entiteter pressar ner priset på pappersguldet för att få folk att INTE se guldet som en tillflyktsort.

Alternativ 2 är återigen en spekulation om att det förekommer riggning av guldpriset.
Detta är ingen myt, JP Morgan hr vid ett flertal tillfällen faktiskt blivit fällda för just detta !

Man ska komma ihåg att det spotpris vi ser faktiskt är pappersguld, speglar inte nödvändigtvis priset på fysiskt guld.

Som någon guldguru en gång sa :

- The gold price is not the price of gold

I_am_mine

Jag tror det är möjligt att guldpriset sjunker för att någon ligger risigt till och behöver sälja guld för att täcka belånade aktier eller instrument med hävstång men jag tror att en större anledning är att folk fortfarande är positiva till börsen och tror att det här blir ett hack i kurvan likt december 2018 och därför nu säljer sitt guld för att köpa billiga aktier.

Micromax

nja, någon konspiration är det inte frågan om.

Det finns flera förklaringar, bla försäljningar för att täcka margin calls eller förluster på börsen på svenska.
En ytterligare förklaring är helt enkelt att det råder full panik, sälj vad som säljas kan. Vidare finns oro för att kineserna, som är stora guldköpare, kommer drabbas hårt ekonomiskt av virusoron och bli tvugna att minska sina guldinköp.
Ytterligare anledning är future traders som Jim Wyckoff förklarar i följande artikel:

https://www.kitco.com/news/2020-02-28/Futures-traders-also-responsible-for-gold-s-sell-off.html

Det som sker nu är urtrist, det är det enda jag kan tillägga. Jag skulle vilja skriva att det här kommer snabbt att vända eftersom guld SKA vara en safe haven vid börsras men av risk att få stå vid skampålen om det inte blir så, så låter jag bli.

Birka

Vore intressant med an skarp analys av Mister Strand. Ingen som ett någon?

Birka

Min personliga analys är följande:
Först suger staten ut allt vad de kan genom beskattning sedan följer rövknullning utförd av bankerna.
Tack för kaffet!

Coltrane

Varför sjunker guldet så kraftigt nu när börserna också gör det? Borde inte de som säljer börsen köpa guld?

Birka

Manipulation utförd av en stor amerikansk bank som försöker rädda den stora världsvalutan.

sff123

Japp vi frågar Mork and Mindy får nog lika relevanta svar från dom ;)

Birka

Om du har en annan bättre teori så kan du ju redovisa den.

Birka

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane