Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Asrael

Citat från: august skrivet onsdag 18, Maj 2016, 23:43:35
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 18, Maj 2016, 21:32:00

Måndag: Smash ner där 18.000 guldkontrakt med ett värde till 20 miljarder vräktes ut på 10 minuter.
Tisdag: Pre-FOMC där de hintades om räntehöjning i juni och guldet ner i en hast några dollar.
Det första är sannolikt manipulation. Det andra är det däremot inte.

Jag protesterar å det grövsta då dessa två händelser är korrelerade. Är det ena manipulation så är också det andra manipulation. Historisk prisdata visar detta tydligt då det snarare är regel än undantag att ädelmetallerna säljs ned i samband med FOMC. Ett par tillfällen minns jag tydligt då dumpning av ädelmetaller (papper) påbörjats innan FOMC-info nått marknaden. Man har hintat om räntehöjningar och stark amerikansk ekonomi de senaste åren

Det finns ytterligare signaler som visar att detta ska ske. Det ena är en utförsäljning av guldgruvor dessförinnan samt cap eller successivt sälj av ädelmetallpriset under föregående dygn.

Alternativt råder en fri marknad och effektiva marknadshypotesen styr prissättningen. Eftersom EMH är en hypotes som visat sig vara inkorrekt och storbankerna blivit dömda för manipulation, erkänt manipulation eller gått med på förlikning i mål rörande manipulation i samtliga marknader råder heller inte en fri marknad.

august

Citat från: Asrael skrivet Måndag 23, Maj 2016, 20:05:30
Citat från: august skrivet onsdag 18, Maj 2016, 23:43:35
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 18, Maj 2016, 21:32:00

Måndag: Smash ner där 18.000 guldkontrakt med ett värde till 20 miljarder vräktes ut på 10 minuter.
Tisdag: Pre-FOMC där de hintades om räntehöjning i juni och guldet ner i en hast några dollar.
Det första är sannolikt manipulation. Det andra är det däremot inte.
Jag protesterar å det grövsta då dessa två händelser är korrelerade.
Glöm inte det gamla visdomsordet "Correlation does not imply causation". Det passar inte exakt på detta fall, men det är nära nog att ändå vara relevant.
CitatÄr det ena manipulation så är också det andra manipulation. Historisk prisdata visar detta tydligt då det snarare är regel än undantag att ädelmetallerna säljs ned i samband med FOMC. Ett par tillfällen minns jag tydligt då dumpning av ädelmetaller (papper) påbörjats innan FOMC-info nått marknaden. Man har hintat om räntehöjningar och stark amerikansk ekonomi de senaste åren
Visst är det så, men det är inte detsamma som att båda sakerna innebär manipulation. Antag att det inte skedde något dumpande av PM i samband med FOMC (ffa inte före). FOMC-data publiceras och sedan går marknader i olika riktningar beroende på hur datat tolkas. Har vi då manipulation? Rimligen inte. Ok, då går vi till dagens situation där det dumpas PM hej vilt strax innan marknaden får FOMC-data. Manipulation? Ja, det tycker åtminstone jag (och rimligen du) att det ser ut som.

Men notera nu att det inte har skett någon förändring överhuvudtaget kring publicerandet av FOMC-data i dessa två fall. För allt vad vi vet så kan publiceringsprocessen vara 100% densamma i de två fallen och 100% transparent och marknadsneutral (dvs ingen får data före någon annan). Och då är det inte manipulation utan information.

Antag att du representerar Fed och att jag är Väldigt Mäktig och att jag av olika skäl vill manipulera PM-priser. Vi känner inte varandra och vi kommunicerar inte. Nu vet jag erfarenhetsmässigt att när nu lämnar data till marknaden så tolkas det sällan som positivt för PM. Genom att då lägga en stor säljorder precis innan du lämnar data så kan jag kraftigt förstärka den negativa effekt som din information ändå skulle ha. Jag manipulerar därmed marknaden. Du gör det inte. För att du skall kunna anklagas för manipulation så måste du rimligen agera i samarbete med mig, t ex ge mig information i förväg (dvs "collusion"). Det saknas bevis för detta och dessutom så vore det ju (ur mitt perspektiv) onödigt och farligt (pga att det vore brottsligt) eftersom jag ändå vet att ditt data oftast är negativt för PM.
CitatDet finns ytterligare signaler som visar att detta ska ske. Det ena är en utförsäljning av guldgruvor dessförinnan samt cap eller successivt sälj av ädelmetallpriset under föregående dygn.

Alternativt råder en fri marknad och effektiva marknadshypotesen styr prissättningen. Eftersom EMH är en hypotes som visat sig vara inkorrekt och storbankerna blivit dömda för manipulation, erkänt manipulation eller gått med på förlikning i mål rörande manipulation i samtliga marknader råder heller inte en fri marknad.
Ingenting av detta säger jag emot. På inget sätt påstår jag att EMH gäller. Det enda jag säger är att det saknas underlag för anklagelser om samarbete mellan Fed och de parter som dumpar priserna. Men det har ju ärligt talat ingen större betydelse. Det viktiga är att priserna dumpas, och det gör de definitivt. Så om jag anpassar visdomsordet ovan till den faktiska situationen så är min poäng att

"Correlation does not imply collusion."

Cash Is King

I takt med att allt fler länder använder guld som "skuldsläckare" kommer allt mer guld ut på marknaden vilket ger en ökad tillgång och därmed prispress nedåt. Frågan är om ökad efterfrågan kan kompensera för detta eller om det kan leda till prisfall på guld i de ekonomier som har någorlunda stabila valutor.

Venezuela säljer guld för att betala skuld.
http://www.di.se/artiklar/2016/5/26/saljer-guld-for-att-betala-skuld/

august

Citat från: Cash Is King skrivet torsdag 26, Maj 2016, 18:14:06
I takt med att allt fler länder använder guld som "skuldsläckare" kommer allt mer guld ut på marknaden vilket ger en ökad tillgång och därmed prispress nedåt. Frågan är om ökad efterfrågan kan kompensera för detta eller om det kan leda till prisfall på guld i de ekonomier som har någorlunda stabila valutor.
Venezuela har tydligen sålt för 1.7 miljarder USD. Ett snabbt överslag visar på att det motsvarar ca 43 ton. Varje år tillkommer det ca 2500 ton via gruvor. Det gör att jag inte tror att detta har någon betydelse i dagsläget. Den dag vi ser tio länder göra detta samma år kanske det kan få en effekt, men jag känner inte till något annat exempel är Venezuela. Inte ens Grekland har ju sålt något guld.

kristensson

De 2.500 Ton Guld som tillkommer vart år utgör väl endast 1-2% av allt tillgängligt (?) Guld som bryts och finns kvar.

Så några Ton mer eller mindre spelar nog inte någon roll i det stora hela.
Vet inte vem köparen är men är det Indien, Kina eller Ryssland så lär inget komma ut på marknaden.

LongJohnSilver

Tror inte försäljningen av lite guld ger den typen av respons på marknaden. Det droppas ju guldkontrakt med större dollarpris på tiominutersspann och det kraschar ju inte guldpriset på det här viset.

Det är bra att guldet konsoliderar men jag är förbannad över hur mycket makt FED har över guldpriset. Idag säljs väl guld av på grund av Yellens tal imorgon. Hela marknaden är ju en cirkus. http://www.zerohedge.com/news/2016-05-26/decouple-apalooza-bonds-yen-oil-dollar-diverge-volumeless-stock-levitation.

Kollar jag på mina guldaktier så gick de flesta upp mellan 1.5-9 procent idag trots att både silver och guld slutade +/- 0. Kan ju vara ett tecken på att de förväntar sig en rebound nu när guldet studsade på support. 1220 guld och 16.20-16.30 verkar hålla rätt bra. Hoppas inte marknaden spyr imorgon på grund av något skit Yellen säger bara. Vore inte kul med något liknande prisfallet i november förra året innan räntehöjningen. Men det vore ett bra tillfälle att ge hökriktat besked och dumpa 20 miljarder på comex för att spräcka supporten.

august

Citat från: LongJohnSilver skrivet torsdag 26, Maj 2016, 23:59:57http://www.zerohedge.com/news/2016-05-26/decouple-apalooza-bonds-yen-oil-dollar-diverge-volumeless-stock-levitation.

Kollar jag på mina guldaktier så gick de flesta upp mellan 1.5-9 procent idag trots att både silver och guld slutade +/- 0. Kan ju vara ett tecken på att de förväntar sig en rebound nu när guldet studsade på support.  Men det vore ett bra tillfälle att ge hökriktat besked och dumpa 20 miljarder på comex för att spräcka supporten.
Zero hedge verkar ha tagit bort artikeln du länkade till. Jag noterade också att gruvorna gick hyfsat bra igår även om vissa var lite röda. Normal leder gruvorna PM-priserna så jag håller med om att det tyder på att marknaden tror på en rebound. Men rent tekniskt är det onekligen ett lite känsligt läge. Under 1210 eller så finns det inte mycket support vad jag kan se.

LongJohnSilver

1207.5 är väl nästa support, det är supporten från februari. Sen vet jag inte riktigt var man kan vänta sig support. Det är väl kineser och indier som väntar på att köpa och folk som har kammat hem vinsterna från första rallyt upp.

Fascinerande hur guldet kraschar efter att ett par personer i fed uttalar sig. Marknaden är lamslagen inför juni. Jävla planekonomi är vad det är.

ManoleteSTHLM

Citat från: LongJohnSilver skrivet fredag 27, Maj 2016, 20:10:52
1207.5 är väl nästa support, det är supporten från februari. Sen vet jag inte riktigt var man kan vänta sig support. Det är väl kineser och indier som väntar på att köpa och folk som har kammat hem vinsterna från första rallyt upp.

Fascinerande hur guldet kraschar efter att ett par personer i fed uttalar sig. Marknaden är lamslagen inför juni. Jävla planekonomi är vad det är.

Och planekonomi är vad det är.

Guldet ser ut att fortsätta trenden med att sätta lägre årstoppar - har pågått sedan 2011. Och det är samma mönster från 2014, 2015 som utspelat sig nu under våren med stigande guldpris under det första kvartalet för att sedan under resten av året sjunka ner till nya lägstanivåer för den här bear-marketen.

Visst känns det härligt att guldet gick upp tills JP Morgan och George Soros i början av maj kom och meddelade att de hade investerat hårt i guldet - och därefter har det varit spikrakt neråt. En bulltrap för småsparare.

Det är ju också den sedvanliga nedkörningen under first notice day.

LongJohnSilver

Guld har ändå brutits sig igenom den nedåtgående trenden sedan flera år tillbaka. Efter utbrottet har den konsoliderat i nästan 3.5 månader. Även med den här nedgången så guldet ännu inte brutit sig igenom 1207.5 vilket är den nivå som guldet höll emot i februari. Förväntade mig mycket kraftigare dipp från Yellens hökaktiga besked, men det slutade +/- 0. Under 1207 finns kraftig support vid 1180-1190 som var resistanszon innan raset i november. Slår man igenom den, då bumpar man in i trendlinjen från flera år tillbaka runt 1160. Håller inte det så är det nog rätt kört.

Tror att vi kommer få se allt kraftigare inköp om guldet sjunker mer. Dels de som squeezades från räntehöjningen i december och de som missade hissen upp i februari som ser chansen att hoppa på nu. Sedan indier (giftermålsäsong) och kineser. Det var ju en del ekonomisk data som var dåligt också, dels reviderade GDP som inte nådde 0.9% för första kvartalet, PMI som landade på 50.5% och förra jobbdatan som visade liten tillväxt. Ska bli intressant och se nu i juni hur jobbdatan utvecklar sig. Hoppas det blir rekorddåligt resultat. Händer ju en del nästa vecka:

http://www.marketwatch.com/Economy-Politics/Calendars/Economic

toblov

Och där kom rent ut sagt usla jobbsiffror, 126 000 jobb under estimate. Plus att 59 000 jobb reviderades ned för april och mars. Guld och silver rusar.

LongJohnSilver

Citat från: toblov skrivet fredag 03, Juni 2016, 14:38:33
Och där kom rent ut sagt usla jobbsiffror, 126 000 jobb under estimate. Plus att 59 000 jobb reviderades ned för april och mars. Guld och silver rusar.

Hahahaha, hahaha...   ;D ;D ;D

Skulle vilja se trynet på alla centralbankers ledare när de satte kaffet i halsen. Blir svårt för Yellen att höja räntan nu. Det måste ju göras ifall ekonomin försämras i framtiden. hahahah.  ;D

Edit:

hahahaha!!

silverhamstern

Citat från: august skrivet torsdag 26, Maj 2016, 20:38:06
Citat från: Cash Is King skrivet torsdag 26, Maj 2016, 18:14:06
Venezuela har tydligen sålt för 1.7 miljarder USD. Ett snabbt överslag visar på att det motsvarar ca 43 ton. Varje år tillkommer det ca 2500 ton via gruvor. Det gör att jag inte tror att detta har någon betydelse i dagsläget. Den dag vi ser tio länder göra detta samma år kanske det kan få en effekt, men jag känner inte till något annat exempel är Venezuela. Inte ens Grekland har ju sålt något guld.

Kanada sålde ut sin guldreserv i vintras men den var på typ 3 ton men frågan är varför dom sålde?

Sarek

Den amerikanska ekonomin är fortfarande inte stark nog att stå emot högre räntor, och i dagens bulletin från Fed så meddelar de att de behåller räntan på nuvarande nivå.
De skriver bl.a. att "Takten i arbetsmarknadens förbättring går långsammare än förväntat".

"The great recovery" vill sig inte och dollar dök efter beskedet, och guldet i dollar spikade upp. Det såg ju trevligt ut på diagrammet i alla fall...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane