Ädelmetallsamlare - Prepper?

Startat av Silverräven, tisdag 08, Maj 2012, 13:41:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

Så, igår inhandlade jag ett gasolkök från Primus! Kompakt och energisnålt, perfekt att ha med sig ut på hiking och bra att ha som backup hemma i händelse av elavbrott. Vid det sistnämnda får man dock vara noga med att ha god ventilation om det används inomhus.

Passade även på att inhandla 2 st frystorkade maträtter för att ha med mig ut på tur. Väldigt lätt och smidigt att ha med sig (tillsätt bara vatten), men dyrt som attans.

Nu har jag därmed ökat min beredskap mot samhällsstörningar ett litet snäpp, även om det är långt kvar om man vill vara helt föreberedd.

silverfisken

Det känns som ni överdriver lite  ;D världen kommer inte att gå under.. Ska man skaffa sig något så är det vapen, antingen jagar man eller också stjäl man av folk. Det räcker så..

mega_n

Citat från: silverfisken skrivet Söndag 20, Maj 2012, 15:51:32
Det känns som ni överdriver lite  ;D världen kommer inte att gå under.. Ska man skaffa sig något så är det vapen, antingen jagar man eller också stjäl man av folk. Det räcker så..

Ja! Så gör vi!!! Om alla gör så blir det nog jättebra!

/H

<Sarkasm ifall någon inte fattade...>

Silverräven

Vem har sagt att världen ska gå under? :)

Nä, i mitt fall handlar det om att jag ser världen - eller Sverige rättare sagt - vara i ett stadie av långsamt förfall. Samhällsstörningar kommer komma allt oftare. Det räcker att dricksvattnet blir kontaminerat, en transformatorstation lägger av eller störningar i leveranserna till matbutiker så märker man hur bra/dåligt förberedd man är. Bättre att kunna hålla ut en vecka än en dag, anser jag.

Visst blir världen bättre om man stjäl från andra? Det räcker att det finns beväpnade människor några km bort från mig som livnär sig på sådan verksamhet... Vill man beväpna sig på olaglig väg här i Sverige är det inga problem. Vill man göra det på laglig väg, ja då är det lite svårare. Folk med vapenlicens kan ju få för sig att skjuta på varandra...</sarkasm

mfm

Allt som föreslagits hittils skulle varit standard i Sverige för 10-20 år sedan och är det fortfarande i t.ex. USA. Det är bara nu som folk är så vana vid statens snuttefilt att de är helt hjälplösa och oförberedda.

Så ni vet är statens beredskap för katastrofer och kriser helt usel och inget man ska räkna med. MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) vill TWITTRA information vid strömavbrott och andra kriser, så inte ens fickradion kanske är så användbar...

Om man tror världen kommer gå under så är man nog bättre förberedd, att ha batterier, ficklampor och mat för ett par dagar är bara vanligt folkvett, staten kommer inte hålla er i handen. Matvarubutikernas hyllor kommer tömmas på 1-2 dagar (större lager har man inte i dagens just-in-time-samhälle).

Så även om Europa inte förstörs på en dag så kommer maten i den lokala butiken ta slut på en dag. Och chansen att de tar kort är inte så stor.

SoulCrew

Det finns tre ädelmetaller, guld, silver och bly ;)

hen

Nu är det ju så att man ska ge fan i att stjäla. Lärde inte dina föräldrar dig det?

the-end

Alltid bra att ha lite saker hemma så man klarar sig några dagar.

Bensin, konserver och lite annat. Kolla på översvämningarna i småland som har varit och stormarna. Man kan aldrig förvänta sig att någon annan tar hand om dig. Bara du själv är ansvarig för dig själv.

Tror inte heller att värden går under men folk får ju panik om det inte finns det man är van att alltid ha serverat. Det ska bara finnas där och någon annan ska se till att det finns.

Bättre ha lite grejer hemma för nån dag eller så om det händer något.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane