Det framtida silverpriset

Startat av walkingliberty, tisdag 17, April 2012, 11:58:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Silver

Freedom, misstänkte att du avsåg senaste 1-2 åren när det gällde efterfrågan från industrin. Helt klart är att den ökat mellan 1999-2010. Men inom elektronik då? Vilka källor har du som visar att efterfrågan är lägre?

Att man ersätter silver i solpaneler visste jag inte, i vilken omfattning är detta och hur mycket mindre solpaneler säljs det nu jämfört med 2010 och bakåt?

Angående lager av silver har jag inte mycket att komma med, men har precis som du säger sett och hört talas om att silverlager minskat konstant sedan åtminstone 80-talet. Det stämmer alltså inte?

Freedom

Citat från: Silver skrivet onsdag 18, April 2012, 06:27:37
Angående lager av silver har jag inte mycket att komma med, men har precis som du säger sett och hört talas om att silverlager minskat konstant sedan åtminstone 80-talet. Det stämmer alltså inte?

Hej Silver,

Om lager http://www.cmegroup.com/education/market-commentary/metals/2012/04/pre-open-silver_372.html?source=rss&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MetalMarketCommentary+%28Metal+Market+Commentary%29

Det var de uppgifterna jag baserade inläggets del gällande ökade lagernivåer på.

Jag får återkomma till de andra frågorna efter lite studier.

Med vänlig hälsning,

/Fredrik

kristensson

COMEX lagernivå är 29 Moz silver som dom kan leverera.

Det övriga ägs av någon annan som köpt silver och valt att ha det lagrat i ett Comex valv.

Vad händer vid en default, hur mycket av deras silver finns kvar.

Tänker lite så här varför skulle Comex siffror vara riktiga och ärliga i en branch som präglas av bluff - båg - manipulation

Silverräven

Jag tror definitivt att de största silverförespråkarna har "glädjekalkyler" som stödjer deras spådomar, då de ofta har egenintresse av att folk köper silver. På det viset är det ingen större skillnad mellan dem och vanliga börsanalytiker, även om de förstnämnda möjligen generellt är mer verklighetsförankrade i sin syn på ekonomin. Dock är det viktigt att dra sina egna slutsatser och inte lyssna blint på någon sida.

Dock tror jag personligen att silver har framtiden för sig, även om den inte är fullt så spikrak uppåt mot himlen som en del vill påstå.

tavi

Jag tycker det är väldigt befriande att höra röster som Freedom och de senaste månaderna (förmodligen som ett resultat av den misströstan som skapas i nedgångens spår) har jag själv börjat lyssna efter dylika åsikter. Det är extremt vilken ankdamm/klubb för inbördes beundran det ofta blir bland oss som gillar ädelmetaller. Minsta lilla antydan till skepsis avfärdas som bankernas utsända eller mainstream-medias galejer...

Jag är fortfarande självsäker kring min tro att silver kommer bli en bra långsiktig investering men jag inser nu att det som pumpats ut av Brother John, Turd Ferguson, Mike Maloney, Jim Sinclair, Eric Sprott mfl gällande att silver kommer bli snudd på ovärderligt vilken dag som helst helt enkelt inte stämmer.

Dags att skruva ner förväntningarna något...

Bergstrollet

50 $/ oz vid årslutet och att det lägger sig stabilt över 200 dagars linjen, då blir jag jordens gladaste lillgris och kommer att grymta lyckligt!

Priset på ädelmetaller kommer att stiga över lång sikt och de kommer att gå över inflationen, men det finns så många faktorer som inverkar att vi alla ibland kanske blir lite enkelspåriga i våran önskan om högre nivåer.

Det är inte säkert att de senaste 10 årens prisstigning fortsätter lika brant de närmaste åren, men jag är jättenöjd om ädelmetalllerna kan slå börsindexet varje år under de närmaste 10 åren.

sisu

obben

ett silverpris på 5000$ tycker jag är en nobrainer faktiskt.Det finns 3-4 ggr mer guld än silver om inte ännu mer,2010 var underskottet 179 miljoner ounce,silver har över 10000 användningsområden,just nu går ca 54% till industrin och den siffran ökar hela tiden,när asiaterna får ökad levnardsstandard och dem 3 mildarderna männsiskorna börjar köpa som vi väst,de e mycket silver det och det kommer inte räcka helt enkelt och när tillverkarna börjar buda över varandra för det är ju så om dem inte får tag i silver är dem out of bussines och jag tror den dagen kommer snart och då kommer silvret gå till månen och lite längre.Tror jag iallafall hehe

Bergstrollet

Obben, det vad du säger är vad jag också önskar, men hur länge till orkar silver och guldpriset tryckas nedåt?
Så länge det finns en manipulation av ädelmetalspriset, får vi vänta och bida vår tid.

Mellanslag gör det också lättare att läsa, i all välmening.

kristensson

PEAK-OIL är ett numer välkänt begrepp.

Men vad tror ni om PEAK-SILVER?

SoulCrew

Citat från: kristensson skrivet torsdag 19, April 2012, 19:29:39

Det följer ju i spåren av peak oil. Man kan rentav prata om peak everything. Det mest dramatiska imho är nog peak pennicillin. Det är allt fler bakterier som blir resistenta. Saker som idag är ofarliga kommer att bli dödligt farliga i framtiden.

sisu

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 20, April 2012, 00:43:05
Citat från: kristensson skrivet torsdag 19, April 2012, 19:29:39

Det följer ju i spåren av peak oil. Man kan rentav prata om peak everything. Det mest dramatiska imho är nog peak pennicillin. Det är allt fler bakterier som blir resistenta. Saker som idag är ofarliga kommer att bli dödligt farliga i framtiden.

Har nära vänner som pluggar till läkare och de får hela tiden höra att "när ni är klara med utbildningen (dvs de jag känner har 3-4 år kvar) finns inget penicillin"

tavi

Citat från: obben skrivet torsdag 19, April 2012, 18:10:57
ett silverpris på 5000$ tycker jag är en nobrainer faktiskt.Det finns 3-4 ggr mer guld än silver om inte ännu mer,2010 var underskottet 179 miljoner ounce,silver har över 10000 användningsområden,just nu går ca 54% till industrin och den siffran ökar hela tiden,när asiaterna får ökad levnardsstandard och dem 3 mildarderna männsiskorna börjar köpa som vi väst,de e mycket silver det och det kommer inte räcka helt enkelt och när tillverkarna börjar buda över varandra för det är ju så om dem inte får tag i silver är dem out of bussines och jag tror den dagen kommer snart och då kommer silvret gå till månen och lite längre.Tror jag iallafall hehe
De här argumenten är det man först lär sig när man får upp ögonen för silver eftersom de är så tydliga och lätta att ta till sig, när man sedan förkovrar sig ordentligt över ett antal månader/års tid så inser man att saken är så extremt mycket mer komplex än så. Hade det varit som du säger att silver är en bristvara så hade prisexplosionen som du beskriver redan skett, manipulation eller inte. Silver är på intet sätt en unik metall i det hänseendet, så när priset går upp kommer andra substitut användas som gör att efterfrågan sjunker. På samma sätt kommer självklart återvinningen bli effektivare när metallen blir mer dyrbar.
Tror du alla kineser kommer vilja ha en mobiltelefon om komponenterna kostar tusentals yuan?

Klart är enligt mig att silver är undervärderat samt att priset manipuleras i någon utsträckning, men att silver "will go parabolic" och "to the moon and beyond" som youtube-profeter basunerat ut nu i ett antal år, det är inget ni ska ligga vakna på nätterna och vänta på ska hända...

M

Ja man blir lite "lurad" av dessa youtube-filmer... Men hur mycket silver ingår i tex en kines mobiltelefon. Må väl röra sig om väldigt små mängder?

Såg en fin "propaganda film" häromdagen på "moneybags channel" på youtube, priset på silver bör ligga på 8260$. Det hade vart nåt...

God helg.

kristensson

Såg en siffrea att 1 ton mobiltelefoner innehåller ca 3kg silver

Det är då betydligt bättre än de halter miningbolagen utvinner

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane