Guldtacka från atelje Te Boon

Startat av dodedod, torsdag 22, Mars 2018, 14:00:13

Föregående ämne - Nästa ämne

dodedod

Känns detta som ett tryggt köp?
Jag är total novis på guld, vet att det finns andra affärer med bättre priser.

https://www.teboon.se/produkt/guldtacka-10-gram/

Tack på förhand.

I_am_mine

Eftersom det kommer från en guldsmed så torde det vara relativt säkert!

Fråga dom hur dom gör sin äkthetskontroll, alla större handlare i Guld och Silver borde ha en apparat som testar densiteten även igenom en plomberad förpackning.

I_am_mine

Efter en närmare titt så ser det ut att vara helt nya tackor direkt från tillverkaren vilket torde göra det väldigt riskfritt

jumu

Känd tysk tillverkare. Många svenska smeder som har dem som leverantör. Den har en UV koll för obruten förpackning.

drgrillo

Citat från: dodedod skrivet torsdag 22, Mars 2018, 14:00:13
Känns detta som ett tryggt köp?
Jag är total novis på guld, vet att det finns andra affärer med bättre priser.

https://www.teboon.se/produkt/guldtacka-10-gram/

Tack på förhand.

Extrem premie för en 10g guldtacka. Kör på Birkas länk istället, det är ett rimligt pris...

Stacker

Det är som med allting annat, högre volymer ger bättre pris. Den där svenska guldsmeden säljer kanske några enstaka såna där tiogrammare om året, en stor tysk handlare flera hundra och kan hålla lägre marginaler.

Tavex, som påstår sig vara billigast i Sverige, vill ha 3800 för en tiogrammare. Jag skulle handlat där. Så länge inköpen håller sig under 10K så man slipper registreras och skattmasen/staten kan hitta en framöver.

Stacker

Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 22, Mars 2018, 14:15:14borde ha en apparat som testar densiteten även igenom en plomberad förpackning.

Finns det såna? Jag vill inte i framtiden låta eventuella köpare förstöra mina mynt med probersyra för att kolla äktheten.

I_am_mine

Citat från: Stacker skrivet fredag 23, Mars 2018, 03:34:22
Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 22, Mars 2018, 14:15:14borde ha en apparat som testar densiteten även igenom en plomberad förpackning.

Finns det såna? Jag vill inte i framtiden låta eventuella köpare förstöra mina mynt med probersyra för att kolla äktheten.

Japp, kostar som ett halvt oz guld ungefär, har funderat på att köpa en själv men inte riktigt lyckats rättfärdiga det än då jag köper från säkra källor

! No longer available

jumu

Priset är ett par hundringar högre, men som jag skrev tidigare är det ett säkert köp angående äkta vara. Om jag är en nybörjare och kanske bara vill börja med en styck tiogrammare, hade jag kunnat välja ett försäljningsställe i stan hellre än börja traggla med utlandsköp. Sen har jag sett butiker som vill ha 4300:- för exakt den tackan, det börjar bli dumt...

drgrillo

Citat från: Stacker skrivet fredag 23, Mars 2018, 03:05:30
Det är som med allting annat, högre volymer ger bättre pris. Den där svenska guldsmeden säljer kanske några enstaka såna där tiogrammare om året, en stor tysk handlare flera hundra och kan hålla lägre marginaler.

Tavex, som påstår sig vara billigast i Sverige, vill ha 3800 för en tiogrammare. Jag skulle handlat där. Så länge inköpen håller sig under 10K så man slipper registreras och skattmasen/staten kan hitta en framöver.

Köper man guld som investering så förstår jag inte varför man är beredd att betala nästan 10% mer än nödvändig. Dessutom skulle jag aldrig köpa av Tavex, otrolig spread, alldeles för dyrt och återköpspriser är ett skämt.
Jag tror vi måste sluta se EU som utland, svenska företag måste helt enkelt konkurrera med företag inom EUn.
Sedan är det ju synd att det är så krångligt att handla utanför EU. Guldsvanen som nästan är slutsåld i Europa kan handlas 1000 kr billigare i Hong Kong, t.ex.....

dodedod

Stort tack till er alla!
Ska se vilka alternativ som finns här i stan också innan jag gör något köp.

jumu

Bra tajmat! Jag fick också i måndags hem några 10 grammare C.Hafner som tråden handlar om till ett bra pris. Mynt är roligare men blev så trött på sovereign kopiorna jag strulade med tidigare...

dodedod

Det blev ett köp från Te Boon ändå, fick 10% rabatt och fri frakt så det blev ett riktigt bra pris  :) .

drgrillo

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane